Ammatillinen vastuuvakuutus

1.1.2018 alkaen YTK-Yhdistyksen jäsenenä sinulla on vastuuvakuutus ammatissasi, toimessasi tai virassasi syntyvän vahingonkorvausvelvollisuuden varalle. Vakuutus on käytettävissä, mikäli jäsenyytesi YTK-Yhdistyksessä on kestänyt vähintään kuusi kuukautta vakuutustapahtuman sattuessa.

Lyhyesti

​​​​​​​Vakuutus kattaa toiselle aiheuttamasi henkilö- tai esinevahingon, josta

• olet voimassa olevan oikeuden mukaan korvausvastuussa ja
  • aiheuttamasi vahinko on todettu vakuutuskauden aikana.

HUOM! Kun teet työtä toisen palveluksessa, työnantajasi on aina ensisijaisesti korvausvastuussa vahingonkärsineelle. Tällöin vakuutuksesta korvataan vain se määrä, jonka sinä olet velvollinen korvaamaan työnantajallesi.

Mikäli vakuutuksesta korvattava vahinko joutuu oikeuden käsiteltäväksi, kattaa vakuutus lisäksi sinulle asiassa aiheutuvat lakimiehen palkkiot ja oikeudenkäyntikustannukset.

​​​​​​​Vakuutus ei kata

• sellaista taloudellista vahinkoa, jolla ei ole yhteyttä henkilö- tai esinevahinkoon
  • vahinkoa, josta olet vastuussa työnantajana
  • vahinkoa omaisuudelle, joka sinulla on hallussasi, lainassasi tai muulla tavoin hyödyksi käytettävänäsi, säilytettävänäsi taikka muulla tavoin käsiteltävänäsi tai huolehdittavanasi
  • vahinkoa, josta olet vastuussa yksinomaan sopimuksen tai muun sitoumuksen perusteella.

Tämä vakuutus koskee 1.1.2018 jälkeen sattuneita vahinkoja.

Vakuutusmäärä ja omavastuu

Korvauksen enimmäismäärä vastuuvahingoissa on 85 000 euroa ja omavastuuosuutesi on 400 euroa.

Edellä selostettu ei ole täydellinen selvitys vastuuvakuutuksen sisällöstä. Vakuutuksen tarkka sisältö on kerrottu vakuutusehdoissa.

1.1.2018 voimaan tulleet vakuutusehdot löydät täältä.

Korvaushakemuksen tekeminen

Voit lähettää vapaamuotoisen ilmoituksen vahingosta sähköpostilla osoitteeseen:

yritys.vastuuvahingot@op.fi

Mainitse ilmoituksessasi alla oleva vakuutustunnus ja vakuutuksenottajan yhteystiedot:

Vakuutustunnus: 16-592-884-0
Nimi: YTK-Yhdistys Ry
Y-tunnus: 2010274-1
Lähiosoite: Teollisuuskatu 4
Postinumero: 32200
Postitoimipaikka: Loimaa
Sähköpostiosoite: yhdistys@ytk-yhdistys.fi
Puhelinnumero GSM: 02 760 7630

Viestin liitteeksi kannattaa liittää kopiot vahinkoon liittyvistä asiakirjoista, kuten esimerkiksi vastaanottamastasi reklamaatiosta tai vahingonkorvausvaatimuksesta, mahdollisista tarkastuskertomuksista ja asiantuntijalausunnoista sekä osapuolten välillä käydystä kirjeenvaihdosta. Näitä selvityksiä tarvitaan vahinkoasian käsittelyssä.

Ilmoituksen saapumisen jälkeen OP Vakuutus pyytää tarvittaessa lisäselvitystä vahingon korvattavuuden ratkaisemiseksi. Kun kaikki tarvittavat tiedot ovat käytettävissä, OP Vakuutus antaa asiassa kirjallisen korvausratkaisun, joka toimitetaan sekä sinulle että vahingonkärsineelle.