Etusivu Ammatillinen oikeusturvavakuutus
  • Täysjäsenille
  • Opiskelijajäsenille

Ammatillinen oikeusturva­vakuutus

Ammatillinen oikeusturvavakuutus tuo sinulle turvaa työ- tai virkasuhteeseesi liittyvien riita- ja rikosasioiden varalta. Vakuutus on voimassa, kun täysjäsenyyttäsi on kestänyt vähintään kuusi kuukautta vakuutustapahtuman sattuessa.

Nainen sinisessä jakussa katsoo luottavaisena kameraan.

Täysjäsenenä sinulla on käytössäsi ammatillinen oikeusturvavakuutus työ- tai virkasuhteeseesi liittyvien riita- ja rikosasioiden varalta. Ammatillinen oikeusturvavakuutus kannattaa, koska kotivakuutuksen yhteyteen liitetty oikeusturva korvaa kuluja vain yksityiselämään liittyvissä asioissa.

1.1.2022 lukien YTK:n täysjäsenet on vakuutettu LähiTapiolan ammatillisella oikeusturvavakuutuksella.

Lyhyesti

Vakuutuksesta korvataan asian hoitamisesta syntyvät kohtuulliset ja välttämättömät asianajo- ja oikeudenkäyntikulut.

Edellytykset vakuutuksen käyttämiselle:

• YTK:n täysjäsenyytesi on kestänyt vähintään kuusi kuukautta vakuutustapahtuman sattuessa,
  • jos jäsenyytesi on ollut voimassa alle kaksi vuotta, tulee myös niiden seikkojen, joihin riita- tai rikosasia perustuu, olla syntynyt jäsenyyden voimassaoloaikana ja
  • olet maksanut jäsenmaksut asianmukaisesti

Vakuutus kattaa

• omaan työ- tai virkasuhteeseesi liittyviä oikeudellisia riita- ja rikosasioita
  • oman lakimiehesi käyttämisestä aiheutuvia asianajo- ja oikeudenkäyntikuluja
  • sinun maksettavaksesi tuomittuja vastapuolen oikeudenkäyntikuluja

Vakuutus ei kata esimerkiksi

• asiaa, jossa on kyse työsuhteen päättämisen ehdoista
  • konkurssiin tai ulosottoon liittyviä asioita
  • syytettä, joka koskee tahallista tai törkeää tekoa
  • yritystoimintaan, osakkuuteen yrityksessä tai jäsenyyteen yrityksen hallinnollisissa elimissä liittyviä asioita

Vakuutusnumero: 312-0945888-T

Vakuutusmäärä ja omavastuu

Oikeusturvavahingossa korvauksen enimmäismäärä on 10 000 euroa.
Mikäli riidan kohde voidaan arvioida rahassa, vakuutuksesta korvataan korkeintaan riidanalaisen asian kaksinkertainen määrä.

Omavastuusi on 15 % korvattavista kustannuksista, kuitenkin vähintään 250 euroa.

Edellä selostettu ei ole täydellinen selvitys oikeusturvavakuutuksen sisällöstä. Vakuutuksen tarkka sisältö on kerrottu vakuutusehdoissa.

Näin käytät ammatillista oikeusturva­vakuutusta

1. Soita tai lähetä viesti meille OMA+ -palvelussa
    Tarkistamme täysjäsenyytesi voimassaolon ja käymme läpi korvauksen saamisen yleiset edellytykset.
  2. Valitse haluamasi asiamies (eli lakimies tai asianajaja)
    Voit itse valita asiamiehesi. Asiamiehenä voi toimia asianajaja tai lakimies, jolla on voimassa oleva oikeus toimia oikeudenkäyntiasiamiehenä tai -avustajana vakuutuksen voimassaoloalueella. Halutessasi voit etsiä sopivan asiamiehen yhteistyökumppanimme Opuslex-asianajoverkostosta. Verkoston lakimiehet tuntevat täysjäsentemme vakuutuksen ja osaavat toimia sen mukaisesti.

Mikäli käytät muuta kuin Opuslex-verkoston lakimiestä, ohjaa asiamiehesi YTK Työelämäpalvelujen verkkosivuille tutustumaan oikeusturvavakuutuksen ehtoihin ja korvauksen hakemiseen.
  3. Hae korvausta asiamiehen välityksellä
    Hae korvausta soittamalla LähiTapiolan korvauspalveluun (puhelin 09-453 2770, arkisin klo 9-15) tai täyttämällä vahinkoilmoitus tästä.

​​​​​​​Voit lähettää täytetyn vahinkoilmoituksen sähköpostilla osoitteeseen [email protected]. Huomaathan, että sähköpostiyhteys ei ole suojattu. Voit lähettää hakemuksen myös verkkopalvelussa viestin liitteenä. Verkkopalveluun pääset kirjautumaan osoitteessa lahitapiola.fi/kirjautuminen.

Liitä korvaushakemukseen ainakin nämä tiedot:
    – esitetty vaatimus
    – milloin vaatimus on kiistetty
    – mihin esitetty vaatimus perustuu

Jos kysymyksessä on rikosasia, liitä mukaan myös kopio haastehakemuksesta.
    Jos korvausasiaasi hoitaa asiamies, liitä mukaan myös asiamiehen valtakirja tästä.

Vapaamuotoinen vahinkoilmoitus lähetetään osoitteeseen:
    LähiTapiola
    Oikeusturvakorvaukset
    02010 LÄHITAPIOLA
    tai sähköisesti: [email protected]

Vahinkoilmoitukseen kannattaa liittää kopiot vahinkoon olennaisesti liittyvistä asiakirjoista, esimerkiksi esitetty vaatimus, milloin vaatimus on kiistetty ja mihin esitetty vaatimus perustuu. Näitä tarvitaan vahinkoasian käsittelyssä.

Vahinkoilmoituksen saapumisen jälkeen LähiTapiola pyytää tarvittaessa lisäselvitystä vahingon korvattavuuden ratkaisemiseksi. Kun kaikki tarvittavat tiedot ovat käytettävissä, LähiTapiola antaa kirjallisen korvausratkaisun, joka toimitetaan sinulle. Korvausratkaisu annetaan kirjallisena myös asiamiehellesi, mikäli valtakirjaa on käytetty.
  4. Odota korvauspäätöstä
    ​​​​​​​Kun LähiTapiola on vastaanottanut vahinkoilmoituksesi, saat vahinkonumeron ja sinuun ollaan yhteydessä, jos asian ratkaisemiseksi tarvitaan lisätietoja. LähiTapiola antaa asiassa aina kirjallisen korvauspäätöksen.

LähiTapiolan yleinen jäsenneuvonta oikeusturvavahingoissa

Korvausneuvonta:
puhelin 09-453 2770 (arkisin klo 9-15)
sähköposti [email protected]

Muut vakuutukset