Perjantaina 25.6. asiakaspalvelumme on keskikesän tunnelmissa ja suljettuna. Leppoisaa juhannusta!

Lisätyöllä tarkoitetaan sovitun työajan lisäksi tehtyä työtä, joka ei ylitä lain mukaista säännöllistä työaikaa. Lisätyön tekemisestä on sovittava erikseen ja siitä maksetaan säännöllisen työajan mukaista palkkaa.

Työntekijän työaika voi pidentyä työnantajan aloitteesta tehtävillä lisä- tai ylitöillä. Lisätyötä on työaikalain säännöllisen työajan (8 h/pv tai 40 h/viikko), työehtosopimuksessa sovitun tai paikallisesti sovitun työajan alittava työaika, joka kuitenkin ylittää työnantajan aloitteesta sovitun säännöllisen työajan (usein 37,5 h/viikossa). Työntekijällä on oikeus saada lisätyöstä vähintään tavanomainen palkka tai työtunteja vastaavan verran vapaata. Lisätyön korvaamisesta on usein sovittu laista poikkeavasti työehtosopimuksissa. Lisätöitä saa teettää vain työntekijän antamalla suostumuksella, joten työsopimuksissa on usein sovittu asiasta etukäteen. Työntekijällä on kuitenkin oikeus perustellusta henkilökohtaisesta syystä kieltäytyä lisätyövuoron tekemisestä vapaapäivänään huolimatta antamastaan suostumuksesta lisätöihin.