Kilpailevan toiminnan kielto

Työsuhteen aikana on voimassa lakisääteinen kilpailukielto, jonka mukaan työntekijä ei saa työnantajan luvatta tehdä toiselle sellaista työtä tai harjoittaa muutoinkaan sellaista toimintaa, joka hyvän tavan vastaisena ilmeisesti vahingoittaisi työnantajaa.

Etsitkö tietoa työsuhteen päättymisen jälkeen noudatettavasta kilpailukieltosopimuksesta

Jos työnantaja työsopimusta tehtäessä on tietoinen kilpailevasta toiminnasta eikä sen lopettamisesta nimenomaisesti sovita, katsotaan työnantajan antaneen luvan kilpailevaan toimintaan.

Uusi mahdollinen työnantaja, joka tietää työntekijän olevan aiemmalla työsopimuksellaan sidottu kilpailukieltoon, vastaa työntekijän kanssa työnantajan vahingon korvaamisesta, jos hän palkkaa tällaisen työntekijän työhön kilpailukiellon voimassaoloaikana.

Koulutusvinkkejä aiheesta

Voit tutustua aiheeseen lisää myös jäsenetuihisi kuuluvassa työelämän verkkokoulutuskirjastossa. Katsellaksesi koulutuksia, sinun tulee olla rekisteröitynyt verkkokoulutuskirjaston käyttäjäksi. Jos olet jo hyödyntänyt maksuttoman jäsenetusi ja ottanut palvelun käyttöön, kirjaudu sisään ja klikkaa suoraan koulutuksiin alla olevista linkeistä. Jos et vielä ole rekisteröitynyt palveluun, voit tehdä sen jäsentemme OMA+-palvelussa osiossa Webinaarit ja koulutukset.

TYÖSUHDEASIAT PALKANLASKIJALLE - KILPAILUKIELTO

TYÖLAINSÄÄDÄNNÖN MUUTOKSET 2022 - KILPAILUKIELTOSOPIMUSTEN NYKYTILA JA MUUTOKSEN TAVOITTEET

Kiitos!