Askel lähemmäksi työelämää

Liity YTK-Yhdistyksen opiskelijajäseneksi! Saat käyttöösi kaikki yhdistyksen tarjoamat jäsenedut, joista sinulle on hyötyä jo opiskelujen ja opiskelun ohella tapahtuvan työskentelyn aikana. Yhdistyksen jäsenedut saat käyttöösi vain 18 €:n vuosimaksulla.

Opiskelijajäsenyys

Opiskelijajäsenyys ja työttömyyskassa

Opiskelijajäsenenä et kuulu automaattisesti työttömyyskassaan. Jos aloitat kesätyön tai työskentelet opintojen ohella, voit kuitenkin liittyä YTK:n täysjäseneksi. Tällöin vakuutat itseäsi myös työttömyyden varalle. Työttömyyskassaan voit kuitenkin liittyä vasta, kun olet työsuhteessa.

Työttömyyskassan jäsenyys kannattaa, jos teet töitä edes silloin tällöin vähintään 18 tuntia viikossa. Jo opintojen ohella tehty työ, esimerkiksi kesätyö, kerryttää ns. työssäoloehtoa ja sitä kautta oikeuttasi saada Kelan peruspäivärahaa suurempaa ansiopäivärahaa. Jos työssäoloehto täyttyy opintojen aikana, voit olla oikeutettu ansiopäivärahaan heti valmistuttuasi, jos et heti opintojen päätyttyä saisikaan töitä.

Vain työttömyyskassaan kuulumalla voit saada peruspäivärahaa korkeampaa tukea työttömyyden varalle. Tee esimerkkilaskelma siitä, paljonko saisit päivärahaa, jos jäisit työttömäksi.

Ajankohtaista nyt

Tietoa opiskelijajäsenyydestä

• Mitä opiskelijajäsenyys tarkoittaa?

Jos olet opiskelija, voit liittyä YTK-Yhdistyksen jäseneksi ilman kassajäsenyyttä. Tällöin saat käyttöösi kaikki YTK-Yhdistyksen tarjoamat jäsenedut vakuutuksista yhteistyökumppaneiden tarjoamiin alennuksiin.

• Kuka voi liittyä?

Jäseneksi voi liittyä jokainen vähintään 16-vuotias Suomessa opiskeleva henkilö.

• Paljonko opiskelijajäsenyys maksaa?

Opiskelijajäsenyys maksaa saman verran kuin normaali YTK-Yhdistyksen jäsenyys. Vuonna 2018 jäsenmaksu on 18 euroa. Jäsenmaksu on kalenterivuosikohtainen, eli se on maksettava kokonaisuudessaan, vaikka liittyisi tai eroaisi kesken vuoden.

• Kuuluuko opiskelijajäsen työttömyyskassaan?

Ei kuulu. Pelkkä opiskelijajäsen ei ole vakuutettuna työttömyyden varalle. Jos teet opintojen ohella töitä tai olet kesätöissä, sinun kannattaa liittyä YTK:n täysjäseneksi, jolloin kuulut myös Yleinen työttömyyskassa YTK:hon. Työttömyyskassaan voi liittyä, kun olet työsuhteessa ja se kannattaa, kun teet edes toisinaan töitä vähintään 18 tuntia viikossa.

• Mitä opiskelijajäsenyydelle tapahtuu, kun lopetan opiskelun?

Kun opintosi päättyvät, voit jatkaa vielä kuluvan vuoden loppuun opiskelijajäsenenä. Mikäli löydät työtä heti opintojen päätyttyä, muista liittyä työttömyyskassaan. Tällöin opiskelijajäsenyytesi päivittyy täysjäsenyydeksi. Tämän jälkeen olet vakuutettu myös työttömyyden varalle ja voit hyödyntää kaikkia yhdistyksenkin etuja.

• Sain työpaikan, mitä minun pitää huomioida?

Jos et vielä ole YTK:n täysjäsen, etkä siis kuulu työttömyyskassaan, liity täysjäseneksi heti, kun työsuhteesi astuu voimaan. Näin alat heti kerryttää itsellesi ansiopäivärahaan vaadittavaa työssäoloehtoa työttömyyden varalle. Lue lisää ansioturvasta.

Katso neuvoja työsopimuksen solmimiseen ja muihin työsuhteeseen liittyviin seikkoihin.

Seuraa meitä somessa