Työaikapankki

Työaikapankin avulla työntekijä pystyy säästämään ja yhdistämään toisiinsa työaikaansa, ansaitsemiaan vapaapäiviä tai vapaaksi muutettuja rahamääräisiä etuuksia. Työaikapankkiin ei voida siirtää säännölliseltä työajalta maksettavaa palkkaa, kulukorvauksia tai muita korvausluonteisia saatavia eikä erääntyneitä rahamääräisiä etuuksia.

Työnantaja ja työntekijöiden edustaja tai henkilöstö tai henkilöstöryhmä saavat yhdessä sopia kirjallisesti työaikapankin käyttöönotosta. Kirjallisessa sopimuksessa on sovittava työaikapankkiin kelpaavista eristä, säästämisrajoista, työaikapankin lakkaamisesta ja siitä johtuvasta erien korvaamisesta sekä työaikapankkiin säästettyjen vapaiden käyttämisestä.

Liukuva työaika, joustotyöaika ja työaikapankki