Etusivu Lakiruutu: apua työsuhteeseen
  • Täysjäsenille
  • Opiskelijajäsenille

Lakiruutu: apua työsuhteeseen

Pohditko palkka-asioita, koeaikaan liittyviä käytänteitä tai vaikka vuosiloman kertymistä? Lakiruutu-webinaareistamme saat käytännön tietoa ja vinkkejä muun muassa näistä aiheista. Kaikki videot ovat täysjäsentemme katsottavissa.

Lakiruutu on webinaari- ja videosarjamme, jossa autamme jäseniämme työelämän oikeudellisissa pulmatilanteissa. Videoilla asianajaja antaa lakiapua ja neuvoja yleisimpiin jäseniämme askarruttaviin työsuhteen haasteisiin. Videot ovat katsottavissa täysjäsenten OMA+ -palvelun Webinaarit ja koulutukset -osiossa.

Tutustu myös kaikille avoimeen Lakiruutu-webinaariin Asiaa palkkaturvasta! Mitä tehdä, kun työnantaja jättää palkat maksamatta ja menee konkurssiin? Entä työnantajan muut maksukyvyttömyystilanteet?

Tutustu aiheisiin

Jos irtisanominen osuu omalle kohdalle, saattaa työntekijälle herätä monia kysymyksiä. Näin on etenkin tapauksissa, joissa kyse on irtisanomisesta henkilöön liittyvällä syyllä. Riittääkö syyksi esimerkiksi kykenemättömyys työtehtäviin tai pitkäaikainen sairausloma? Täytyykö aina antaa varoitus ennen irtisanomista? Miten työsuhteen purkaminen ja irtisanominen eroavat toisistaan? Muun muassa näihin kysymyksiin saat vastauksen Lakiruudun jaksossa. Katso video OMA+ -palvelussa!

Koeaikana testataan soveltuvuutta puolin ja toisin. Mitä tulee ottaa huomioon, jos työnantaja tulee koeaikana purkulappu kädessä ilmoittamaan, että työt loppuvat nyt? Missä tilanteissa voidaan sopia uudesta koeajasta tai koeajan pidennyksestä? Näihin ja moniin muihin koeaikapurun kysymyksiin sukelletaan Lakiruutu-sarjan jaksossa. Katso video OMA+ -palvelussa!

Milloin työnantajalla on tuotannolliset tai taloudelliset perusteet työsuhteen irtisanomiseen? Onko laissa säädetty irtisanomisjärjestyksestä? Tässä osassa käydään läpi tuotannollisin tai tuotannollisin syin irtisanottujen jäsenten kysymyksiä. Lisäksi jaksossa käydään läpi niitä erityisryhmiä, joilla on korotettu irtisanomissuoja sekä kiellettyjä irtisanomisperusteita. Katso video OMA+ -palvelussa!

Miten työsuhteen ehdot määräytyvät? Kuinka laaja työnantajan työjohto-oikeus on? Millaisissa tilanteissa työsuhteen olennaisia ehtoja voidaan muuttaa? Mitä tapahtuu työsuhteelle, jos työntekijä ei suostu ehtojen muuttamiseen? Tässä jaksossa käsitellään työsuhteen ehtojen muuttamista ja työnantajan työnjohto-oikeuden laajuutta. Katso video OMA+ -palvelussa!

Tässä Lakiruudussa valmistaudutaan muutosneuvotteluihin (ent. yhteistoimintaneuvottelut). Muutosneuvottelut aiheuttavat kysymyksiä työyhteisöissä oman työpaikan tilanteesta. Milloin neuvottelut on pidettävä? Edustaako luottamusmies kaikkia työntekijöitä neuvotteluissa? Kuinka kauan neuvottelut kestävät? Mitä tietoja voi pyytää työnantajalta muutosneuvotteluiden aikana? Näihin kysymyksiin vastataan Lakiruudun yt- eli muutosneuvotteluita koskevassa jaksossa. Katso video OMA+ -palvelussa!

Tässä Lakiruudussa keskitytään vuosiloman kertymiseen. Aluksi käydään läpi, miten vuosilomaa kertyy normaalitilanteessa ja milloin lomat on pidettävä. Perhevapaalla, opintovapaalla, sairauslomalla tai lomautuksen aikana lomaa ei kuitenkaan yleensä kerry kuten normaalitilanteessa. Näihin erityistilanteisiin keskitytään Lakiruudun vuosilomaa käsittelevässä jaksossa. Katso video OMA+ -palvelussa!

Epäasiallinen käytös on valitettavan yleistä työpaikoilla. Missä kulkee häirinnän ja työnantajan työnjohto-oikeuden välinen raja, eli milloin työnantajan määräykset ovat työnjohto-oikeuden väärinkäyttöä? Millainen käytös työpaikalla on epäasiallista? Lakiruutu sisältää toimintaohjeet, miten toimia, mikäli joutuu epäasiallisesti kohdelluksi työpaikalla. Katso video OMA+ -palvelussa!

Milloin palkka pitää olla maksettuna? Entä jos palkka on myöhässä tai virheellinen? Mistä saa rästissä olevat palkat, jos työnantaja menee konkurssiin? Millainen on palkan velkomusprosessi oikeudessa? Tässä Lakiruudussa keskitytään palkanmaksun ongelmiin. Katso video OMA+ -palvelussa!

​​​​​​​Jos palkkasi on saamatta työnantajan maksukyvyttömyyden vuoksi, katso myös Lakiruudun palkkaturvawebinaarin tallenne Youtubessa.

Lue lisää aiheesta: