Arkisto

Kohti onnellisempaa (työ)elämää

Anja Kahri, toimitusjohtaja, Mazhr Oy

Miten voit? Mitä sinulle kuuluu? Elätkö itsesi näköistä hyvää (työ)elämää vai kaipaatko muutosta? Löydätkö itsesi toisinaan miettimästä, onko nykyinen työ tai organisaatio se oikea? Koetko sunnuntai-iltana ahdistusta vai innostusta tulevaa viikkoa kohtaan? Ovatko syksyn monet yt-uutiset osuneet kohdallesi, tai kalvaako sinua huoli, että kohta ne osuvat omalle kohdalle? Tai oletko työnhakija omasta tahdostasi tai työttömänä?

Keskittyneen näköinen nuori mies istuu kirjaston pöydän ääressä. Hän lukee kirjaa, ja hänen vieressään on kannettava tietokone.

Työelämän haamut, robotit ja silppusankarit

Vieraskynä: Ilkka Halava, tulevaisuustutkija, työelämäasiantuntija, hallitusammattilainen ja Suomen suosituin puhuja

Työelämän kasvavista paineista, kiky-tunneista ja sovellettavista työehtosopimuksista riittää keskustelua lopuilleen kääntyvän vuoden jokaiselle viikolle. Työn vaativuus, robotit, algoritmit ja alustatalous nähdään kaikki mielellään uhkana ja varmana merkkinä työelämän huonontumisesta. Samaan aikaan työntekijän autonomia, tekniset apuvälineet ja inspiroivat työympäristöt ovat muuttaneet työtä kiistatta paremmaksi, vaikka parannuksille ei yleensä palstatilaa löydykään.

Mies on kyyritynyt pelokkaana kirjoituskoneelle. Seinällä kohoaa mörön mallinen varjokuva.

Opiskelu ja työttömyysturva

Petja Eklund, YTK:n työttömyysturva-asiantuntija

Työttömyyskassan jäsenenä palkansaaja voi vakuuttaa tulonsa työttömyyden varalle. Entäs opiskelija? Voiko opiskelija vakuuttautua työttömyyden varalle?

Sateenvarjo nostaa opiskelijan kirjasta ylös. Onko työttömyyskassan jäsenyydestä hyötyä opiskelijalle?

Rekrytori Tampereella

Rekrytori - Koulutori on Suomen suurimpia rekrytointitapahtumia, jota on järjestetty vuodesta 2008 asti. Keskiviikkona 18.9. tapahtuma järjestettiin Tampereen sydämessä, kauppakeskus Koskikeskuksessa.

YTK:n työntekijä seisoo YTK:n ständillä korkean pöydän vieressä, jossa on lakuja, haalarimerkkejä ja ansioturva-esitteitä.. Taustalla YTK:n mainosseinä, jossa lukee liity täysjäseneksi..

Kuopio

YTKlaiset lähtivät hieman kauemmas edustamaan, tällä kertaa Kuopioon! Kuopion Musiikkikeskuksessa järjestetty Rekry & työelämä 2019 tapahtuma kokosi yhteen rekrytoivia yrityksiä ja työnhakijoita. Keskityimme tapahtumassa tapaamaan jäseniä ja kertomaan kävijöille työttömyysturvasta ja Yhdistyksen palveluista. Avoimia työpaikkoja meillä ei tapahtuman ajankohtana ollut.

Pyöreässä kyltissä lukee I sydän Kuopio. Taustalla järvimaisema.

Yo-kylä Block Party

YTK-Yhdistys osallistui tänä syksynä jo toista kertaa järjestettävään Yo-kylä Block Partyyn. Tapahtuma on urbaani katufestivaali, joka on pääsymaksuton ja avoin kaikille. Tapahtumapaikkana on Turun opiskelijoiden asuntoalue Yo-kylä, ja tapahtuma tuo esille paikallista musiikkia ja kulttuuria.

YTK-Yhdistyksen kesätyöntekijät edustavat Yo-kylä Block Partyillä YTK:n ständillä.

Tapahtuma-syksy starttasi Turussa

Tänäkin vuonna YTK ja YTK-Yhdistys on kierrellyt ympäri Suomea osallistuen erilaisiin rekrytointitapahtumiin. Olemme arjessamme jatkuvasti yhteydessä asiakkaisiin sähköisesti. Asiakasneuvontaa ja hakemuskäsittelyä hoitaa noin 80 henkilöä, jotka ovat yhteydessä asiakkaisiin chatissä, puhelimessa, OmaYTK:ssa, sähköpostilla ja paperipostilla. Tapahtumat ovatkin sekä mukavaa vaihtelua toimistotyölle, myös arvokkaita mahdollisuuksia tavata jäseniä myös kasvotusten.

YTK:n haalarimerkkejä. Päällimmäisten merkkien kuvassa yksisarvinen syö donitsia. #tulevaisuudenpeloton.

Minussa on mahdollisuuksia vaikka mihin!

Miikka Uurto, Personnel Development Oy

Meillä on vallitsevan käsityksen mukaan vain yksi elämä. Miten me sen käytämme, on siis kohtuullisen tärkeä asia. ”Elämä on ihmisen parasta aikaa”, sanoi Matti Nykänen. Tässä hän osui ehkä tahattomastikin elämän ytimeen. Miten sinä olet ajatellut elää tämän ainutkertaisen elämäsi?

Askeleet vie eteenpäin.

Työssä markkinoinnin parissa YTK-Yhdistyksellä

Elli Lindqvist

Tarina siitä, miten päädyin Loimaalle somettavaksi kasvuninjaksi.

YTK-Yhdistyksen markkinointiassistentti Elli.

Sulo auttaa työsuhdekysymyksissä

Sofia Härmä, oikeustieteiden opiskelija

YTK-Yhdistyksen työntekijävahvuus täydentyi uudella tulokkaalla, kun chatbot Sulo aloitti harjoittelijana YTK-Yhdistyksen chatissa kesäkuun viimeisellä viikolla. Harjoittelujaksolla Sulo työskentelee vain aamupäivisin, mutta pian Sulon tarkoituksena on toimia virtuaaliavustajanasi 24/7.

YTK-Yhdistyksen chatbot Sulo esittäytyy.

Uusi hallitusohjelma on lievästi koulutusmyönteinen

Vieraskirjoittaja: Teemu Kokko, rehtori, toimitusjohtaja, Haaga-Helia

Maanantaina 3.6. esiteltiin uusi hallitusohjelma. Korkeakoulujen näkökulmasta lopputulema oli myönteinen, sillä seitsemän vuotta jatkunut leikkaustrendi kääntyi lievään nousuun.

Opiskelija on nostanut jalat työpöydälle, ja rentoutuu.

Rekrytapahtuma opiskelijoille tammikuussa!

YTK-Yhdistys järjestää opiskelijoille suunnatun rekrytapahtuman Helsingissä tammikuussa. Tule mukaan!

Minun kesätyöni jätskibaarissa

Anni, 16, kahvilatyöntekijä | Jätskibaari Vohveli

Hei! Olen Anni, 16-vuotias tyttö Porista. Sain juuri peruskoulun päätökseen ja syksyllä minua odottaa lukio. Vapaa-aikani vietän pääosin ihanien ystävien, musiikin, politiikan sekä perheen parissa. Olen soittanut viulua kymmenen vuotta ja musiikki on suuri osa elämääni. Toimin Porin nuorisovaltuuston puheenjohtajana, minkä ansiosta käyn erilaisissa tapahtumissa ympäri Suomea. Vaikka tehtävää minulla riittää, halusin etsiä töitä.

YTK-Yhdistyksen suuri nuorisokysely: Nuoria mietityttävät taloudelliset ongelmat, oma jaksaminen ja työttömyys

Yli 60 % nuorista suhtautuu kuitenkin tulevaisuuteen optimistisesti. Kyselyyn vastasi yli 2000 nuorta.

Työsopimus – vältä pahimmat sudenkuopat

Anna-Karin Axell, Asianajotoimisto Teperi & Co Oy

Onneksi olkoon! Olet ehkä saanut ensimmäisen kesätyöpaikkasi tai ensimmäisen omaa koulutusta vastaavan työpaikan - ei muuta kuin töihin ja ensimmäistä palkkapäivää odottamaan. Työsuhdeasioihin perehtyminen voi tuntua yhtä mielenkiintoiselta kuin maalin kuivumisen seuraaminen mutta voit välttyä turhilta riitatilanteilta, mikäli tiedät perusfaktat työsopimuksen solmimisesta.

Rohkeasti kohti työelämää

Opiskelija-status on tietynlainen tila, josta luopuminen voi olla joskus pelottavaakin. Siirtymisen opiskelijasta osaksi työelämää ei tarvitse tapahtua suurena muutoksena. Valmistautumalla jo opiskeluaikana kohti työelämää voit tehdä muutosprosessista helpomman itsellesi.

Tulevaisuudenpeloton

Tiedän, että opiskelijaelämä on kiireistä aikaa, mutta laitappa hetkeksi silmät kiinni ja siirry ajatuksissasi muutaman vuoden päähän. Näetkö tulevaisuuteesi? Miltä siellä näyttää? Miltä tulevaisuuden työelämä ympärilläsi näyttää?

Kesätyö viestinnän ja markkinoinnin parissa

Tarjoamme kesätyöpaikan ajalle 4.6. - 20.7.2018.