Työsopimus voidaan solmia myös määräaikaisen ja toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen yhdistelmänä. Sekamuotoinen sopimus tarkoittaa sellaista määräaikaista työsopimusta, joka voidaan irtisanoa sovitun sopimuskauden aikana. Sekamuotoisena on pidettävä myös sopimusta, joka on sovittu olemaan voimassa toistaiseksi, mutta joka sisältää ehdon, jonka mukaan se kuitenkin päättyy viimeistään tiettynä ajankohtana.

Sekamuotoisia sopimusehtoja ovat esimerkiksi:

• Työsopimus on voimassa toistaiseksi. Se päättyy kuitenkin silloin, kun vakituinen työntekijä XX palaa hoitovapaalta töihin.
  • Työsopimus on voimassa XX:n hoitovapaan ajan. Sopimus voidaan kuitenkin irtisanoa työsopimuslain 7 luvun mukaisilla irtisanomisperusteilla.