Opiskelijajäsenyys on ilmainen!

Liity siis YTK-Yhdistyksen opiskelijajäseneksi ja saat veloituksetta käyttöösi kaikki yhdistyksen tarjoamat jäsenedut! Miltä kuulostaisi tapaturmavakuutus vapaa-ajan sattumuksiin tai soitto lakimiehelle, jos työjutuissa jokin kaihertaa? Tai ehkä kaipaat vinkkejä työllistymiseen, tarvitset virusturvaa läppäriin tai haaveilet edullisesta viikonloppulomasta tai joogakurssista? Näistä ja lukuisista muista YTK-Yhdistyksen eduista ja palveluista on sinulle hyötyä jo opintojen aikana, kun olet ottamassa askeleita kohti työelämää, joten mitä vielä mietit?! Liity nyt!

BTW, opiskelijajäsenyyteen ei sisälly työttömyyskassan jäsenyyttä. Jos teet töitä, kannattaa tutustua suoraan YTK:n työttömyyskassajäsenyyteen!

Opiskelijajäsenyys*

0

* Huom! Opiskelijajäsenyys on tarkoitettu vasta työelämään siirtyville opiskelijoille, eli uusille jäsenille. Et voi muuttaa YTK:n jäsenyyttä opiskelijajäsenyydeksi menettämättä työttömyyskassajäsenyyttä. Lue lisää tuolta alempaa Tietoa opiskelijajäsenyydestä.

Opiskelijajäsenyys ja työttömyyskassa

Opiskelijajäsenenä et kuulu automaattisesti työttömyyskassaan. Jos aloitat kesätyön tai työskentelet opintojen ohella, liity YTK:n työttömyyskassan jäseneksi ja valitse päälle myös YTK-Yhdistyksen jäsenyys, yhteensä 137 €/vuosi 2021. Tällöin vakuutat itsesi myös työttömyyden varalle työttömyyskassassa. Työttömyyskassaan voit kuitenkin liittyä vasta, kun olet työsuhteessa.

Työttömyyskassan jäsenyys kannattaa, jos teet töitä edes silloin tällöin vähintään 18 tuntia viikossa. Jo opintojen ohella tehty työ, esimerkiksi kesätyö, kerryttää ns. työssäoloehtoa ja sitä kautta oikeuttasi saada Kelan peruspäivärahaa suurempaa ansiopäivärahaa. Jos työssäoloehto täyttyy opintojen aikana, voit olla oikeutettu ansiopäivärahaan heti valmistuttuasi, jos et heti opintojen päätyttyä saisikaan töitä.

Vain työttömyyskassaan kuulumalla voit saada peruspäivärahaa korkeampaa tukea työttömyyden varalle. Tee esimerkkilaskelma siitä, paljonko saisit päivärahaa, jos jäisit työttömäksi.

Tietoa opiskelijajäsenyydestä

• Voit liittyä YTK-Yhdistyksen opiskelijajäseneksi, kun opiskelet kokoaikaisesti ja olet vähintään 16-vuotias. Opiskelijajäsenenä saat käyttöösi kaikki YTK-Yhdistyksen tarjoamat jäsenedut vakuutuksista yhteistyökumppaneiden tarjoamiin alennuksiin. Huomioi kuitenkin, että opiskelijajäsenyyteen ei kuulu työttömyyskassan jäsenyyttä, ja siksi se on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät vielä ole työelämässä. Jos olet jo työttömyyskassan jäsen, et voi muuttaa jäsenyyttä opiskelijajäsenyydeksi menettämättä oikeutta ansioturvaan.

• YTK-Yhdistyksen opiskelijajäsenyys ei maksa mitään.

• Opiskelijajäsenyyteen ei kuulu työttömyyskassan jäsenyyttä. Jos teet kuitenkin opintojen ohella töitä tai olet kesätöissä, sinun kannattaa liittyä myös Yleinen työttömyyskassa YTK:hon. Työttömyyskassaan voit liittyä, kun olet työsuhteessa ja se kannattaa, kun teet edes toisinaan töitä vähintään 18 tuntia viikossa. Yhdistelmäjäsenyys maksaa myös opiskelijalle vuonna 2021 137 € (työttömyyskassan jäsenmaksu 119 € + yhdistyksen jäsenmaksu 18 € ).

• Kun opintosi päättyvät, voit jatkaa vielä kuluvan vuoden loppuun opiskelijajäsenenä. Mikäli löydät työtä heti opintojen päätyttyä, muista liittyä työttömyyskassaan. Tällöin opiskelijajäsenyytesi muuttuu YTK:n ja YTK-Yhdistyksen normaaliksi jäsenyydeksi ja olet vakuutettu myös työttömyyden varalle ja voit edelleen hyödyntää kaikkia yhdistyksenkin etuja.

• Jos et vielä kuulu työttömyyskassaan, liity YTK:n jäseneksi heti, kun työsuhteesi astuu voimaan. Näin alat heti kerryttää itsellesi ansiopäivärahaan vaadittavaa työssäoloehtoa työttömyyden varalle. Lue lisää ansioturvasta.

Katso neuvoja työsopimuksen solmimiseen ja muihin työsuhteeseen liittyviin seikkoihin.

• YTK-Yhdistyksen opiskelijajäsenyys on tarkoitettu vasta työelämään siirtyville opiskelijoille, eli uusille jäsenille. Opiskelijajäsenyyteen ei sisälly työttömyyskassan jäsenyyttä, joten et voi muuttaa YTK:n jäsenyyttä opiskelijajäsenyydeksi menettämättä työttömyyskassajäsenyyttä.

Ajankohtaista nyt

Haalarimerkit #tulevaisuudenpeloton

Kuvassa neljä YTK:n haalarimerkkiä

Tilaa itsellesi #tulevaisuudenpeloton haalarimerkki lähettämällä sähköpostia osoitteeseen elli.lindqvist@ytk.fi