Etusivu Työelämäopas Sairausajan palkka Ilmoitus työnantajalle

Ilmoitus työnantajalle

Työsopimuslaissa ei ole säännöstä, joka velvoittaa työntekijää ilmoittamaan sairastumisestaan. Ilmoitusvelvollisuus perustuu työsuhteesta johtuviin yleisiin velvollisuuksiin ja oikeuskäytännössä se on katsottu laajaksi. Myös monissa työehtosopimuksissa on määräys, joka velvoittaa ilmoittamaan sairastumisesta viipymättä.

Ilmoitus on tehtävä pääsääntöisesti lähimmälle esimiehelle. Jos työntekijä tahallisesti laiminlyö ilmoitusvelvollisuuden, seurauksena voi olla se, että palkanmaksuvelvollisuus alkaa vasta sinä päivänä, kun ilmoitus on tehty.

Työkyvyttömyyden toteaminen

Lain mukaan työntekijän on esitettävä pyydettäessä luotettava selvitys työkyvyttömyydestä.

Työehtosopimuksissa on määräyksiä, joiden mukaan sairausajan palkan maksamisen edellytyksenä on, että työntekijä esittää työkyvyttömyydestään työnantajan hyväksymän selvityksen. Työnantaja voi luoda myös oman kaikkia työntekijöitä koskevan käytännön selvityksen esittämisestä.

Työkyvyn johtaminen