Etusivu Vanhempainvapaalta palannut irtisanottiin laittomasti – sai mittavat korvaukset

Vanhempainvapaalta palannut irtisanottiin laittomasti – sai mittavat korvaukset

• Lakikaveri
  • Työoikeus

Vanhempainvapaalta palannut työntekijä irtisanottiin pian paluunsa jälkeen muutosneuvotteluissa, vaikka hän olisi ollut oikeutettu organisaatioon luotuun uuteen toimenkuvaan. Tapaus soviteltiin Lakikaverin avulla nopeasti.

Mistä kyse?

Vakituisessa työsuhteessa esimiestehtävissä työskennellyt työntekijä palasi vanhempainvapaalta, mutta ei saanut jatkaa entisissä tehtävissään. Hänelle ei myöskään osoitettu muutakaan tehtävää. Pian tämän jälkeen yrityksessä käynnistettiin muutosneuvottelut ja työntekijä irtisanottiin taloudellisilla ja tuotannollisilla perusteilla.

Muutosneuvottelujen osana perustettiin uusi toimenkuva, johon nimitettiin henkilö, joka oli toiminut vanhempainvapaan ajan kyseisen työntekijän sijaisena. Irtisanottu, vanhempainvapaalta palannut työntekijä olisi kuitenkin ollut tähän tehtävään koulutuksensa ja kokemuksensa perusteella ansioituneempi.

Miten ratkesi?

Työntekijä epäili, että kyseessä oli laiton irtisanominen, joten hän otti yhteyttä YTK Työelämä ry:n Lakikaveri-palveluun. Juristi perehtyi tapaukseen ja sen asiakirjoihin ja totesi, ettei perusteita irtisanomiselle ollut, vaan työntekijä olisi pitänyt nimittää uuteen toimenkuvaan. Työnantaja oli myös loukannut työntekijän oikeutta palata perhevapaalta entiseen työhönsä tai muuhun vastaavaan työhön.

Lakikaveri-palvelun juristi lähetti työnantajalle vaatimuskirjeen, jossa vaadittiin korvausta syrjinnästä sekä laittomasta irtisanomisesta. Ensin työnantaja kiisti vaatimukset, mutta juristin laatiman vastineen jälkeen työnantaja halusikin neuvotella sovinnosta. Saatiin aikaan sovinto, jossa työnantaja maksoi työntekijälle yli 20 000 euroa korvausta. Koko prosessi kesti vain noin 3,5 kuukautta.

Juristin kommentti:

”Kokemukseni mukaan ei ole aivan epätavallista, että irtisanomisia kohdistetaan työntekijöihin, jotka ovat käyttäneet lakisääteistä oikeuttaan perhevapaaseen. Näissä tapauksissa työntekijän oikeussuojan tarve on aivan ilmeinen. Irtisanominen olisi mahdollisesti ollut estettävissä, mikäli työntekijä olisi ollut Lakikaveriin yhteydessä jo ennen irtisanomista pidettävää työntekijän kuulemistilaisuutta. Tällöin juristi olisi voinut kertoa, ettei irtisanomiselle ole perusteita.”

Lakikaveri

Esimerkkitapaus

Esimerkit perustuvat Lakikaveri-palvelussa selvitettyihin oikeisiin tapauksiin. Tarinan julkaisuun on saatu jäsenen lupa tai sitä on muutettu siten, ettei jäsentä tai työnantajaa ole mahdollista tunnistaa.