Perhevapaalla olevalla työntekijällä on tehostettu irtisanomissuoja. Työsopimuslain 7 luvun 9 § mukaan työntekijää ei saa irtisanoa sen vuoksi, että hän käyttää oikeuttaan perhevapaaseen. Perhevapaata käyttävän työntekijän irtisanomisen katsotaan johtuneen perhevapaan käyttämisestä, ellei työnantaja pysty osoittamaan sen johtuneen muusta syystä (ei koske työsuhteen päättämistä henkilöön liittyvillä perusteilla tai esim. konkurssitilannetta).

Äitiys-, erityisäitiys-, isyys-, vanhempain- tai hoitovapaalla olevaa työntekijää ei pääsääntöisesti saa irtisanoa tuotannollisilla tai taloudellisilla perusteilla. Irtisanominen on mahdollista vain jos yrityksen toiminta päättyy kokonaan. Jos irtisanomisperuste tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteilla on olemassa, voidaan irtisanomisilmoitus toimittaa perhevapaalla olevalle jo ennen töihin paluuta. Työsuhde päättyy kuitenkin vasta perhevapaan päättymisestä lukien alkavan irtisanomisajan kuluttua.