Vapaa-ajan tapaturmavakuutus 1.1.2018 alkaen

1.1.2018 jälkeen sattuneiden tapaturmien vakuutusehdot löytyvät tältä sivulta.

Vapaa-ajan tapaturmavakuutus

YTK-Yhdistyksen jäsenyyteen kuuluu vapaa-ajan tapaturmavakuutus, joka on voimassa kaikkialla maailmassa. Vakuutus koskee vakinaisesti Suomessa asuvia YTK-Yhdistyksen jäseniä, jotka ovat maksaneet jäsenmaksunsa. 1.1.2018 alkaen vapaa-ajan tapaturmavakuutus on Pohjola Vakuutuksen myöntämä Ryhmätapaturmavakuutus.

Huomaathan, että vapaa-ajan tapaturmavakuutus ei ole matkavakuutus, vaan se kattaa ainoastaan tapaturmasta aiheutuvat kulut (ei esim. matkalla sairastumista, matkan peruuntumista jne.). Matkaa varten kannattaa hankkia erillinen matkavakuutus.

Vapaa-ajan tapaturmavakuutus korvaa

• tapaturman, joka on äkillinen, vakuutetun tahtomatta sattuva tapahtuma, joka johtuu ulkoisesta syystä ja aiheuttaa vakuutetulle ruumiinvamman
  • tapaturman hoitokuluja enintään 8 000 euron määrään asti (yhtä tapaturmaa kohden)
  • haittakorvausta kertakorvauksena enintään 30 000 euroon asti
  • kuolemantapauskorvauksena 10 000 euroa
  • ilman omavastuuta

Vakuutus ei ole voimassa​​​​​​​ kilpaurheilussa tai sen harjoittelussa. Kilpaurheilulla tarkoitetaan urheiluliiton tai urheiluseuran järjestämiä kilpailuja tai otteluita, valmennusohjelman mukaisia harjoituksia sekä lajille ominaisia muita harjoituksia kilpaurheilun tasosta tai vakuutetun iästä riippumatta. Kilpaurheiluksi ei katsota urheiluliiton tai urheiluseuran harraste- ja ikämiessarjoja.

Huom! Yhdistyksen jäsenilleen ottama vapaa-ajan tapaturmavakuutus ei sisällä vakuutusehtojen kohdassa 5.2 mainittua päivärahaturvaa.

Vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen ehdot

Edellä selostettu ei ole täydellinen selvitys vapaa-ajan ryhmätapaturmavakuutuksen sisällöstä. Vakuutuksen tarkan sisällön selvittämiseksi tutustu vakuutusehtoihin.

1.1.2018 lukien voimaan astuneet ehdot löydät täältä.

1.1.2020 lukien voimaan astuneet ehdot löydät täältä

Tapaturman sattuessa

1. Ota yhteyttä Pohjola Terveysmestariin p. 0100 5225. Voit myös olla yhteydessä Pohjola Sairaala sovelluksen kautta. Tarkemmat ohjeet löydät Pohjola Sairaalan sivuilta. Toimintaohjeet löydät myös Pohjola Vahinkoavusta. Kiireellisessä tilanteessa voit myös hakeutua hoitoon lähimpään ensiapua antavaan hoitolaitokseen.
  2. Pohjola Terveysmestarilta saat hoito-ohjeet pienempiin vaivoihin ja tarvittaessa sinulle varataan aika lähimpään Pohjola Sairaalaan tai Pohjola Vakuutuksen kumppanin vastaanotolle. Vastaanottokäynnin lasku voidaan lähettää suoraan Pohjola Vakuutukseen, mikäli todistat YTK-Yhdistyksen jäsenyytesi käynnin yhteydessä. Jäsenyyden voit todistaa esim. älypuhelimella kirjautumalla OMA+ -palveluun ja esittämällä sieltä YTK-Yhdistyksen jäsentodistuksen.
  3. Mikäli tarvitset maksusitoumuksen kalliimpaan tutkimukseen tai hoitoon, ohjataan sinut saamaan hoitoa Pohjola Sairaalaan tai muulle Pohjola Vakuutuksen kumppanilääkärille. Jos tapaturmavamman hoitamiseksi on ehdotettu yli 1500 euroa maksavaa hoitotoimenpidettä tai tutkimusta, kannattaa korvattavuus selvittää etukäteen Pohjola Vakuutuksesta.

Korvauksen hakeminen hoidon jälkeen

Jos korvausasiaa ei ole laitettu vireille Pohjola Terveysmestari –palvelun kautta tai et ole todistanut YTK-Yhdistyksen jäsenyyttä käynnin yhteydessä, toimi näin:

1. Hae sairausvakuutuslain mukaiset korvaukset Kelasta ennen korvauksien hakemista Pohjola Vakuutuksesta. Korvaus Kelasta on haettava myös sairaankuljetuksen osalta (esim. matkat tutkimuksiin ja hoitoihin omalla autolla tai taksilla).
  2. Tee vahinkoilmoitus op.fi-palvelussa tai Pohjola Vahinkopalvelussa Voit kirjautua sivuille minkä tahansa suomalaisen pankin verkkotunnuksilla.
  3. Vahinkoilmoituksen välilehdellä Vakuutuksenottajan tiedot, valitse kohta Muu vakuutuksenottaja. Ilmoita Vakuutuksenottaja-kenttään YTK-Yhdistys ja Sopimustunnus-kenttään vakuutusnumero, jonka löydät OMA+ palvelustaVakuutusyhtiö tarkistaa täysjäsenyyden voimassaolon YTK-Yhdistyksestä.
  4. Säilytä kaikki vahinkoon liittyvät tositteet puolen vuoden ajan.
    Tarvittavat liitteet tarkentuvat, kun vahinkoilmoitus on tehty korvauspalveluun. Vakuutusyhtiö ilmoittaa, mikäli tarvitsee vahinkoon liittyviä tositteita.

Ulkomailla sattuvat tapaturmat

Vakavissa ulkomailla sattuneissa tapaturmavahingoissa ota yhteyttä oman matkavakuutusyhtiösi hätäpalveluun. Mikäli kuitenkin haet korvausta yhdistyksen vapaa-ajan tapaturmavakuutuksesta, maksa kulut itse ja hae korvausta yllä kerrottujen ohjeiden mukaisesti.

Ryhmätapaturmavakuutuksesta ei korvata matkan keskeytymistä, kotiinkuljetusta, menetettyjä matkapäiviä, retkiä eikä palveluita.

Jäsenten kokemuksia tapaturmavakuutuksesta:

”Hienoa, että hoitoon pääsi nopeasti. Palvelu pelasi ja korvaukset tulivat kuten pyydettiin. Erittäin hyödyllinen jäsenetu. Nyt on käsi kunnossa ja kaikki hyvin.” Anna, 48 vuotta, jäsen vuodesta 2008

”Tiedot ja ohjeet oli helppo löytää YTK:n sivuilta. Sen jälkeen vain hakemus helposti eteenpäin vakuutusyhtiöön. Myös päätös tuli ajallaan, vaikka ajankohta sattui pyhien aikaan.” Topias, 35 vuotta, jäsen vuodesta 2013

”Erittäin nopea korvauskäsittely. Rahat olivat tililläni muutamassa päivässä, vaikka vakuutusyhtiöstä oli soitettu aikana, jolloin en päässyt vastaamaan.” Henri, 42 vuotta, jäsen vuodesta 2011

”Olen hyödyntänyt Yhdistyksen vapaa-ajan tapaturmavakuutusta useita kertoja ja kerran ihan magneettikuviinkin asti. On helppo ja huoleton olo, kun tietää laittaneensa vakuutukset kuntoon kaiken varalta, myös vapaa-ajalle. Äärettömän hyvä lisäetu olla olemassa.” Mika, 49 vuotta, jäsen vuodesta 2010

Lisätietoja

Tarkempaa tietoa Pohjolan Ryhmätapaturmavakuutuksen perusteella korvattavista kuluista sekä korvausten rajoituksista saat vakuutusehdoista tai palvelunumerosta 0303 0303 ma-pe klo 8-18

Toimintaohjeita löydät vahinkoapu.pohjola.fi