Kun työnantaja on jättänyt saatavan maksamatta, työntekijän tulee ottaa yhteyttä työ- ja elinkeinotoimistoon tai ELY-keskukseen, joista saa palkkaturvahakemuslomakkeita. Lomake löytyy myös ELY-keskuksen internetsivuilta tai suomi.fi -sivustolta kohdasta asiointi ja lomakkeet. Kätevimmin löydät lomakkeen kirjoittamalla ao. sivun hakukenttään "palkkaturvahakemus". Yksityishenkilön tulee käyttää lomaketta Palkkaturvahakemus A.

Huolellisesti täytetty hakemus jätetään joko työ- ja elinkeinotoimistoon tai lähetetään suoraan Uudenmaan ELY-keskukseen. Uudenmaan ELY-keskuksen yhteystiedot löydät ELY-keskuksen sivuilta.  Hakemukseen tulee liittää kopiot työsopimuksesta, työtodistuksesta ja palkkakuitista.