Hyppää sisältöön

Etusivu Osaamisen päivittäminen on elintärkeä työelämätaito – katso vinkkimme itseopiskeluun!

• Jäsenetu
  • Opiskelu
  • Osaamisen kehittäminen

Työelämän alati muuttuessa vaatimukset muuttuvat ja päivittyvät tiuhaan. Myös osaamiseen kohdistuu uudistumispaineita. Oman osaamisen ylläpito onkin työntekijälle ja työnhakijalle elintärkeä taito, jota kannattaa vaalia säännöllisesti. Lue blogistamme vinkkejä yleisen osaamisen kehittämiseksi ja muista hyödyntää oppimista tukevat jäsenetusi!

Viihteelliset oppimisympäristöt

Oppiminen voi olla kivaa ja jopa viihteellistä – tosin mielikuva oppimisesta voi ainakin vanhemmalle polvelle olla raastavaa pänttäämistä, kirjojen lukua ja ahkeraa alleviivaamista sekä fyysisiä ja mekaanisia harjoitteita. Nykyiset digitaaliset sovellukset ja alustat sisältävät paljon oppimiseen tähtääviä elementtejä, mutta ne voivat näyttää ja tuntua peleiltä, netflix-sarjoilta tai uudelta kutkuttavalta sosiaalisen median palvelulta.

Kieltä oppimaan? Mutkaton ja mukaansatempaava Duolingo on yksi suosituimmista ja kasvavimmista sovelluksista, jonka avulla kieltä oppii hyvin pelimäisessä ja koukuttavassa ympäristössä. Sovelluksen avulla lupausten mukaisesti saavuttaa jopa alemman keskitason kielitaidon.

Aloita kokonaan uuden kielen oppiminen tai nosta kielitaitosi uudelle tasolle WordDive-mobiilisovelluksen avulla. Tekoälyyn pohjautuva, palkittu sovellus auttaa sinua oppimaan tosielämän kielitaidon nopeasti.

L

Kaikki puhuvat nykyisin äänikirjoista ja podcasteista, ne ovatkin mainio hyötykuuntelemisen ja jopa oppimisen tapa. Vähän niin kuin karkin vaihtaminen porkkanaan. Automatkat, kävelyreissut ja kuntosalitreenitkin sujuvat tuplatehokkaasti, kun heittää nappulat korviin ja antaa tekstin ja puheen viedä. Vanha kunnon kirjakin pitää edelleen pintansa. Oppimiseen ja osaamiseen viittaavat self help -kirjat ovat viime vuosina olleet valtavassa kasvussa, vaikkakin on sanottava, että osa niistä on vain viihdettä ja kevyttä itseterapiaa. Parhaimmillaan niiden avulla voi aidosti oppia. Ne voivat myös auttaa tarkastelemaan omaa elämää toisista näkökulmista.

Kuvien katseleminen ja kaikenlaiset Youtuben opetusvideot ovat käsittämättömän suosittuja, ja ilmeisen tehokkaita. Videoiden avulla oppiminen on entistä yleisempää, eikä ihme. TV-ohjelmat ja sarjat ovat stream-palveluiden myötä ottaneet laadullisia jättiharppauksia, samoin on käynyt erilaisille koulutuksille, jotka on tehty videoiden ja moniulotteisten sisältöjen muotoon.

MasterClass on melko arvokas online-videokoulutussarja, mutta sen opettajat ovat maailmankuuluja, huippukirjailijoista kokkeihin, arkkitehteihin ja liike-elämän vaikuttajiin. Masterclassin opettajat kertovat oman osaamisensa salaisuuksia ja antavat myös aivan käytännöllisiä ohjeita puutarhanhoidosta makroekonomiaan tai valokuvauksesta ukulelen soittoon.

Hieman samanlainen oppimisalusta on Domestika, joka on suunnattu erityisesti luovuuttaan kehittäville ihmisille. Noin 10 euron kurssikustannuksella saa paitsi sarjan luentoja, myös oikeita harjoitteita ja tarvittaessa ohjaavaa palautetta.

Olet mahdollisesti kuullut TED-konferensseista tai TED-videoista. TED tulee sanoista Technology, Entertainment ja Design. Korkealentoisia teemoja on luvassa, mutta sen verran paljon aineistoa ja näkökulmia TED-videot antavat, että niitä kahlaamalla taatusti oppii ja parantaa osaamistaan vähintään yleistiedossa.

Virtuaaliyliopistoon kursseille

Yhdysvaltalainen Coursera on kaupallinen yritys, jonka ideana on tarjota eri yliopistojen järjestämiä kursseja. Taustalla on yliopistojen ja Courseran kanssa tehdyt yhteistyösopimukset. Kurssit ovat luonteeltaan avoimia verkkokursseja (massive open online course) ja mikä parasta, ne ovat rekisteröityneille käyttäjille ilmaisia.

Coursera on toki amerikkalaisvetoinen, mutta jo kaksi kolmannesta palvelua ja kursseja käyvistä tulee muualta kuin Yhdysvalloista. Courseran kautta on mahdollista suorittaa erilaisia tutkintoja ja saada niistä myös viralliset merkinnät ja oppisuoritukset.

Googlen digitaalinen akatemia

Grow with Googlen avulla digitaidot otetaan hallitusti haltuun. Esimerkiksi Digimarkkinoinnin perusteet -koulutuksen avulla pystyy perehtymään digitaalisen markkinoinnin perusasioihin. Sen tarjoamien tietojen avulla pystyy edistämään omaa liiketoimintaa tai uraa. Koulutuksen suoritettua siitä saa myös sertifikaatin, joka konkreettisesti kertoo tietystä osaamisestasi osana CV:tä. Palvelusta löytyy myös lukuisasti muita verkkokursseja uraan tai teknologiaan liittyen. Niistä on mahdollista räätälöidä suppeita tai laajoja eri taitotasojen mukaan.

Tuhannet jäsenemme ovat jo liittyneet ja ryhtyneet laajentamaan osaamistaan. Liity sinäkin oppijoiden fiksuun joukkoon, se on helppoa ja ilmaista!

TUTUSTU JA REKISTERÖIDY NYT!