Etusivu Työelämäopas Työaika Tauot ja lepoaika

Tauot ja lepoaika

Tauot työpäivän aikana

Mikäli työntekijän vuorokautinen työaika on pidempi kuin kuusi tuntia, työntekijällä on oikeus vähintään puolen tunnin pituiseen lepoaikaan. Lepoaikaa ei saa sijoittaa työpäivän alkuun tai loppuun. Lisäksi tilanteissa, joissa työaika kestää vuorokaudessa yli 10 tuntia, on työntekijällä oikeus pitää kahdeksan tunnin työskentelyn jälkeen enintään puolen tunnin tauko. Myös vuorotyössä tai jaksotyössä työskentelevälle työntekijälle on annettava vähintään puolen tunnin tauko tai tilaisuus aterioida työn aikana, jos työaika on pidempi kuin kuusi tuntia. Moottoriajoneuvojen kuljettajille on työaikalain mukaan annettava jokaista 5 h 30 minuutin työjaksoa kohti vähintään puoli tuntia kestävä tauko joko yhdessä tai kahdessa erässä.

Laissa ei ole mainintaa ruoka- ja kahvitaukojen pituudesta, vaan niistä on sovittu työ- ja virkaehtosopimuksissa tai työpaikkakohtaisesti.

Lepoaika työvuorojen välissä (eli vuorokausilepo)

Pääsääntöisesti työntekijällä on oltava jokaisen työvuoron alkamista seuraavan 24 tunnin aikana vähintään 11 tuntia kestävä yhdenjaksoinen vuorokausilepo. Lepoaika voidaan jaksotyössä lyhentää 9 tuntiin, jos työn järjestelyihin liittyvät syyt edellyttävät sitä. Työntekijän aloitteesta vuorokausilepo voidaan lyhentää 7 tuntiin, jos noudatetaan liukuvaa työaikaa tai joustotyöaikaa. Tietyin edellytyksin lepoaika voidaan lyhentää myös tilapäisesti 7 tai 5 tuntiin.

Viikkolepo (eli vapaapäivät)

Työaika on järjestettävä niin, että työntekijä saa kerran viikossa vähintään 35 tuntia kestävän keskeytymättömän vapaa-ajan eli viikkolevon. Se on mahdollisuuksien mukaan sijoitettava sunnuntain yhteyteen. Viikoittainen vapaa-aika voidaan järjestää myös keskimäärin 35 tunniksi 14 vuorokauden ajanjakson aikana. Vapaa-ajan tulee kuitenkin olla vähintään 24 tuntia viikossa. Jos työntekijä työskentelee keskeytymättömässä vuorotyössä, voidaan lepoaika järjestää keskimäärin 35 tunniksi enintään 12 viikon aikana, mutta silloinkin lepoajan tulee olla vähintään 24 tuntia seitsemän päivän jakson aikana.

Työaikalaki – Lepoajat