Etusivu Ammatillinen vastuuvakuutus
  • Täysjäsenille
  • Opiskelijajäsenille

Ammatillinen vastuu­vakuutus

YTK:n täysjäsenenä sinulla on vastuuvakuutus ammatissasi, toimessasi tai virassasi syntyvän vahingonkorvausvelvollisuuden varalle. Voit käyttää vakuutusta, jos täysjäsenyyttäsi on kestänyt vähintään kuusi kuukautta vakuutustapahtuman sattuessa.

Mies hoitajan vaatteissa.

1.1.2022 lukien YTK:n täysjäsenet on vakuutettu LähiTapiolan ammatillisella vastuuvakuutuksella.

Lyhyesti

​​​​​​​Vakuutus kattaa toiselle aiheuttamasi henkilö- tai esinevahingon, josta

• olet voimassa olevan oikeuden mukaan korvausvastuussa ja
  • aiheuttamasi vahinko on todettu vakuutuskauden aikana.

HUOM! Kun teet työtä toisen palveluksessa, työnantajasi on aina ensisijaisesti korvausvastuussa vahingonkärsineelle. Tällöin vakuutuksesta korvataan vain se määrä, jonka sinä olet velvollinen korvaamaan työnantajallesi.

Mikäli vakuutuksesta korvattava vahinko joutuu oikeuden käsiteltäväksi, kattaa vakuutus lisäksi sinulle asiassa aiheutuvat lakimiehen palkkiot ja oikeudenkäyntikustannukset.

​​​​​​​Vakuutus ei kata

• sellaista taloudellista vahinkoa, jolla ei ole yhteyttä henkilö- tai esinevahinkoon
  • vahinkoa, josta olet vastuussa työnantajana
  • vahinkoa omaisuudelle, joka sinulla on hallussasi, lainassasi tai muulla tavoin hyödyksi käytettävänäsi, säilytettävänäsi taikka muulla tavoin käsiteltävänäsi tai huolehdittavanasi
  • vahinkoa, josta olet vastuussa yksinomaan sopimuksen tai muun sitoumuksen perusteella.

Vakuutus­määrät ja omavastuu

Korvauksen enimmäismäärä vastuuvahingoissa on 85 000 euroa ja omavastuuosuutesi on 400 euroa.

Edellä selostettu ei ole täydellinen selvitys vastuuvakuutuksen sisällöstä. Vakuutuksen tarkka sisältö on kerrottu vakuutusehdoissa.

Toimi näin

1. Tarkista OMA+ -palvelusta, että YTK Työelämän jäsenmaksusi on maksettu.
  2. Lähetä vapaamuotoinen ilmoitus vahingosta sähköpostilla osoitteeseen: [email protected]

Mainitse ilmoituksessasi vakuutuksenottajan yhteystiedot:
    Nimi: YTK Työelämä ry.
    Y-tunnus: 2010274-1
    Sähköpostiosoite: [email protected]
    ​​​​​​​Puhelinnumero: 02 760 7630

Vahinkoilmoituksessa pyydämme lisäksi kertomaan ainakin seuraavat asiat:

Vahinkoilmoituksen saapumisen jälkeen LähiTapiola pyytää tarvittaessa lisäselvitystä vahingon korvattavuuden ratkaisemiseksi. Kun kaikki tarvittavat tiedot ovat käytettävissä, LähiTapiola antaa asiassa korvausratkaisun. Korvausratkaisu annetaan myös vahingon kärsineelle osapuolelle.

LähiTapiolan yleinen jäsenneuvonta vastuuvahingoissa:

Korvausneuvonta:
puhelin 09-453 4150