Lakikaveri

Työelämässä voi tulla vastaan kimurantteja tilanteita

Työelämässä eteemme voi tulla kimurantteja tilanteita aina saamatta jääneistä palkoista yllättävään irtisanomiseen. Jos näin käy, hämmennys muuttuu herkästi ahdistukseksi, ja yksin on vaikea selvitä. Silloin YTK-Yhdistyksen Lakikaveri auttaa sinua.

Lakikaveri-palvelu on tarkoitettu kaikille YTK-Yhdistyksen jäsenille. Puhelinneuvontaan voit soittaa vaikka heti, ja henkilökohtainen juristin selvityspalvelu on käytössäsi, kun jäsenyyttä on takana vähintään 6 kuukautta.

Nykyisten jäsenten tapauksia voidaan selvittää myös takautuvasti vuoden 2021 osalta, kunhan jäsenyys on ollut voimassa 6 kuukautta ennen tapahtuman sattumista.

Iloinen mies juttelee naisen kanssa.

Esimerkkejä tilanteista, joissa Lakikaveri voi auttaa

• Maksamatta jääneet palkat

• Epäilys laittomasta irtisanomisesta
  • Työsopimukseen kirjattavat ehdot
  • Työsuhteen ehtojen muuttuminen
  • Työpaikkakiusaaminen
  • Työsopimusrikkomukset
  • Työsopimusten ketjuttaminen
  • Määräaikaisuus, perhevapaat, lomat… ja muut mieltäsi askarruttavat asiat

Toimi näin

1. Perehdy laajaan tietopankkiin

2. Ota yhteyttä juristiin

Soita 0200 55011 (ma-to 9-14, pvm/mpm), niin juristi auttaa sinua parhaansa mukaan puhelimessa ja tarvittaessa vie asiaa eteenpäin selvityspalvelussa.

3. Hyödynnä oikeusturvavakuutus

Useimmiten asiat selviävät jo puhelimessa, mutta jos asiasi ei ratkea puhelinneuvonnassa tai selvityspalvelussa oikeusturvavakuutus on tukenasi.

Tilanteesi voi tuntua vaikealta, mutta älä huoli. Moni on saanut apua vastaaviin tilanteisiin Lakikaverilta.

ESIMERKKI: Henkilöperusteiset syyt irtisanomisessa

Saara 28 v., tuotekehitysinsinööri

”Meille tuli firmaan yritysjärjestelyjen seurauksena organisaatiomuutos ja sain sen myötä uuden pomon. Ihan heti alkumetreiltä asti oli sellanen olo, ettei meidän kemiat natsaa. Tuntui, että se ei tykännyt mistään, mitä tein tai sanoin.

ESIMERKKI: Työsopimusten ketjuttaminen ja syrjintä

Kaisa 37 v., graafinen suunnittelija

Hain isosta yrityksestä määräaikaista graafisen suunnittelijan paikkaa. Se oli äitiysloman sijaisuus. Pääsin haastattelussa loppusuoralle ja siinä yhteydessä tein myös työnäytteen. Meitä oli loppusuoralla kaksi hakijaa ja se toinen sai homman.

ESIMERKKI: yksityiselämään puuttuminen

Kari 34 v., autonkorjaaja

Meille syntyi koronan keskellä vauva ja olin järjestämässä vaimoni kanssa ristiäisiä. Olin pyytänyt yhtä työkaveria kummiksi ja ristiäiset tulivat työpaikalla puheeksi. Mun koronaa selvästi pelkäävä pomo totesi, että jos järjestäisimme ristiäiset, niin mun ja työkaverin pitäisi jäädä viikoksi palkattomalle lomalle, koska hänen mielestään me riskeerataan tällaisen perhetapahtuman myötä muiden työkavereiden terveys.

ESIMERKKI: Työkyvyn heikentyminen irtisanomisen perusteena

Ilpo 38 v., koneasentaja

Pari vuotta sitten mulle alkoi tulla luunmurtumia ja useiden tutkimusten jälkeen sain osteoporoosi-diagnoosin. Jouduin sairaslomalle ja mulle alettiin etsiä sopivaa lääkitystä. Mun työnantaja, jonka palveluksessa olin ollut 16 vuotta ehdotti, että hakeutuisin uudelleenkoulutukseen, jotta voisin työllistyä sellaisiin hommiin, joita mun sairaus ei estä.Menin kouluun, mutta opintojen alettua työnantaja lähestyi mua irtisanomisaikeilla.

ESIMERKKI: Sovitusta palkasta lipsuminen

Teppo 54 v., ravintolaesimies

Koronan myötä minulta meni ravintola-alan työt alta ja hain henkilöstövuokrausfirman kautta töitä jalostamolta, jonne tarvittiin työnseisauksen ajaksi lisää työvoimaa. Värväsin myös palkkiota vastaan tuttujani töihin.

Esimerkki: Kiusaaminen, vähättely ja työsopimuslain vastainen irtisanominen

Riitta 59 v., myyjä

Olin hommissa kioskiyrittäjällä, joka syyllistyi jatkuvasti erilaisiin työehtosopimusrikkomuksiin. Olen itse ollut tosi pitkään kioskin omistaja ja tiedän hiton hyvin, mikä on ok ja mikä ei. Pomoani ärsytti se, että tiesin, miten asiat pitäisi hoitaa ja se, että nostin nämä rikkomukset johdonmukaisesti esille.

OpusLex-verkoston juristit ovat apunasi. Näin yhteistyö sujuu:

1. Valmistaudu puheluun

Jos kohtaat työsuhteessasi hankalan tilanteen, jota et osaa ratkaista YTK-Yhdistyksen tietopankin ohjeista huolimatta, voit soittaa juristille. Valmistaudu puheluun kirjaamalla ongelmasi ja tapahtumien kulku paperille mahdollisimman tarkasti. Ota valmiiksi esille jäsennumerosi (löydät sen OMA+:sta) sekä asiasi selvittelyyn liittyvät asiakirjat, kuten työsopimus, irtisanomisilmoitus tai lomautusilmoitus.

2. Soita juristille

Soita numeroon 0200 55011 (pvm/mpm), josta vastaa työelämän kiemuroihin erikoistunut juristi (ma-to 9-14). Huomioithan, että ulkomailta tai ulkomaisesta liittymästä soittaminen saattaa aiheuttaa lisäkuluja.

3. Ole rauhassa, asiat etenevät

Useimmiten asiat selviävät jo puhelimessa, mutta jos puhelinneuvonta ei riitä, juristi selvittää, voidaanko tapauksesi ottaa Lakikaverin selvityspalvelun piiriin.

Mikäli näin on, juristi tutustuu tapauksesi yksityiskohtiin ja vie asiaa eteenpäin tilanteen vaatimalla tavalla. Juridiset prosessit ovat usein hitaita, mutta asiasi etenee kyllä ja juristi on sinuun yhteydessä aina tarpeen tullen.

4. Harkitse mahdollista jatkoa yhdessä juristin kanssa

Jos sopua ei synny selvityspalvelun kautta, harkitset yhdessä juristin kanssa, kannattaako asian käsittelyä jatkaa oikeusteitse.  Mikäli näin on, teette hakemuksen vakuutusyhtiölle, joka lopulta päättää, korvaako oikeusturvavakuutus asianajo- ja oikeudenkäyntikulut.

Lisätietoa oikeusturvavakuutuksesta löydät täältä.

Tatu Hirvonen

”Oikeuden puolesta, vääryyttä vastaan”

Tatu Hirvonen on Opuslex Oy:n hallituksen puheenjohtaja, joka vetää toimitusjohtajana kymmenen juristin asianajotoimistoa Joensuussa. Asianajouransa aikana Tatu on hoitanut lukuisia työoikeudellisia toimeksiantoja ja vuodet ovat osoittaneet, että osaavien asiantuntijoiden avulla hankalatkin erimielisyydet saadaan hyvin usein sovittua.

OpusLex on yli kahdellakymmenellä paikkakunnalla toimiva itsenäisten asianajotoimistojen verkosto. Asianajotoimistojen palveluksessa toimii noin kuusikymmentä juristia ympäri Suomen.

Usein kysyttyä

• Lakikaveri on YTK-Yhdistyksen jäsenille tarkoitettu palvelu, jonka kautta jäsen saa juridista apua työ- tai virkasuhteensa mahdollisiin kysymyksiin ja ongelmatilanteisiin.

• Vuoden 2022 alussa YTK-Yhdistyksen jäsenten oikeudellinen tuki laajeni merkittävästi, kun yhdistys lanseerasi Lakikaveri-palvelun. Täyden palvelun kokonaisuus sisältää jo aiemmin jäsenille kuuluneet työsuhdeneuvonnan palvelut eli laajan tietopankin ja chatbotin, oikeudellisen puhelinneuvonnan sekä oikeusturvavakuutuksen. Uutena palveluun kuuluu nyt myös henkilökohtaista selvitysapua työsuhdeasioihin perehtyneeltä juristilta.

Palvelun laajennus tarkoittaa, että OpusLex-asianajoverkoston juristi voi ottaa jäsenen työ- tai virkasuhteen ongelman – esimerkiksi palkkasaatavat tai työsuhteen päättämiseen liittyvät epäselvyydet – työpöydälleen. Hän selvittää, onko tilanteessa toimittu väärin ja tilanteen mukaan vie asiaa eteenpäin. Tähtäimessä on tuoda osapuolet samanarvoisina ongelman äärelle ja löytää sovinto. Mikäli tämä ei onnistu, saattaa tapauksen ratkominen jatkua oikeudessa, jolloin kuluihin voi saada korvausta oikeusturvavakuutuksesta.

• Lakikaveri-palvelu sisältyy YTK-Yhdistyksen jäsenmaksuun, joka on 22 € vuonna 2022. Mikäli tapaus vaatii oikeuskäsittelyä, asianajo- ja oikeuskuluihin voi hakea korvausta Lakikaveri-palveluun kuuluvasta oikeusturvavakuutuksesta.

• Lakikaveri on tarkoitettu kaikille YTK-Yhdistyksen jäsenille ja sisältyy jäsenmaksun hintaan. Lakikaveri auttaa myös YTK-Yhdistyksen jäsenenä olevia toimitusjohtajia.

Puhelinneuvonta, verkon tietopankki ja chatbot ovat käytössä heti jäsenyyden alusta alkaen. Henkilökohtainen juristin selvityspalvelu on YTK-Yhdistyksen jäsenen käytössä, kun tämä on ollut yhdistyksen jäsen vähintään kuusi kuukautta ennen selvitystä vaativan tapahtumaketjun alkamista ja tapaus on saanut alkunsa aikaisintaan vuonna 2021. Oikeusturvavakuutuksen ehdot määrittelee vakuutusyhtiö.

Tutustu YTK-Yhdistyksen jäsenyyteen ja liity!

• Lakikaveri sisältää juristin henkilökohtaiset selvityspalvelut, oikeudellisen puhelinneuvonnan, verkon laajan työsuhdetietopankin ja chatbotin sekä oikeusturvavakuutuksen.

Vuoden 2022 alussa lanseerattu henkilökohtainen selvityspalvelu kattaa työ- tai virkasuhteeseen liittyvien juridisten kysymysten ja ongelmien esiselvityksen OpusLex-asianajoverkoston juristin toimesta. Tämä voi pitää sisällään esimerkiksi tapauksen selvitystä ja asiakirjojen työstämistä. Palvelu auttaa myös YTK-Yhdistyksen jäsenenä olevia toimitusjohtajia. Käsittelyyn ei oteta ennen vuotta 2021 tapahtuneita asioita. Lisäksi YTK-Yhdistyksen jäsenyyden on oltava ollut voimassa vähintään kuusi kuukautta ennen selvitystä vaativan tapahtumaketjun alkamista.

Työsuhdeneuvonnan puhelinpalveluun voi soittaa kaikissa työ- ja virkasuhteisiin liittyvissä asioissa heti, kun YTK-Yhdistyksen jäsenyys on voimassa. Puhelimeen vastaavat OpusLex-asianajoverkoston juristit. Puhelimessa voi saada apua tilanteisiin, joissa juristin ei tarvitse perehtyä asiakirjoihin tai muihin materiaaleihin. Tarpeen mukaan juristi voi ohjata eteenpäin henkilökohtaisen selvityspalvelun piiriin.

YTK-Yhdistyksen verkkosivuilta löytyvästä kattavasta tietopankista löytyy tietoa erilaisista työelämän tilanteista, kuten palkanmaksusta, työsopimuksista, vuosilomista ja työajoista. Chatbot Sulo auttaa niin ikään verkossa työsuhdekysymyksissä.

Ammatillinen oikeusturvavakuutus koskee työ- tai virkasuhteeseen liittyviä riita- ja rikosasioita. Oikeusturvavakuutuksen ehdot määrittelee vakuutusyhtiö.

• Mikäli YTK-Yhdistyksen jäsenellä on työsuhteeseen liittyvä ongelma, johon hän haluaisi juristin mielipiteen ja tukea, hän voi soittaa työsuhdeneuvonnan palvelunumeroon. Jos puhelinneuvonta ei riitä, juristi selvittää, voidaanko asia ottaa henkilökohtaisen selvityksen piiriin. Mikäli näin on, juristi varmistaa YTK-Yhdistykseltä, että jäsenellä on oikeus tähän palveluun ja pyytää jäseneltä tarvittavat suostumukset asian hoitamista varten.

Juristin saatua tarvittavat luvat, alkaa asian selvittäminen. Juristi tutustuu asian yksityiskohtiin ja vie asiaa eteenpäin tilanteen vaatimalla tavalla. Usein asia ratkeaa selvittelyn puitteissa, mutta mikäli näin ei tapahdu, saattaa käsittely jatkua oikeusteitse, oikeusturvavakuutuksen kautta

• Mikäli tapausta ei saada ratkaistua puhelinneuvonnan tai henkilökohtaisen selvityspalvelun avulla, Lakikaveri-palvelun juristi voi tiedustella vakuutusyhtiöltä, sisältyykö tapauksen käsittely oikeusteitse oikeusturvavakuutukseen. Mikäli näin ei ole, tapauksen käsittely saattaa jäädä siihen tai jatkua esimerkiksi viranomaiskäsittelyssä.

• Lakikaveri-palvelun juristit kuuluvat OpusLex-asianajoverkostoon, mikä tarkoittaa, että palvelua toteuttamassa on noin 60 työsuhteisiin perehtynyttä juristia 22 paikkakunnalla ympäri Suomen. Juristi määräytyy pääsääntöisesti paikkakuntakohtaisesti, eikä jäsen voi valita juristia itse.