YTK-Yhdistyksen markkinointiassistentti Elli.

Työssä markkinoinnissa YTK-Yhdistyksellä

Elli Lindqvist

Tarina siitä, miten päädyin Loimaalle somettavaksi kasvuninjaksi.

Olen Elli, vastikään KTM:ksi valmistunut YTK-Yhdistyksen markkinointiassari. Päädyin YTK:lle viime kesänä kesätyön kautta. Ystävä vinkkasi avoimesta kesätyöstä markkinoinnin ja viestinnän tehtävien parissa. Vaikka olinkin varmasti jo ohittanut perinteisen ”kesätyö-iän”, päätin hakea. Opiskeluni olivat jo loppusuoralla, ja kaipasin kokemusta oman alan työstä. Olin myös kiinnostunut työelämästä aihepiirinä ja yhteiskunnallisista asioista, joten työttömyyskassa vaikutti työpaikkana mielenkiintoiselta.  

Kesäpesti sujahti nopeasti ohi erittäin mukavissa merkeissä. Avustin sisäistä viestintää ja markkinointia, kontaktoin asiakkaita puhelimitse, viestin YTK:n sosiaalisen median tileillä ja promoilin SuomiAreenalla. Kesästä jäi käteen paljon uusia oppeja. Työ oli mielenkiintoista, ja työyhteisö oli mukava ja avulias.  Syksyn vietin kirjastossa gradun parissa. Talvella sain soiton, että YTK:ssa olisi töitä markkinoinnin parissa, ja tartuin tilaisuuteen ilomielin. Työskentelin kevään ja kesän harjoittelijana YTK:n ja YTK-Yhdistyksen markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä, ja syksystä lähtien markkinointiassarina. 

Mitä kaikkea kuuluu työhöni? 

Työtehtävät ovat niin moninaisia, että niiden luetteleminen on lähes mahdotonta. Käytännössä työhöni kuuluu kaikenlaiset markkinointiin, viestintään tai asiakkuuksiin liittyvät avustavat hommat. Teen taittotöitä, kuvanmuokkausta, pienimuotoista videoeditointiakin tarvittaessa. Päivittelen erilaisia markkinointimateriaaleja ja verkkopalvelun sisältöjä ja sivujen metatietoja. Olen tehnyt uutiskirjeitä ja hoitanut niiden lähetyksen, kirjoitellut, valokuvannut, somettanut. Olen ollut erilaisissa tapahtumissa promo-töissä, olen jopa esitellyt ammattikoululaisille työttömyysturvaa. Työhöni kuuluu myös ajattelu- ja ideointityötä, joka voi liittyä vaikka sisällöntuotantoon tai tapahtumiin. Tällä hetkellä vastuullani on kesätyöntekijöiden somekampanja #kesähessut, jossa uudet kesätyöntekijät pääsevät esittäytymään YTK:n somessa. Tämä on todella hauskaa puuhaa, sillä pääsen jo heti kesän alussa tutustumaan uusiin huipputyyppeihin! Hoidan myös somessa kommentoinnin seuraamista. Lisäksi tehtävänäni on koordinoida käytännön asioita ja sisältöä tapahtumiin, joissa vierailemme ympäri Suomea. Olen myös mukana YTK:n kasvutiimi-ohjelmassa, eli pilottihankkeessa, jossa luodaan YTK:lle kokeilukulttuurin toimintamallia kasvun tueksi. Kasvutiimissä kasvuninjat etsivät erilaisia toimenpiteitä, joita lähdetään kokeilemaan ketterästi, toimivat kokeilut jalostetaan pysyvämmiksi toimintamalleiksi. 

Työ on siis melkoista sillisalaattia. Välillä huomaan googlettavani englannin tai suomenkielen kielioppisääntöjä, pilkkusääntöjä, logaritmeja tai tilastotiedon määritelmiä. Pääosa työstä tapahtuu koneen ääressä, tiedon vientiä tai keräilyä, päivittämistä, jakamista ja materiaalien muokkausta.   

Mikä työssäni on parasta, ja mikä vaikeinta?

Vaikeinta työssäni on työttömyysturvaan liittyvät kysymykset. Samalla, kun asiakkaiden kohtaaminen niin somessa kuin tapahtumissakin on todella antoisaa ja kivaa hommaa, tulee usein eteen todella kinkkisiä kysymyksiä. Onneksi kuitenkin talo on täynnä ammattitaitoisia työttömyysturvan asiantuntijoita, joilta saa aina tarvittaessa apua! Työttömyysturvan koukerot ovat monimutkaisia, ja on tärkeää, että asiakas saa varmasti oikean ja selkeän vastauksen kysymyksiinsä.  

Haastavinta on ollut varmaankin alussa luottaa omaan arviointikykyyn ja organisointitaitoihin. Työ vaatii itseohjautuvuutta, sillä tehtävää on samanaikaisesti paljon. Tärkeää onkin osata aikatauluttaa ja priorisoida niitä. Kevät oli työntäyteinen, sillä työn lisäksi paiskin iltaisin ja viikonloppuisin hommia graduni parissa. Sen valmistuttua olen voinut vapaalla keskittyä vain rentoutumiseen.   

Parasta työssäni onkin juuri monipuolisuus. Olen kokenut, että työssäni pääsen läpileikkauksena seuraamaan, miten yrityksen markkinointiviestintää hoidetaan in house -tyylillä. YTK:ssa tehdään markkinointia suurella volyymilla ja ammattitaidolla, joten paljon oppii päivittäin. 

Työympäristö on myös aivan mahtava. Työyhteisönä YTK on välitön ja joustava, ja työkaverit ovat huipputyyppejä. Turkulaisena arvostan myös mahdollisuutta etätyöhön, joka mahdollistaa jouston vapaa-ajan menojenkin suhteen.

Vinkkini muille markkinoinnin työstä haaveilevalle

Konkreettisena seikkana sanoisin, että työssä on ollut hyötyä muun muassa kuvankäsittelyn taitamisesta. Itse kävin Indesign ja Photoshop-kurssit työväenopistossa talvella. Niistä on ollut todellista hyötyä työssä. Kaikkea ei tarvitse heti osata, uteliaalla ja innokkaalla asenteella pääsee pitkälle. Lisäksi kiinnostus alaa ja esimerkiksi sosiaalista mediaa kohtaan ainakin omasta mielestäni tekevät työstä mielekästä ja kiinnostavaa.  

Haluan rohkaista kaikkia alalle haluavia pohtimaan erilaisia vaihtoehtoja saada jalkaa oven väliin. Vaikka ei olisikaan kokemusta tai suhteita, joilla työn napata, kannattaa miettiä, miten itse voi parantaa osaamistaan ja löytää ovia, jotka ovat raollaan. Silmät auki, tarttukaa kaikkiin mahdollisuuksiin. Lyhytkin pesti voi poikia jatkoa, ja ainakin antaa arvokasta kokemusta!  

Takaisin

Linkki kyselyyn