Opiskelijajäsenyys on ilmainen!

Liity YTK:n opiskelijajäseneksi ja saat veloituksetta käyttöösi kaikki työelämäpalvelut! Miltä kuulostaisi tapaturmavakuutus vapaa-ajan sattumuksiin tai soitto lakimiehelle, jos työjutuissa jokin kaihertaa? Tai ehkä kaipaat vinkkejä työllistymiseen, tarvitset virusturvaa läppäriin tai haaveilet edullisesta viikonloppulomasta tai joogakurssista? Näistä ja lukuisista muista YTK:n täysjäsenen eduista ja palveluista on sinulle hyötyä jo opintojen aikana, kun olet ottamassa askeleita kohti työelämää, joten mitä vielä mietit?! Liity nyt!

BTW, opiskelijajäsenyyteen ei sisälly YTK Työttömyyskassan jäsenyyttä. Jos teet töitä, kannattaa tutustua suoraan YTK:n kassajäsenyyteen!

Opiskelijajäsenyys*

0

* Huom! Opiskelijajäsenyys on tarkoitettu vasta työelämään siirtyville opiskelijoille, eli uusille jäsenille. Et voi muuttaa YTK:n jäsenyyttä opiskelijajäsenyydeksi menettämättä työttömyyskassajäsenyyttä. Lue lisää alempaa kohdasta Tietoa opiskelijajäsenyydestä.

Opiskelijajäsenyys ja työttömyyskassa

Opiskelijajäsenenä et kuulu automaattisesti työttömyyskassaan. Jos aloitat kesätyön tai työskentelet opintojen ohella, liity YTK Työttömyyskassan jäseneksi ja valitse täysjäsenyys, yhteensä 123 €/vuosi 2023. Tällöin vakuutat itsesi myös työttömyyden varalle työttömyyskassassa. Työttömyyskassaan voit kuitenkin liittyä vasta, kun olet työsuhteessa.

Työttömyyskassan jäsenyys kannattaa, jos teet töitä edes silloin tällöin vähintään 18 tuntia viikossa. Jo opintojen ohella tehty työ, esimerkiksi kesätyö, kerryttää ns. työssäoloehtoa ja sitä kautta oikeuttasi saada Kelan peruspäivärahaa suurempaa ansiopäivärahaa. Jos työssäoloehto täyttyy opintojen aikana, voit olla oikeutettu ansiopäivärahaan heti valmistuttuasi, jos et heti opintojen päätyttyä saisikaan töitä.

Vain työttömyyskassaan kuulumalla voit saada peruspäivärahaa korkeampaa tukea työttömyyden varalle. Tee esimerkkilaskelma siitä, paljonko saisit päivärahaa, jos jäisit työttömäksi.

Tietoa opiskelijajäsenyydestä

• Voit liittyä YTK:n opiskelijajäseneksi, kun opiskelet kokoaikaisesti ja olet vähintään 16-vuotias. Opiskelijajäsenenä saat käyttöösi kaikki YTK:n työelämäpalvelut (Lakikaveri, vakuutukset, koulutukset, yhteistyökumppaneiden tarjoamat edut). Huomioi kuitenkin, että opiskelijajäsenyyteen ei kuulu työttömyyskassan jäsenyyttä, ja siksi se on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät vielä ole työelämässä. Jos olet jo työttömyyskassan jäsen, et voi muuttaa jäsenyyttä opiskelijajäsenyydeksi menettämättä oikeutta ansioturvaan.

• YTK:n opiskelijajäsenyys ei maksa mitään.

• Opiskelijajäsenyyteen ei kuulu työttömyyskassan jäsenyyttä. Jos teet kuitenkin opintojen ohella töitä tai olet kesätöissä, sinun kannattaa liittyä myös YTK Työttömyyskassaan. Työttömyyskassaan voit liittyä, kun olet työsuhteessa ja se kannattaa, kun teet edes toisinaan töitä vähintään 18 tuntia viikossa. Täysjäsenyys maksaa myös opiskelijalle vuonna 2023 123 € (työttömyyskassan jäsenmaksu 99 € + täysjäsenmaksu 24 €).

• Kun opintosi päättyvät, voit jatkaa vielä kuluvan vuoden loppuun opiskelijajäsenenä. Mikäli löydät työtä heti opintojen päätyttyä, muista liittyä työttömyyskassaan. Tällöin opiskelijajäsenyytesi muuttuu YTK:n täysjäsenyydeksi: olet vakuutettu myös työttömyyden varalle ja voit edelleen hyödyntää kaikkia työelämäpalveluja.

• Jos et vielä kuulu työttömyyskassaan, liity YTK:n täysjäseneksi heti, kun työsuhteesi astuu voimaan. Näin alat heti kerryttää itsellesi ansiopäivärahaan vaadittavaa työssäoloehtoa työttömyyden varalle. Lue lisää ansioturvasta.

Katso ohjeita työsuhdeasioissa tietopankista!

• YTK:n opiskelijajäsenyys on tarkoitettu vasta työelämään siirtyville opiskelijoille, eli uusille jäsenille. Opiskelijajäsenyyteen ei sisälly työttömyyskassan jäsenyyttä, joten et voi muuttaa YTK:n kassajäsenyyttä opiskelijajäsenyydeksi menettämättä työttömyyskassajäsenyyttä.

Ajankohtaista nyt

Haalarimerkit #tulevaisuudenpeloton

Kuvassa neljä YTK:n haalarimerkkiä

Tilaa itsellesi #tulevaisuudenpeloton haalarimerkki lähettämällä sähköpostia osoitteeseen [email protected]