
Sulo auttaa työsuhdekysymyksissä
YTK-Yhdistyksen työntekijävahvuus täydentyi uudella tulokkaalla, kun chatbot Sulo aloitti harjoittelijana YTK-Yhdistyksen chatissa kesäkuun viimeisellä viikolla. Harjoittelujaksolla Sulo työskentelee vain aamupäivisin, mutta pian Sulon tarkoituksena on toimia virtuaaliavustajanasi 24/7.
Mikä Sulo on?
Yhdistyksen chatbot toimii samalla logiikalla kuin YTK:n Iiris, eli siinä yhdistyvät tekoälyn ja ihmisälyn parhaat puolet. Tekoälyn ansiosta et ole sidottu normaaleihin asiakaspalvelun aukioloaikoihin, vaan Sulo antaa sinulle vastauksen mihin aikaan tahansa. Ihminen astuu kuvaan siinä vaiheessa, jos Sulo ei osaa vastata kysymykseesi. Sinut voidaan niin halutessasi ohjata asiakaspalvelijalle tai oikeudelliseen työsuhdeneuvontaan, jos olet YTK-Yhdistyksen jäsen. Lisäksi Sulon kehittämiseen osallistuva tiimi näkee ne kysymykset, joihin botti ei osaa vastata ja voimme sitä kautta kehittää siitä entistä älykkäämmän.
Mihin Sulo osaa vastata?
Chatbot osaa vastata ensinnäkin YTK-Yhdistyksen jäsenetuihin liittyviin kysymyksiin, joten voit kysyä siltä esimerkiksi vakuutuksista ja verkkovalmennuksesta. Sulon tehtävänä on myös toimia työsuhdeneuvonnan tukena yksinkertaisissa työoikeudellisissa asioissa. Huomioithan botin vastausten perustuvan ajantasaiseen suomalaiseen lainsäädäntöön ja oikeuskäytäntöön, joten kysyessäsi työsuhdekysymyksiä katso aina myös työsuhteeseesi sovellettava työehtosopimus sekä oma työsopimuksesi. Botti osaa vastata kysymyksiin esimerkiksi kilpailukieltosopimuksen pätevyydestä, matka- ja loma-aikojen korvaamisesta, vuokratyöntekijöihin sovellettavasta työehtosopimuksesta ja palkkaturvan saamisesta. Parhaiten botti osaa vastata kysymyksiisi, jos esität ne lyhyesti ja ytimekkäästi. Botin toiminta perustuu hakusanojen löytämiseen, joten monimutkaisesti esitettyjen kysymysten myötä botti ei välttämättä osaa vastata sinulle oikein, vaikka tietäisi vastauksen. Voit kysyä siltä esimerkiksi ”Sitooko kilpailukieltosopimukseni minua?” tai käyttää bottia hakukonemaisesti kirjoittaen ainoastaan ”kilpailukielto”.
Bottiprojektin parissa työskentelystä
Olen Sofia ja työskentelen tämän kesän ajan Sulon kehittämisen parissa muiden projektiin osallistuvien työntekijöiden apuna. Opiskelen oikeustiedettä Turun yliopistossa ja keskitynkin sen takia Sulon työoikeudellisen neuvonnan puoleen. Tulevaisuudessa haluaisin työskennellä immateriaalioikeuksien ja tekoälyn kehittämisen parissa, joten Suomen ensimmäisen (?) lakiapua tarjoavan chatbotin kehittämiseen osallistuminen on ollut ainutlaatuinen tilaisuus päästä opettelemaan tekoälyn hyödyntämistä oikeudellisessa neuvonnassa.