Isyysvapaa

​​​​​​​Isyysvapaa uudistui 1.1.2013. Uusia säännöksiä sovelletaan, jos erityisäitiysraha, äitiysraha tai adoptioperheissä vanhempainraha on alkanut 1.1.2013 jälkeen. Muihin sovelletaan vanhaa lakia, vaikka lapsi olisi syntynyt 2013 puolella.

Isyysvapaa on enintään 54 arkipäivää eli noin 9 viikkoa. Kela maksaa vapaan ajalta isyysrahaa. Isyysrahan saanti edellyttää, että asut yhdessä lapsen äidin kanssa ja osallistut lapsen hoitoon. Voit saada isyysrahaa poikkeuksellisesti, jos erikseen asuminen johtuu esim. työtilanteesta. Isyysvapaasta tulee ilmoittaa työnantajalle kaksi kuukautta ennen vapaan alkua. Jos vapaan kesto on enintään 12 arkipäivää, ilmoitusaika on yksi kuukausi.

Lisätietoa Kelan verkkosivuilta.