Etusivu Ota oppimisen ohjat omiin käsiisi!

Ota oppimisen ohjat omiin käsiisi!

• Jäsenetu
  • Osaamisen kehittäminen

Nykymaailmassa, tekoälyn ja robotisaation aikakaudella, tiedot ja taidot vanhenevat ennen näkemätöntä tahtia. Miten pidämme osaamisemme tarvittavalla tasolla ja valmistaudumme vielä samalla tulevaisuuden tarpeisiin? Toisilta tämä onnistuu helposti, kun toiset kipuilevat jo ajan löytämisessä. Mikä näitä ihmisiä sitten erottaa? Oppimisesta ja taitojen kehittämisestä on onnistuttu luomaan tapa. Katso lisää vinkkejä blogista!

”Luen yhden kirjan joka viikko”. ”Suoritan tutkintoa ja osallistun iltaluennoille lähes joka arki-ilta!”

Onko hän superihminen? Miten hän ehtii, miten hän jaksaa?

Hän voi olla kollegasi, ystäväsi tai pomosi. Todennäköisesti myös hänen aikansa on kortilla ja motivaatio välillä koetuksella. Hän kehittää itseään joskus vähemmän tai enemmän, mutta kehittää kuitenkin. Säännöllisesti.

World Economic Forumin ”On the Future of Jobs” -raportin (2016) mukaan osaaminen happanee käsiin.

Jopa 54 % työvoimasta ei työnantajien näkemyksen mukaan omaa tarvittavaa tulevaisuuden osaamista, vaan he tarvitsevat pärjätäkseen uusien taitojen oppimista (upskilling) tai vanhojen taitojen päivittämistä (reskilling).

Hyvä termi tässä yhteydessä on ”Skills stability”, johon myös World Economic Forumin raportti viittaa. Megatrendien, kuten koneoppimisen ja robotisaation ikeessä, tiedot ja taidot vanhenevat kiihtyvällä tahdilla.

Kenen vastuulla oppiminen sitten on? Sinun, minun ja meidän. Yllä olevan esimerkin ihmiset eivät ole superihmisiä, mutta he ovat tehneet oppimisesta johdonmukaisen ja toistuvan tavan, ja he ovat ottaneet itse vastuun oppimisestaan. Olennainen termi on näkemyksemme ja kokemuksemme mukainen tapa.

Miten oppimisesta sitten tehdään tapa?

Harvard Business Review’n artikkelin mukaan on hyvä aloittaa kartoittamalla mitä ensinnäkin haluat oppia. Kun tavoite on tiedossa, tärkeintä on luoda käytännönläheinen tavoite. “Lue enemmän” on turhan laaja, eikä sitä voi seurata. Kokeile mieluummin: “Lue kahdessa kuukaudessa ainakin yksi tietokirja, joka käsittelee uutta aihetta.” Muista myös seurata edistymistäsi. Tämä konkretisoi kehitystä ja muistuttaa tavoitteesta. Jos tapojen luominen on sinulle uutta, katso Eduhousen aiheeseen liittyvä koulutus aloittaaksesi.

Mihin sitä sitten tänä syksynä keskittyisi? Mitä uusia taitoja ottaisi haltuun? Vaikea kysymys. Hyvä tapa aloittaa on kartoittaa omat nykyiset taidot ja ne taidot, joita haluaisit oppia tai kehittää. Kuuluuko listaasi tärkeitä tulevaisuustaitoja?

OECD Future of Education and Skills 2030 tutkimuksen mukaan tulevaisuuden taidoista tärkeimpiä:

• Kognitiiviset ja metakognitiiviset taidot:
    kriittinen ajattelu, luovuus, oppimaan oppiminen ja itsesääntely
  • Sosiaaliset ja emotionaaliset taidot:
    empatia, itsetehokkuus, vastuullisuus ja yhteistyön taito
  • Käytännön taidot:
    ​​​​​​​uuden tiedon hyödyntäminen käytännössä sekä viestintätekniikan laitteet ja ohjelmistot

Kaikkea ei tarvitse, eikä pidäkään, yrittää kehittää samanaikaisesti. Aloita pienestä, kehitä systemaattisesti ja luo oppimisesta osa arkeasi. Tässä auttavat esimerkiksi Eduhousen verkkokoulutukset.

Nappaa alta koulutukset ja lähde valmistautumaan tulevaisuuteen!