Etusivu YTK Työelämän Lakikaveri auttanut jopa 10 000 asiassa viime vuonna

YTK Työelämän Lakikaveri auttanut jopa 10 000 asiassa viime vuonna

• Jäsenetu
  • Lakikaveri

Jopa 10 000 YTK Työelämä ry:n jäsentä sai viime vuonna apua työsuhteeseen liittyvissä kysymyksissä Lakikaveri-palvelusta. Asioista suurin osa selviää jo ensimmäisellä soitolla ja noin 10 % tapauksista jatkuu tarkempaan selvittelyyn. Lakikaveri-palvelussa halutaan tarjota YTK:n jäsenille helposti ja edullisesti asiantuntevan juristin apu. Tavoite on löytää sovinto ja nopea ratkaisu työsuhteiden yleisimpiin pulmiin. Useimmiten kyse on palkoista tai työsuhteen päättymiseen liittyvistä aiheista.

Palkkasaatavat työsuhteen aikana tai sen jälkeen olivat aiheena yli 40 %:ssa tapauksista, joita ratkottiin YTK Työelämän tarjoamassa Lakikaveri-palvelussa vuoden 2022 aikana. Reilu neljännes liittyi epäselvyyteen siitä, onko työsuhteen päättäminen tapahtunut laillisin perustein.

”Helposti ihmiset ajattelevat oman kysymyksensä olevan niin merkityksetön, että sitä on turha lähteä selvittelemään. Kuitenkin Lakikaveri-palveluumme tulevista tapauksista valtaosa päätyy siihen, että työntekijä saa huoliinsa ratkaisun ja jopa mahdollisesti maksamatta jääneet palkat maksuun. Samalla työnantajakin voi saada päivityksen niihin toimintatapoihin, jotka eivät ole olleet ajan tasalla”, sanoo YTK:n työelämäpalvelujen johtaja Ilona Kangas.

YTK Työelämä ry:llä on yli 250 000 jäsentä, jotka edustavat laajasti kaikkia aloja ja ikäryhmiä. Tammikuussa 2022 lanseeratun Lakikaverin kautta YTK Työelämän jäsenet voivat saada muun muassa työoikeudellista puhelinneuvontaa sekä juristin henkilökohtaista selvityspalvelua vain 24 euron vuosijäsenmaksulla. Lakikaveri-palvelu ei kuulu YTK Työttömyyskassan jäsenyyteen.

Tärkeintä on ennakoida ja huolehtia omasta työsopimuksesta

Ilona Kangas muistuttaa, että työsuhteen epäselvyyteen kannattaa tarttua mahdollisimman pian, jos itsellä herää tunne siitä, etteivät asiat ole sujuneet niin sanotusti oppikirjan mukaan.

”On hyvä aloittaa keskustelemalla oman esihenkilön tai henkilöstöosaston edustajan kanssa. Myös työnantajapuolella voi olla epätietoisuutta siitä, miten asioista tulee sopia. Jos asia ei ratkea keskustelulla, kannattaa soittaa juristille mahdollisimman pian. Mitä aiemmin ottaa yhteyttä, sitä helpompi asia on saada järjestykseen.”

Kangas kertoo, että suurin osa tapauksista ratkeaa viimeistään siinä vaiheessa, kun jäsen selvittää tilannettaan puhelimitse juristin kanssa.

Monelle oman työsuhteen epäselvyydet tulevat yllättäen vastaan. Tilanteiden välttämiseksi on hyvä perehtyä kunnolla omaan työsopimukseen ja hankkia esimerkiksi YTK Työelämän jäsenyys riittävän ajoissa.

”On selvästi hankalampaa saada apua, kun epäselvyydet ovat realisoituneet. Työsopimusta ei koskaan kannata allekirjoittaa ilman, että on perehtynyt siihen huolella ja ymmärtänyt, mistä on sopimassa”, muistuttaa Kangas.

Näin huolehdit oman työsuhteesi asioista:

1. Sovi aina asioista kirjallisesti. Jälkikäteen on selvästi helpompi selvittää mistä on sovittu, kun puhutusta on kirjallista näyttöä.
  2. Perehdy omaan työsopimukseesi ennen sen allekirjoittamista. Muista säilyttää sopimus itselläsi tallessa ja päivittää se tarvittaessa!
  3. Aloita keskustelemalla oman esihenkilösi kanssa, jos jokin asia omassa työsuhteessasi vaikuttaa epäselvältä. Muista käydä keskustelua kirjallisesti.
  4. Huolehdi riittävän ajoissa siitä, että voit tarvittaessa saada asiantuntevan juristin apua. Jos omassa työsuhteessa ilmenee epäselvyyksiä, eikä asiat ratkea keskustelemalla oman esihenkilön kanssa, kannattaa juristiin olla yhteydessä mahdollisimman pian.

YTK Työelämän Lakikaveri:

• Työoikeudellisena turvana YTK Työelämä ry:n 250 000 jäsenelle 24 euron vuosimaksulla.
  • Lakikaveri-palvelu ei kuulu YTK Työttömyyskassan jäsenyyteen.
  • Lakikaveriin sisältyy muun muassa työoikeudellinen puhelinneuvonta, juristin henkilökohtainen selvityspalvelu sekä oikeusturvavakuutus.
  • Yli 10 000 YTK Työelämä ry:n jäsentä soitti työoikeudelliseen puhelinneuvontaan vuoden 2022 aikana.
  • Juristit ottivat tarkempaan käsittelyyn reilu 1000 tapausta vuonna 2022.
  • Noin 42 % selvityspalvelun tapauksista koski palkkasaatavia. Reilu 27 % liittyi työsuhteiden päättämisiin.
Elina Andersson-Finne

Viestintäpäällikkö

Vastuullani on jäsenviestinnän lisäksi erityisesti mediasuhteet ja vaikuttaminen. Tavoitteeni on kuunnella sinua ja kaikkia muita jäseniämme sekä toimintaympäristöämme tarkalla korvalla ja sen kautta pyrkiä parantamaan työelämää. Olethan siis rohkeasti yhteydessä!