Etusivu Työelämäopas Työaika Lisä- ja ylityökorvauksen antaminen vapaa-aikana

Lisä- ja ylityökorvauksen antaminen vapaa-aikana

Työaikalain 21 §:n mukaan lisä- ja ylitöistä maksettava palkka voidaan osittain tai kokonaan sopia vaihdettavaksi vapaa-aikaan työntekijän säännöllisenä työaikana. Ylityöstä annettavan vapaa-ajan pituus määräytyy ylityökorvauksen perusteella, eli vapaa-aikaa ei voida ylitöistä antaa ”tunti tunnista”-periaatteella.

Vapaa-aika on annettava ja käytettävä pääsääntöisesti kuuden kuukauden kuluessa lisä- tai ylityön tekemisestä. Työnantaja voi määrätä vapaan ajankohdan, jos työnantaja ja työntekijä eivät sovi yhdessä ajankohdasta. Työnantaja ei voi kuitenkaan määrätä vapaan ajankohtaa, jos työntekijä vaatiikin lisä- tai ylityökorvauksen rahana. Vapaa-aika voidaan siirtää työaikalain mukaiseen työaikapankkiin tai yhdistää säästövapaaseen.

Koulutusvinkkejä aiheesta

Voit tutustua aiheeseen lisää myös jäsenetuihisi kuuluvassa työelämän verkkokoulutuskirjastossa. Katsellaksesi koulutuksia, sinun tulee olla rekisteröitynyt verkkokoulutuskirjaston käyttäjäksi. Jos olet jo hyödyntänyt maksuttoman jäsenetusi ja ottanut palvelun käyttöön, kirjaudu sisään ja klikkaa suoraan koulutuksiin alla olevista linkeistä. Jos et vielä ole rekisteröitynyt palveluun, voit tehdä sen jäsentemme OMA+-palvelussa osiossa Webinaarit ja koulutukset.

Säännöllinen työaika ja ylityöt