Etusivu Opi oman taloutesi supersankariksi

Opi oman taloutesi supersankariksi

• Palkka

Oman talouden tasapaino on olennainen osa varautumista elämän yllättäviin käänteisiin, joita jokainen meistä joskus kohtaa. Varautumista kannattaa opetella, jotta siitä tulee tapa. LähiTapiolan ekonomistin Hannu Nummiaron vinkeillä pääset alkuun!

Viime vuosien aikana monen talous on joutunut koetukselle. Jäsenkyselymme mukaan omista menoista on jouduttu tinkimään ja hintojen nousu huolettaa.

LähiTapiolan ekonomisti Hannu Nummiaro kertoo, että pienetkin heilahdukset kuukausituloissa voivat aiheuttaa ongelmia riippumatta siitä, onko pieni- vai keskituloinen. Hän kannustaa harjoittelemaan oman talouden hallintaa sekä perehtymään budjetointiin, tasapainottamiseen ja säästämiseen.

”Talouttaan voi testata pohtimalla, mihin rahat kuluvat. Hyvä tapa on kirjata ylös arjen menot ja tulot tai seurata niitä pankkien tarjoamien sovellusten raporttien avulla. Kannattaa huomioida myös suuremmat menot, joita on harvemmin, mutta jotka kuitenkin ovat säännöllisiä”, ohjeistaa Nummiaro.

Hän muistuttaa, että digitaalisuus on omiaan hämärtämään rahankäytön kokonaisuutta, kun raha on pankki- tai luottokortilla tai mobiilissa.

Puskurit ja hajauttaminen tuovat turvaa

Talouden tasapainoa pohtiessa, on tärkeää miettiä myös puskurien määrää. Toisin sanoen kyse on varoista, joihin voi turvautua, jos jotakin yllättävää sattuu. Hyvä alku puskurille on usein kahden tai kolmen kuukauden palkka.

Lisäksi on hyödyllistä huomioida oman varallisuuden hajauttaminen.

”Asunto on monen suomalaisen kotitalouden suurin varallisuuserä. Asuntomarkkinoiden heilahtelujen vuoksi voi olla viisasta säästää tai hajauttaa omaa varallisuutta”, sanoo Hannu Nummiaro.

Hän kannustaa lisäksi pohtimaan, mihin tallettaa mahdolliset säästöön jäävät rahat.

”Tilit tuovat harvemmin tuottoa, mutta esimerkiksi säännöllisen rahastosäästämisen voi aloittaa pienelläkin summalla kuukaudessa. Kannattaa perehtyä eri vaihtoehtoihin ja pohtia, mikä on itselle sopiva tapa tallettaa säästöjä.”

Näin pääset alkuun oman taloutesi budjetoinnissa:

1. Kokoa taloutesi keskeisimmät tiedot: tulot, menot, varat ja velat. Kokonaisuuden kautta hahmotat budjettisi rajoja ja ymmärrät, minkälaisia vaikutuksia yllättävillä menoilla tai esimerkiksi heräteostoksilla on talouteesi.
  2. Varaudu puskurin avulla. Esimerkiksi työttömyys, avioero tai muu yllättävä tapahtuma voi vaikuttaa taloutesi tuloihin ja menoihin. Elämän odottamattomiin tilanteisiin kannattaa varautua säästämällä puskuria. Parin kolmen kuukauden puskuri on hyvä pahan päivän vara.
  3. Pohdi, mikä on välttämätöntä arjessasi. Mistä voit tinkiä, jos on pakko?
  4. Huolehdi huomisesta, myös nousukauden aikana. Joskus talous voi kääntyä yllättäen ja siksi on hyvä varautua tulevaan myös silloin, kun tulotaso nousee ja olisi houkutus kasvattaa kulutusta.
  5. Pohdi, perehdy ja säästä. Kun tulosi ylittävät menot, syntyy säästöä. Mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja säästämiselle on monia – kartoita mikä sopii sinulle. Esimerkiksi rahastosäästäminen on usein tilisäästämistä kannattavampaa ja siksi harkitsemisen arvoista.
Elina Andersson-Finne

Viestintäpäällikkö

Vastuullani on jäsenviestinnän lisäksi erityisesti mediasuhteet ja vaikuttaminen. Tavoitteeni on kuunnella sinua ja kaikkia muita jäseniämme sekä toimintaympäristöämme tarkalla korvalla ja sen kautta pyrkiä parantamaan työelämää. Olethan siis rohkeasti yhteydessä!