Perhevapaat

Vanhempien oikeudesta jäädä pois työstä kotona tapahtuvan lapsen hoitamisen tai muun perhesyyn vuoksi säädetään työsopimuslain 4 luvussa. Näistä vapaista käytetään yleistä nimitystä perhevapaat.

Kansaneläkelaitos maksaa perhevapaiden ajalta vanhempainpäivärahaa, joten lain mukaan työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa perhevapaiden ajalta. Suurimmassa osassa työehtosopimuksia on kuitenkin sovittu siitä, että osa vanhempainvapaapäivistä on palkallista aikaa.

Perhevapaauudistus 1.8.2022 alkaen koskee pääsääntöisesti niitä perheitä, joissa lapsen laskettu syntymäaika on 4.9.2022 tai myöhemmin.

​​​​​​​Uudistuksen myötä kaikkien lasten vanhemmilla, jotka toimivat lapsen huoltajina, on yhtäläinen oikeus päivärahoihin riippumatta vanhemman sukupuolesta, tai siitä onko biologinen vai adoptiovanhempi tai lähi- vai etävanhempi.

Vanhan lain mukaisia vanhempainpäivärahoja maksetaan, jos lapsen laskettu aika on ennen 4.9.2022 tai lapsi syntyy ennenaikaisesti 29.7.2022 tai aikaisemmin.

Lisätietoa perhevapaauudistuksesta Kelan nettisivuilla

Perhevapaauudistus 1.8.2022 alkaen

Perhevapaauudistus koskee perheitä, joissa lapsen laskettu aika on 4.9.2022 tai myöhemmin.

Uudistuksen myötä äitiysvapaa muuttuu raskausvapaaksi. Raskausvapaa (40 päivää) on yhtäjaksoinen ja se tulee aloittaa 14-30 päivää ennen laskettua aikaa. Raskausvapaan ajalta maksetaan korotettua vanhempainpäivärahaa (90 % ansioista). Raskaana olevalla vanhemmalla on siis 40 raskausrahapäivää ennen vanhempainvapaapäiviä.

Isyysvapaa sellaisenaan poistuu, ja tilalle tulee vanhempainvapaa. Kumpikin vanhempi saa oman 160 vanhempainrahan kiintiön, josta 63 päivää on mahdollista luovuttaa toiselle vanhemmalle, muulle huoltajalle, omalle puolisolle tai toisen vanhemman puolisolle. Vanhempainrahakauden 16 ensimmäiseltä päivältä päiväraha maksetaan kaikille vanhempainvapaata käyttäville korotettuna (90 % ansioista).

Vanhempainrahan saamisen edellytyksenä on se, että vapaalla oleva henkilö hoitaa lasta. Lisäksi vapaalla oleva henkilö ei voi olla samaan aikaan ansiotyössä, muussa omassa työssä, lakisääteisellä vuosilomalla, tai muulla palkallisella vapaalla. Muu palkallinen vapaa ei koske raskaus-, erityisraskaus- tai vanhempainvapaata, jonka ajalta työnantaja maksaa työntekijälle palkkaa, mutta silloin päiväraha maksetaan palkkaa maksavalle työnantajalle.

Lisätietoa perhevapaista Kelan Elämässä-sivustolta

Koulutusvinkkejä aiheesta

Voit tutustua aiheeseen lisää myös jäsenetuihisi kuuluvassa työelämän verkkokoulutuskirjastossa. Katsellaksesi koulutuksia, sinun tulee olla rekisteröitynyt verkkokoulutuskirjaston käyttäjäksi. Jos olet jo hyödyntänyt maksuttoman jäsenetusi ja ottanut palvelun käyttöön, kirjaudu sisään ja klikkaa suoraan koulutuksiin alla olevista linkeistä. Jos et vielä ole rekisteröitynyt palveluun, voit tehdä sen jäsentemme OMA+-palvelussa osiossa Webinaarit ja koulutukset.

Katso video perhevapaauudistuksesta!

sivu päivitetty 28.7.2022