Puhelinlinjat ovat perjantaisin kiinni 18.12. saakka.

Arkisto

Työn murros – uutta kohti!

Marita Salo, HENRY ry.

Vuosi 2020 jää meille jokaiselle mieleen –  varmasti koronasta, mutta toivottavasti myös siitä, miten nopeasti voimme oppia uutta ja muuttaa toimintatapojamme. Lue uuden yhteistyökumppanimme HENRY ry:n toiminnanjohtajan Marita Salon ajatuksia ammatillisen osaamisen kehittämisestä ja nappaa ilmainen tutustumisetu loppuvuodeksi Suomen suurimpaan ammatilliseen verkostoon!

HENRY ry Ihmisten kanssa huipulle

Tutustu uramuotoilun perusteisiin - tsekkaa webinaaritallenne ja verkkokurssi jäsenille

Paula Helle, Workday Designers

Mitä on uramuotoilu? Kenelle se sopii? Miksi sitä tarvitaan? Näihin kysymyksiin pureuduimme Uramuotoilun ABC -webinaarissamme. Kertaa webinaarin anti ja tutustu tallenteeseen! Muista hyödyntää myös uusi jäsenetusi Workday Designersin verkkokurssille.

Uramuotoilun ABC -webinaari YTK-Yhdistys jäsenetu Workday Designers

Miten erottua työnhaussa? Lue uravalmentajan vinkit!

Antero Ojanaho, Mazhr Oy

”Mitä tehdä, kun minulla ei ole tarpeeksi työkokemusta?” Tämä kysymys on tuttu esimerkiksi monille vastavalmistuneille tai alaa vaihtaville. Monen hakemuksen lähettäminen on tyssännyt siihen, kun kaikki työpaikkailmoituksessa vaaditut kohdat eivät täytykään. Ei kannata kuitenkaan lannistua. Tässä muutama vinkki, kuinka alkaa ratkaista haastetta ja erottua työnhaussa!

Miten erottua työnhaussa - uravalmentajan vinkit

Kertaa LinkedIn II -webinaarin tärpit: itsesi näköinen profiili, kattava verkosto ja aktiivisuus!

Emmi Keskiaho

Pipsan Aron webinaarikokonaisuuden II-osassa perehdyimme LinkedInin sosiaaliseen puoleen: verkostoitumiseen, aktiivisuuteen ja postauksiin. Lue tärpit tästä!

Onnistu LinkedInissä webinaari osa 2 YTK-Yhdistys Pipsa Aro verkostot aktiivisuus toimivat postaukset

Päättyikö työsuhde lomautuksen aikana? Lue tämä!

Sofia Härmä

Syksyksi on odotettavissa jonkin verran uusia yhteistoimintaneuvotteluita koronakriisin pitkittyessä. Lisäksi monilla aloilla lomautusten arvioidaan muuttuvan irtisanomisiksi. Olemme koostaneet tähän blogiin ajankohtaisen tietopaketin irtisanomisajasta ja työsuhteen päättymisestä lomautusaikana.

Tietoa irtisanomisajoista ja työsuhteen päättymisestä lomautuksen aikana

Kertaa LinkedIn I -webinaarin opit!

Emmi Keskiaho

Ensimmäisessä LinkedIn-webinaarissa opimme Pipsa Aron johdolla LinkedInin perusteet ja miten valjastaa oma LinkedIn-profiili työnhakuun. Kertaa vielä kootut vinkkimme!

Onnistu LinkedInissä webinaari YTK-Yhdistys Pipsa Aro

Kesä on täällä, tee siitä sinunlaisesi

Antero Ojanaho, Mazhr Oy

Aurinko paistaa lämpimästi ja kesä on täällä. Tänä vuonna se on kuitenkin alkanut hyvin erilaisissa merkeissä verrattuna aiempaan. Koronakriisi on mullistanut niin työtämme kuin henkilökohtaista elämäämme ennenkokemattomalla tavalla. Muutoksien myötä on luonnollista pohtia omaa suuntaa – tunnenko itseni, tarpeeni ja toiveeni?

Kesä on täällä, tee siitä sinunlaisesi

"Kertoisitko hieman itsestäsi?" – vinkkejä työnhakuun ja urasuunnitteluun

Antero Ojanaho, Mazhr Oy

Mietitkö näinä aikoina, mitä tekisit seuraavaksi urallasi? Oletko jo ottamassa yhteyttä sopiviin työpaikkoihin? Vai onko edessä kenties työhaastattelu? Olipa tilanteesi mikä tahansa, paljon kiteytyy siihen, kun sinulta kysytään: ”Kertoisitko hieman itsestäsi?”

Mazhr urasuunnittelupalvelu - vinkkejä työnhakuun

Miten selvitä kriisistä? Nappaa YTK:n ja Anna Perhon vinkit työelämän yllättäviin käänteisiin

Emmi Keskiaho

Monet ovat tänä keväänä täysin uuden äärellä, kun korona sai arjen pakan totaalisen sekaisin. Lomautuslappu, etätyöt tai jopa potkut. Kuinka tästä selvitään? Etsimme vastauksia YTK-Yhdistyksen ja Anna Perhon yhteisessä Uuden äärellä live-webinaarissa, jossa käsittelimme korona-ajan muutoksia, työttömyysturvaa sekä arjen selviytymiskeinoja ja stressinhallintaa.

Anna Perho Petja Eklund YTK Uuden äärellä webinaari

Mitä olemme oppineet etätyöstä?

Emmi Keskiaho

Etätyöpäivät täyttyvät helposti videopalavereista, puhelin, sähköposti ja tiimityökalut laulavat kilpaa. Monet hoitavat oman työn ohessa vielä lapset ja etäkoulun. Tuntuuko tutulta? Korona-arki on mullistanut työnteon, vapaa-ajan, sosiaaliset kontaktit ja perhe-elämän. Näiden yhteensovittamisessa ja uuteen normaaliin sopeutumisessa tarvitsemme nyt toistemme tukea ja neuvoja. Lue vinkkimme etätyössä onnistumiseen!

YTK-yhdistys etätyö korona-arki

Miten tukea lasta poikkeusaikana

Veli-Pekka Mälkiäinen, Ceesto

Poikkeusolot ovat haastaneet monen suomalaisen perheen elämän. Nykyinen tilanne vaikuttaa meihin kaikkiin, niin aikuisiin kuin lapsiinkin. Monet eivät meinaa jaksaa ja alkavat olla arjen keskellä väsyneitä. Vanhemmilta loppuvat myös keinot lasten kanssa. Miten auttaa lapsia vähentämään huolta, pelkoja ja turvattomuutta? Miten rauhoittaa heitä ja auttaa keskittymään paremmin?

Ulkona iloinen äiti nostaa pienen lapsen ilmaan.

Valmiuslain vaikutukset työsuhteeseen

Katja Halonen, Teperi & Co Oy

Hallitus antoi valmiuslain käyttöönottoasetuksen eduskunnalle tiistaina 17.3.2020. Valmiuslaki ja siihen liittyvät käyttöönottoasetukset ovat voimassa määräajan 13.4.2020 saakka. Toimivaltaiset viranomaiset saattavat päätökset voimaan toimivaltuuksiensa mukaisesti. Valtioneuvosto on 17.3.2020 antanut valmiuslain nojalla asetuksen koskien työaikaa, vuosilomia sekä irtisanomisaikaa työntekijän irtisanoutuessa työstään.

Sairaalan työntekijät työssään.

Koronaviruksen vaikutukset työsuhteessa

Katja Halonen, Teperi & Co Oy

Koronavirus on aiheuttanut yrityksissä tarpeita työsuhteen ehtojen muuttamisiin ja erilaisiin töiden tilapäisiin järjestelyihin. Vaikka tilanne on usealle työnantajalle haasteellinen, on työnantajan myös tällaisissa poikkeuksellisissa tilanteissa noudatettava työlainsäädäntöä.

Haasteita työntekijöiden osalta on myös aiheuttanut päätökset lasten päiväkotien ja koulujen sulkemisista. Kenellä on palkanmaksuvelvollisuus vai onko kenelläkään?

Työntekijä kirjoittaa työsopimusta.

Koronavirus – matkustaminen ja palkanmaksu

Katja Halonen, Teperi & Co Oy

Koronavirus on herättänyt monenlaisia kysymyksiä ja ongelmatilanteita. Erityisesti keskiössä ovat olleet erilaiset vapaa-ajan matkustamiseen ja työhön paluuseen sekä palkanmaksuun liittyvät kysymykset. Alla olevaan tekstiin on vastattu yleisimpiin aiheeseen liittyviin kysymyksiin.

Mies nostaa rahaa automaatista.

Onnistu turvallisesti

Petja Eklund, YTK:n työttömyysturva-asiantuntija

Monen menestyjän taustalla on tarina siitä, miten on uskaltanut keskittyä ja tehdä sitä, mihin löytyy sisäinen palo. Resepti vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta silti jään usein pohtimaan, miten se on mahdollista.

Iloinen lapsi keltaisessa sadetakissa sateenvarjon alla suojassa.

Huijareita(ko) liikenteessä?

Ilona Kangas, YTK:n viestintä- ja asiakkuuskokemusjohtaja

YTK-Yhdistyksen syksyllä teettämän kyselyn mukaan joka kymmenes vastaaja kokee töissä pelkoa siitä, ettei osaa tai ole tarpeeksi hyvä. Tämä korostuu naisilla (14 %) miehiä (8 %) enemmän.

Kolme venetsialaista naamiota.

Aloita keventäminen työpaikalta – fiksut valinnat auttavat jaksamaan paremmin työelämässä

Keventäjät-tiimi

Terveellinen laihduttaminen on helppoa, mutta ei nopeaa. Siinä pyritään kestäviin tuloksiin: vaikka gramma päivässä, mutta pysyvästi. Hitaassa painonpudotuksessa on se hyvä puoli, että pienetkin muutokset riittävät pitkällä aikavälillä suuriin onnistumisiin. Toimivimmat keinot lähtevät usein pienistä mutta usein toistuvista arjen valinnoista. Työ on siihen otollinen ympäristö.

Työporukka on kokoontunut pöydän ääreen syömään salaattia ja smoothieta.

Oman potentiaalin löytäminen ja hyödyntäminen vuonna 2020

Venla Tulppala ja Antero Ojanaho, Mazhr Oy

Ihmisten odotukset työelämää kohtaan ovat muuttuneet. Viimeisen 10-15 vuoden aikana ihmiset ovat alkaneet yhä suuremmissa määrin odottaa elämältään mahdollisuutta tehdä hyvää, tarkoituksellista työtä organisaatiossa, joka kehittää heitä ammatillisesti ja auttaa hyödyntämään sekä kehittämään omaa potentiaaliansa.

Kolme huppareihin pukeutunutta nuorta vääntyvät ääriasentoihin.

Kun työ ei maistu

Anja Kahri, toimitusjohtaja, Mazhr Oy

Työelämän laatu tulee siitä, miten työ palvelee omia unelmia, tavoitteita ja muita elämän osa-alueita; jokaiselle yksilöllisellä tavalla. Työn pitäisi olla muutakin kuin homma, josta saadaan palkkaa, ja josta vain suoriudutaan päivästä toiseen.

Talvisessa maisemassa tyttö katsoo laiturilta merelle päin.

Työpaikan vaihdon syy on usein uupuminen

YTK-Yhdistyksen kyselytutkimuksen mukaan halu kehittyä on yleisin syy vaihtaa työpaikkaa, mutta lähes kolmannes vastaajista kertoo kolmen viime vuoden aikana harkinneensa työpaikan tai alan vaihtoa uuvuttavan työn takia. Moni kokee myös ristiriitaa vahvuuksiensa ja työelämän odotusten välillä. Asiantuntija muistuttaa, että joulun välipäivät tarjoavat hyvän tuumaustauon pohtia omaa jaksamista ja asioita, jotka ovat kaikkein merkityksellisimpiä.

Kuvassa nainen talvisessa metsässä

Kohti onnellisempaa (työ)elämää

Anja Kahri, toimitusjohtaja, Mazhr Oy

Miten voit? Mitä sinulle kuuluu? Elätkö itsesi näköistä hyvää (työ)elämää vai kaipaatko muutosta? Löydätkö itsesi toisinaan miettimästä, onko nykyinen työ tai organisaatio se oikea? Koetko sunnuntai-iltana ahdistusta vai innostusta tulevaa viikkoa kohtaan? Ovatko syksyn monet yt-uutiset osuneet kohdallesi, tai kalvaako sinua huoli, että kohta ne osuvat omalle kohdalle? Tai oletko työnhakija omasta tahdostasi tai työttömänä?

Keskittyneen näköinen nuori mies istuu kirjaston pöydän ääressä. Hän lukee kirjaa, ja hänen vieressään on kannettava tietokone.

Työelämän haamut, robotit ja silppusankarit

Vieraskynä: Ilkka Halava, tulevaisuustutkija, työelämäasiantuntija, hallitusammattilainen ja Suomen suosituin puhuja

Työelämän kasvavista paineista, kiky-tunneista ja sovellettavista työehtosopimuksista riittää keskustelua lopuilleen kääntyvän vuoden jokaiselle viikolle. Työn vaativuus, robotit, algoritmit ja alustatalous nähdään kaikki mielellään uhkana ja varmana merkkinä työelämän huonontumisesta. Samaan aikaan työntekijän autonomia, tekniset apuvälineet ja inspiroivat työympäristöt ovat muuttaneet työtä kiistatta paremmaksi, vaikka parannuksille ei yleensä palstatilaa löydykään.

Mies on kyyritynyt pelokkaana kirjoituskoneelle. Seinällä kohoaa mörön mallinen varjokuva.

Opiskelu ja työttömyysturva

Petja Eklund, YTK:n työttömyysturva-asiantuntija

Työttömyyskassan jäsenenä palkansaaja voi vakuuttaa tulonsa työttömyyden varalle. Entäs opiskelija? Voiko opiskelija vakuuttautua työttömyyden varalle?

Sateenvarjo nostaa opiskelijan kirjasta ylös. Onko työttömyyskassan jäsenyydestä hyötyä opiskelijalle?

Rekrytori Tampereella

Rekrytori - Koulutori on Suomen suurimpia rekrytointitapahtumia, jota on järjestetty vuodesta 2008 asti. Keskiviikkona 18.9. tapahtuma järjestettiin Tampereen sydämessä, kauppakeskus Koskikeskuksessa.

YTK:n työntekijä seisoo YTK:n ständillä korkean pöydän vieressä, jossa on lakuja, haalarimerkkejä ja ansioturva-esitteitä.. Taustalla YTK:n mainosseinä, jossa lukee liity täysjäseneksi..

Kuopio

YTKlaiset lähtivät hieman kauemmas edustamaan, tällä kertaa Kuopioon! Kuopion Musiikkikeskuksessa järjestetty Rekry & työelämä 2019 tapahtuma kokosi yhteen rekrytoivia yrityksiä ja työnhakijoita. Keskityimme tapahtumassa tapaamaan jäseniä ja kertomaan kävijöille työttömyysturvasta ja Yhdistyksen palveluista. Avoimia työpaikkoja meillä ei tapahtuman ajankohtana ollut.

Pyöreässä kyltissä lukee I sydän Kuopio. Taustalla järvimaisema.

Yo-kylä Block Party

YTK-Yhdistys osallistui tänä syksynä jo toista kertaa järjestettävään Yo-kylä Block Partyyn. Tapahtuma on urbaani katufestivaali, joka on pääsymaksuton ja avoin kaikille. Tapahtumapaikkana on Turun opiskelijoiden asuntoalue Yo-kylä, ja tapahtuma tuo esille paikallista musiikkia ja kulttuuria.

YTK-Yhdistyksen kesätyöntekijät edustavat Yo-kylä Block Partyillä YTK:n ständillä.

Tapahtuma-syksy starttasi Turussa

Tänäkin vuonna YTK ja YTK-Yhdistys on kierrellyt ympäri Suomea osallistuen erilaisiin rekrytointitapahtumiin. Olemme arjessamme jatkuvasti yhteydessä asiakkaisiin sähköisesti. Asiakasneuvontaa ja hakemuskäsittelyä hoitaa noin 80 henkilöä, jotka ovat yhteydessä asiakkaisiin chatissä, puhelimessa, OmaYTK:ssa, sähköpostilla ja paperipostilla. Tapahtumat ovatkin sekä mukavaa vaihtelua toimistotyölle, myös arvokkaita mahdollisuuksia tavata jäseniä myös kasvotusten.

YTK:n haalarimerkkejä. Päällimmäisten merkkien kuvassa yksisarvinen syö donitsia. #tulevaisuudenpeloton.

Minussa on mahdollisuuksia vaikka mihin!

Miikka Uurto, Personnel Development Oy

Meillä on vallitsevan käsityksen mukaan vain yksi elämä. Miten me sen käytämme, on siis kohtuullisen tärkeä asia. ”Elämä on ihmisen parasta aikaa”, sanoi Matti Nykänen. Tässä hän osui ehkä tahattomastikin elämän ytimeen. Miten sinä olet ajatellut elää tämän ainutkertaisen elämäsi?

Askeleet vie eteenpäin.

Työssä markkinoinnin parissa YTK-Yhdistyksellä

Elli Lindqvist

Tarina siitä, miten päädyin Loimaalle somettavaksi kasvuninjaksi.

YTK-Yhdistyksen markkinointiassistentti Elli.

Sulo auttaa työsuhdekysymyksissä

Sofia Härmä, oikeustieteiden opiskelija

YTK-Yhdistyksen työntekijävahvuus täydentyi uudella tulokkaalla, kun chatbot Sulo aloitti harjoittelijana YTK-Yhdistyksen chatissa kesäkuun viimeisellä viikolla. Harjoittelujaksolla Sulo työskentelee vain aamupäivisin, mutta pian Sulon tarkoituksena on toimia virtuaaliavustajanasi 24/7.

YTK-Yhdistyksen chatbot Sulo esittäytyy.

Uusi hallitusohjelma on lievästi koulutusmyönteinen

Vieraskirjoittaja: Teemu Kokko, rehtori, toimitusjohtaja, Haaga-Helia

Maanantaina 3.6. esiteltiin uusi hallitusohjelma. Korkeakoulujen näkökulmasta lopputulema oli myönteinen, sillä seitsemän vuotta jatkunut leikkaustrendi kääntyi lievään nousuun.

Opiskelija on nostanut jalat työpöydälle, ja rentoutuu.

Rekrytapahtuma opiskelijoille tammikuussa!

YTK-Yhdistys järjestää opiskelijoille suunnatun rekrytapahtuman Helsingissä tammikuussa. Tule mukaan!

Minun kesätyöni jätskibaarissa

Anni, 16, kahvilatyöntekijä | Jätskibaari Vohveli

Hei! Olen Anni, 16-vuotias tyttö Porista. Sain juuri peruskoulun päätökseen ja syksyllä minua odottaa lukio. Vapaa-aikani vietän pääosin ihanien ystävien, musiikin, politiikan sekä perheen parissa. Olen soittanut viulua kymmenen vuotta ja musiikki on suuri osa elämääni. Toimin Porin nuorisovaltuuston puheenjohtajana, minkä ansiosta käyn erilaisissa tapahtumissa ympäri Suomea. Vaikka tehtävää minulla riittää, halusin etsiä töitä.

YTK-Yhdistyksen suuri nuorisokysely: Nuoria mietityttävät taloudelliset ongelmat, oma jaksaminen ja työttömyys

Yli 60 % nuorista suhtautuu kuitenkin tulevaisuuteen optimistisesti. Kyselyyn vastasi yli 2000 nuorta.

Työsopimus – vältä pahimmat sudenkuopat

Anna-Karin Axell, Asianajotoimisto Teperi & Co Oy

Onneksi olkoon! Olet ehkä saanut ensimmäisen kesätyöpaikkasi tai ensimmäisen omaa koulutusta vastaavan työpaikan - ei muuta kuin töihin ja ensimmäistä palkkapäivää odottamaan. Työsuhdeasioihin perehtyminen voi tuntua yhtä mielenkiintoiselta kuin maalin kuivumisen seuraaminen mutta voit välttyä turhilta riitatilanteilta, mikäli tiedät perusfaktat työsopimuksen solmimisesta.

Rohkeasti kohti työelämää

Opiskelija-status on tietynlainen tila, josta luopuminen voi olla joskus pelottavaakin. Siirtymisen opiskelijasta osaksi työelämää ei tarvitse tapahtua suurena muutoksena. Valmistautumalla jo opiskeluaikana kohti työelämää voit tehdä muutosprosessista helpomman itsellesi.

Tulevaisuudenpeloton

Tiedän, että opiskelijaelämä on kiireistä aikaa, mutta laitappa hetkeksi silmät kiinni ja siirry ajatuksissasi muutaman vuoden päähän. Näetkö tulevaisuuteesi? Miltä siellä näyttää? Miltä tulevaisuuden työelämä ympärilläsi näyttää?

Kesätyö viestinnän ja markkinoinnin parissa

Tarjoamme kesätyöpaikan ajalle 4.6. - 20.7.2018.