Perjantaina 25.6. asiakaspalvelumme on keskikesän tunnelmissa ja suljettuna. Leppoisaa juhannusta!

Työntekijän lomauttaminen tarkoittaa työnteon ja palkanmaksun väliaikaista keskeyttämistä työnantajan toimesta. Työsopimus ja työsuhde pysyvät lomautuksen aikana voimassa. Lomauttaminen voi olla voimassa toistaiseksi tai määräajan tai se voi olla osittainen, jolloin on kyse lyhennetystä työviikosta tai työpäivästä.

Työsopimuslain mukaan työnantaja saa yksipuolisesti lomauttaa työntekijän kahdella perusteella:

1. Työnantajana voi lomauttaa työntekijän työn tilapäisen vähentymisen perusteella, jolloin lomautus voi kestää enintään 90 päivää.
  2. Työnantaja voi lomauttaa työntekijän taloudellisilla ja/tai tuotannollisilla perusteilla. Silloin lomautus edellyttää työn vähenemistä olennaisesti ja pysyvästi. Tässä tapauksessa lomautus voi olla voimassa toistaiseksi.

Jos yhtäjaksoinen ja kokoaikainen lomautus kestää yli 200 kalenteripäivää, sinulla on oikeus irtisanoa työsopimuksesi päättymään heti ja olet oikeutettu saamaan korvauksena irtisanomisajan palkan työnantajan irtisanomisajan mukaan.

Lisätietoa koronaepidemian vaikutuksista lomautuksiin.