Lain mukaan vuosilomaa kertyy enintään 156 arkipäivän eli noin kuuden kuukauden ajan normaalisti äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaiden aikana.

Äitiysvapaan (105 arkipäivää) jälkeen voi siis olla vielä 51 arkipäivää vanhempainvapaalla lomapäivien kertyessä normaalisti.

Isyysvapaaseen soveltuu sama 156 arkipäivän sääntö, eli täysimääräisen isyysvapaan (54 arkipäivää) jälkeen isä voi olla vanhempainvapaalla enintään 102 arkipäivää loman kertyessä yhä normaalisti.

Sääntö 156 arkipäivästä on henkilökohtainen eli kumpikin vanhempi saa oman 156 arkipäivän jaksonsa. Arkipäiviä laskettaessa ns. arkilauantait lasketaan mukaan ja 156 arkipäivän sääntö lasketaan lapsikohtaisesti eikä lomanmääräytymisvuoden mukaan. Jos 156 arkipäivää ylittyy, ei vuosilomaa enää kerry ylittyvältä ajalta.