Vapaa-ajan tapaturmavakuutus

YTK-Yhdistyksen jäsenyyteen kuuluu vapaa-ajan tapaturmavakuutus, joka on voimassa kaikkialla maailmassa. Vakuutus koskee vakinaisesti Suomessa asuvia YTK-Yhdistyksen jäseniä, jotka ovat maksaneet jäsenmaksunsa. 1.1.2018 alkaen vapaa-ajan tapaturmavakuutus on OP Vakuutuksen myöntämä Ryhmätapaturmavakuutus.

Huomaathan, että vapaa-ajan tapaturmavakuutus ei ole matkavakuutus, vaan se kattaa ainoastaan tapaturmasta aiheutuvat kulut (ei esim. matkalla sairastumista, matkan peruuntumista jne.). Matkaa varten kannattaa hankkia erillinen matkavakuutus.

Vakuutus korvaa ilman omavastuuta

• tapaturman, joka on äkillinen, vakuutetun tahtomatta sattuva tapahtuma, joka johtuu ulkoisesta syystä ja aiheuttaa vakuutetulle ruumiinvamman
  • tapaturman hoitokuluja enintään 8 000 euron määrään asti (yhtä tapaturmaa kohden)
  • haittakorvausta kertakorvauksena enintään 30 000 euroon asti
  • kuolemantapauskorvauksena 10 000 euroa

Vakuutus ei ole voimassa​​​​​​​ kilpaurheilussa tai sen harjoittelussa. Kilpaurheilulla tarkoitetaan urheiluliiton tai urheiluseuran järjestämiä kilpailuja tai otteluita, valmennusohjelman mukaisia harjoituksia sekä lajille ominaisia muita harjoituksia kilpaurheilun tasosta tai vakuutetun iästä riippumatta. Kilpaurheiluksi ei katsota urheiluliiton tai urheiluseuran harraste- ja ikämiessarjoja.

Huom! Yhdistyksen jäsenilleen ottama vapaa-ajan tapaturmavakuutus ei sisällä vakuutusehtojen kohdassa 5.2 mainittua päivärahaturvaa.

Vakuutusehdot

Edellä selostettu ei ole täydellinen selvitys vapaa-ajan ryhmätapaturmavakuutuksen sisällöstä. Vakuutuksen tarkan sisällön selvittämiseksi tutustu vakuutusehtoihin.

1.1.2018 lukien voimaan astuneet ehdot löydät täältä.

Tapaturman sattuessa

1. Akuutissa tilanteessa hakeudu hoitoon lähimpään hoitolaitokseen, mistä saat ensiavun. Muissa tilanteissa suosittelemme hakeutumaan hoitoon Pohjola Sairaalaan tai muulle OPn kumppanilääkärille. Pohjola Sairaalaan voit varata ajan täältä, muut kumppanilääkärit löydät OP Vahinkoavusta.
  2. Pohjola Sairaalassa voit saada korvauspäätöksen käyntisi yhteydessä, mikäli todistat YTK-Yhdistyksen jäsenyytesi korvauspisteellä. Jäsenyyden voit todistaa esim. älypuhelimella kirjautumalla OmaYTK:hon ja esittämällä sieltä YTK-Yhdistyksen jäsentodistuksen.
  3. Mikäli tarvitset maksusitoumuksen kalliimpaan tutkimukseen tai hoitoon, ohjataan sinut saamaan hoitoa Pohjola Sairaalaan tai muulle OPn kumppanilääkärille. Jos tapaturmavamman hoitamiseksi on ehdotettu yli 1500 euroa maksavaa hoitotoimenpidettä tai tutkimusta, kannattaa korvattavuus selvittää etukäteen OPsta.

Korvauksen hakeminen hoidon jälkeen

Jos korvausasiaa ei ole laitettu vireille Pohjola Sairaalan korvauspisteellä, voit hakea korvausta hoidon jälkeen.

1. Hae sairausvakuutuslain mukaiset korvaukset Kelasta ennen korvauksien hakemista OPsta.
    Korvaus Kelasta on haettava myös sairaankuljetuksen osalta (esim. matkat tutkimuksiin ja hoitoihin omalla autolla tai taksilla).
  2. Tee vahinkoilmoitus OPn verkkosivuilla. Voit kirjautua sivuille OPn tai minkä tahansa suomalaisen pankin verkkotunnuksilla. Valitse kohta Vakuutukset, Ilmoita vahingosta.
  3. Vahinkoilmoituksen välilehdellä Henkilötiedot kohdassa Lisätiedot, valitse hakevasi korvausta järjestön, liiton, urheiluseuran tai muun yhteisön vakuutuksesta. Ilmoita nimi-kenttään YTK-Yhdistys ja vakuutusnumero 16-600-447-0 . Vakuutusyhtiö tarkistaa täysjäsenyyden jäsenyyden voimassaolon YTK-Yhdistyksestä.
  4. Säilytä kaikki vahinkoon liittyvät tositteet puolen vuoden ajan.
    Tarvittavat liitteet tarkentuvat, kun vahinkoilmoitus on tehty korvauspalveluun. Vakuutusyhtiö ilmoittaa, mikäli tarvitsee vahinkoon liittyviä tositteita.

Ulkomailla sattuvat tapaturmat

Vakavissa ulkomailla sattuneissa tapaturmavahingoissa ota yhteyttä oman matkavakuutusyhtiösi hätäpalveluun. Mikäli kuitenkin haet korvausta yhdistyksen vapaa-ajan tapaturmavakuutuksesta, maksa kulut itse ja hae korvausta yllä kerrottujen ohjeiden mukaisesti.

Ryhmätapaturmavakuutuksesta ei korvata matkan keskeytymistä, kotiinkuljetusta, menetettyjä matkapäiviä, retkiä eikä palveluita.

Lisätietoja

Tarkempaa tietoa OPn Ryhmätapaturmavakuutuksen perusteella korvattavista kuluista sekä korvausten rajoituksista saat vakuutusehdoista tai palvelunumerosta 0303 0303 ma klo 9-17, ti-pe klo 9-15

Toimintaohjeita löydät vahinkoapu.op.fi