Joustotyöaika

Työsuhteen osapuolet voivat yhteisellä kirjallisella sopimuksella sopia joustotyöajan käyttämisestä, jos työntekijällä on oikeus itsenäisesti päättää työaikansa sijoittamisesta ja työntekopaikastaan vähintään puolet työajastaan.

Joustotyöaikasopimuksessa on sovittava vähintään työpäivien sijoittamisesta, viikkolevosta ja mahdollisesta kiinteästä työajasta. Joustotyöaikaa koskeva sopimusehto voidaan irtisanoa päättymään kuluvaa tasoittumisjaksoa seuraavan jakson lopussa, joten sopimuksessa on sovittava irtisanomisen jälkeen noudatettavasta työajasta. Viikoittainen säännöllinen työaika saa joustotyöajassa olla enintään 40 tuntia neljän kuukauden ajanjakson aikana.

Joustotyöaikaa noudatettaessa sunnuntaityöstä saatava korvaus riippuu siitä, onko sunnuntaityö ollut työntekijän oma valinta (peruspalkka) vai työnantajan määräys (sunnuntaipalkka). Joustotyöajan mahdollinen kiinteä työaika eli työnantajan määräämä työaika ei saa sijoittua yöhön eli klo 23–06 väliselle ajalle.

Koulutusvinkkejä aiheesta

Voit tutustua aiheeseen lisää myös jäsenetuihisi kuuluvassa työelämän verkkokoulutuskirjastossa. Katsellaksesi koulutuksia, sinun tulee olla rekisteröitynyt verkkokoulutuskirjaston käyttäjäksi. Jos olet jo hyödyntänyt maksuttoman jäsenetusi ja ottanut palvelun käyttöön, kirjaudu sisään ja klikkaa suoraan koulutuksiin alla olevista linkeistä. Jos et vielä ole rekisteröitynyt palveluun, voit tehdä sen jäsentemme OMA+-palvelussa osiossa Webinaarit ja koulutukset.

Liukuva työaika, joustotyöaika ja työaikapankki