Koeaikapurku

Työsuhteen alussa voidaan sopia enintään kuuden kuukauden koeajasta. Koeajan tarkoituksena on saada selville, soveltuuko työntekijä hänelle tarjottuun työhön tai haluaako hän tehdä tätä työtä.

Koeaikana työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimuslain mukaan työsopimusta ei saa koeaikana purkaa laissa luetelluilla syrjivillä tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla.

Koeaikapurku päättää työsopimuksen heti. Koeaikapurkua ei voi käyttää ennen työsuhteen alkamista.

Kaipaatko lisätietoa?

Kirjaudu OMA+-palveluun ja katso Lakiruudun toinen jakso, jossa kerrotaan koeaikapurkuun liittyvistä asioista tarkemmin.

Koeaika ja koeaikapurku