Perjantaina 25.6. asiakaspalvelumme on keskikesän tunnelmissa ja suljettuna. Leppoisaa juhannusta!

Ylityö

Mitä on ylityö? Miten ylityöstä maksetaan? Paljonko ylitöitä voi teettää?
​​​​​​​Ylityöllä tarkoitetaan säännöllisen työajan ja lisätyön lisäksi tehtävää työtä. Ylityöstä on sovittava erikseen ja siitä maksetaan korotettua palkkaa.

Vuorokautisen säännöllisen työajan ylittävältä kahdelta ensimmäiseltä tunnilta maksetaan 50 prosentilla ja seuraavilta 100 prosentilla korotettu palkka. Viikoittaisen säännöllisen työajan ylittäviltä työtunneilta maksetaan 50 prosentilla korotettu palkka. Ylityöstä maksettava palkka voidaan sopia vaihdettavaksi joko kokonaan tai osittain vastaavalla tavalla korotettuun vapaa-aikaan.

Ylityötä saa teettää enintään 138 tuntia neljän kuukauden ajanjakson aikana ja enintään 250 tuntia kalenterivuodessa. Lisäksi työntekijöiden edustaja ja työnantaja voivat sopia lisäylityön tekemisestä enintään 80 tuntia kalenterivuodessa.

Ylityötä on sellainen työ, joka ylittää työaikalain säännöllisen työajan enimmäismäärän. Työntekijä on oikeutettu ylityökorvauksiin ainoastaan silloin, jos ylitöitä on tehty työnantajan aloitteesta ja hyväksymänä. Työntekijältä on saatava suostumus ylitöihin jokaista ylityökertaa varten erikseen tai lyhyeksi ajanjaksoksi etukäteen, jos se on työjärjestelyiden kannalta tarpeellista. Työntekijä ei voi siis työsopimuksessa sitoutua tekemään ylityötä tarvittaessa.

Kaipaatko lisätietoa ylityön korvaamisesta, työajoista, tauko- ja lepoajoista, varallaoloajasta, lisätöistä tai työaikapankista? Tutustu alla oleviin linkkeihin!