Etusivu Työelämäopas Sairausajan palkka

Sairausajan palkka

Työsopimuslaissa (55/2001) säädetään yleisesti sairausajan palkkaa koskevista ajanjaksoista, mutta työehtosopimuksissa on usein sovittu lakia pidemmät ajanjaksot.

Lain mukaan työntekijällä on oikeus saada tavanomainen palkkansa yli kuukauden kestäneissä työsuhteissa sairastumispäivältä ja sitä seuraaviin yhdeksään arkipäivään sisältyviltä työpäiviltä. Alle kuukauden kestäneissä työsuhteissa työntekijällä on oikeus saada puolet tavanomaisesta palkastaan.

Työntekovelvollisuus sairauslomalla

Jos lääkäri on todennut työntekijän olevan täysin työkyvytön, ei työnantaja voi velvoittaa työntekijää tekemään töitä sairausloman aikana.

Yksittäistapauksissa esimerkiksi esimiesasemassa olevalla työntekijällä saattaa olla velvollisuus tehdä vähäisiä välttämättömiä työtehtäviä. Työtehtävät eivät saa aiheuttaa työntekijälle terveysriskiä.

Jos työntekijällä on lääkärintodistuksen mukaan ”työkykyä rajoittavia tekijöitä” eikä häntä ole todettu työkyvyttömäksi, työntekijällä ei ole oikeutta olla pois töistä. Työsuhteen osapuolet sopivat yhdessä, miten rajoitteet otetaan huomioon työtehtävissä.

Sairaus- ja työkyvyttömyysajan palkat

Sairauslomaa vai korvaavaa työtä?

Sairaus- ja työkyvyttömyysajan palkat