Palkkasaatava työsuhteen aikana

Työsopimuslain mukaan palkka on maksettava palkanmaksukauden viimeisenä päivänä, jollei toisin sovita (2 luku 13 §).

Jos työntekijä ei mielestään ole saanut kaikkia hänelle kuuluvia palkkoja, hänen on pyydettävä työnantajaltaan palkanmaksun oikaisua. Apuna voi käyttää työsuhteen kestäessä käytettävää palkkasaatavailmoituslomaketta.

Mitä tehdä palkanmaksun viivästymistilanteissa?

Entä jos työnantaja on maksukyvytön? Kirjautumalla oikeasta yläkulmasta OMA+-palveluun, pääset katsomaan Lakiruutusarjan kahdeksannen jakson, jossa keskitytään palkanmaksun kysymyksiin. Lakiruudussa käsitellään muun muassa palkkasaatavalomakkeen lähettämistä ja palkan velkomusprosessia työnantajalta.