Etusivu Minä ja Linkedin – Näin sain töitä

Minä ja Linkedin – Näin sain töitä

• Henkilötarina
  • Työnhaku

Linkedin-yhteisöpalvelu on mainettaan monipuolisempi. Se on paitsi tapa verkostoitua, myös erinomainen työnhakuväline. Se on myös sosiaalinen media siinä missä Facebook tai Twitter. Siellä siis pätevät sosiaalisen kanssakäymisen yhteiset lait, mutta ammatillisuus mielessä. Linkediniä voi käyttää sähköisenä ansioluettelona, mutta se tarjoaa paljon muutakin. Työllistäjänä se on yllättävän tehokas. Sitä mieltä ovat ainakin Tanja Jeppesen ja Mirva Puranen. Tässä heidän tarinansa.

Voinko postata Linkediniin henkilökohtaisuuksia? Entäs jos sanon jotain tyhmää? Vaihtaisin alaa, mutta ei ole verkostoa, mitä teen? Voiko Linkedinin kautta oikeasti saada työpaikan? Kyllä voi, ja sen kautta voi saada myös rutkasti uusia ystäviä. Tätä mieltä on lahtelainen Tanja Jeppesen, joka sai palvelun kautta töitä ja käytännössä kokonaan uuden ammatti-identiteetin.

Vuoden 2020 alussa, hieman ennen koronapandemian alkua Tanja oli päättänyt jäädä opintovapaalle sairaanhoitajan työstään. Syy ei ollut pelkästään halussa jatkaa opintoja, vaan myös väsymyksessä sairaanhoitoalan alhaiseen arvostukseen ja epäeettisyyteen. Oli tullut aika katsella muitakin uravaihtoehtoja.

Mutta mistä liikkeelle? Voisiko sairaanhoitaja löytää itsensä aivan joltain muulta alalta ja miten se käytännössä onnistuisi? Tanja päätti kokeilla Linkediniä, suositusten pohjalta. Hän päätti perehtyä palveluun perinpohjin ja keskittyi siihen kaupallisten opintojensa ohella erittäin aktiivisesti. Hän kuitenkin päätti, ettei ottaisi sitä liian vakavasti.

”En ihan tarkasti tiennyt kuinka aloittaa, joten päätin kirjoittaa mitä mieleen juolahtaa,” Tanja muistelee.

Aluksi postaukset eivät ottaneet tuulta alleen. Verkostoja ei oikein ollut ja viestitkin tuntuivat kaikuvan kuuroille korville. Tanja päätti lähestyä asiaa toisesta näkökulmasta.

”Aloin kommentoida erilaisia postauksia, koska mielestäni ihmisillä oli paljon hyviä juttuja kerrottavanaan. Se oli heti palkitsevaa. Minua myös aidosti kiinnostaa ihmiset”, Tanja sanoo.

Kiinnostus ja vastavuoroisuus ihmisiä kohtaan alkoivat nopeasti muuttua kontakteiksi. Tanja jatkoi omien postauksien kirjoittelua avoimella linjalla. Hän päätti samalla, että itselleen saa ja pitää vähän myös nauraa.

Onnistumisten ja hyvien dialogien myötä Tanja keksi oman persoonallisen tavan saada uusia kontakteja verkostoonsa: hän lähetti ääniviestejä.

”Se oli menestys ja erottuva juttu. Ihmiset kokivat äänen miellyttävämpänä ja inhimillisempänä tapana kuin yksituumaiset ja kirjoitetut verkostoitumispyynnöt”, Tanja kertoo. Hän on myös käynyt ihmisten kanssa lukuisia puheluita, videolla tai ilman.

Linkedin alkoi vuoden mittaan tuntua todella hyvältä tavalta edetä. Vaihdos sairaanhoitajuudesta kohti kaupallista uraa oli saanut vahvan startin, eikä vähiten tämän tehokkaaksi ilmenneen apuvälineen ansiosta. Tanjan mielestä se on jopa paras media tähän tarkoitukseen.

”Myönnän, että se on myös kohentanut itsetuntoani, eikä minun tarvitse olla enää vain sairaanhoitaja. Tuon ammatin tärkeys on edelleen mielessäni, mutta nyt voin myös aivan uudella tavalla auttaa muita työnhaussa vinkkaamalla ja avoimia töitä jakamalla.”

Uutta olivat Tanjalle myös Linkedinistä saatu vertaistuki ja vertaiskeskustelut, mikä on ollut poikkeuksellisen hienoa. Tanja kertoo, että on saanut keskustella todella monien erilaisten ammattiryhmien edustajien kanssa. Se on ollut jotain, mitä ei sairaanhoitajana yhtä laajasti päässyt kokemaan.

Oman nykyisen työnsä Tanja sai, mistäpä muualtakaan, kuin Linkedinin kautta.

”Ajattelin, että hyvä tulee hyvän luo. Ryhdyin hakemaan harjoittelijan paikkaa avoimella haulla ja päätin hoitaa sen videolla. Siihen asti puskaradio oli toiminut sen verran hyvin, etten ollut koskaan aiemmin hakenut töitä. Kerroin senkin videolla suoraan ja pistin persoonani peliin”, Tanja muistelee.

Verkostoni jäsen linkkasi videoni tulevalle työnantajalleni, ja loppu on historiaa. Toimitusjohtaja tykästyi tyyliin eikä ole tainnut valintaansa pahemmin katua.

Sen verran yritystä ja erehdystä Tanja on ehtinyt kartuttaa, että jokunen oppikin on kertynyt jaettavaksi:

”Linkedinissä ei tarvitse olla liian vakavissaan, mutta ihmiset kannattaa huomioida ja heihin kannattaa panostaa aikaa. Olen saanut tutustua moniin uusiin ihmisiin ja kuunnella heidän tarinoitaan, ja se kaikki on ollut aikansa arvoista. Se on tuonut myös uusia ystäviä”, Tanja kiteyttää oman Linkedin-filosofiansa.

Lahtelaista, tottakai

Lahdesta tulee toinenkin jutun päähenkilöistä. YTK-Yhdistyksessä työskentelevä Mirva Puranen sai nykyisen työnsä Linkedinin avulla, vaikka mielessä olikin alun perin gradun viimeistely ja töiden etsiminen ajan kanssa. Palvelun ja verkostojen teho osoittivat kuitenkin voimansa.

Mirva on oikeastaan Linkedin-konkari. Hän on liittynyt palveluun jo reippaasti yli kymmenen vuotta sitten ja ehtinyt perustaa sinne myös omia yhteisöjä. Näistä tunnetuin lienee yli 1000 jäsenen Link’d Lahti, johon myös Tanja Jeppesen kuuluu. Lahtelaisten ryhmä on ollut aktiivinen, sen jäsenet ovat tavanneet toisiaan erilaisten tapahtumien, lounaiden ja after work -tilaisuuksien merkeissä. Koronarajoitusten aikana erilaiset virtuaalitapaamiset ovat olleet suosittuja.

Mirvan edellinen työsuhde päättyi määräaikaisuuden myötä. Suunnitelmissa oli opintojen loppuun saattaminen eli sen kuuluisan opinnäytetyön kirjoittaminen. Sen jälkeen olisi sopiva aika keskittyä työnhakuun, erityisesti Linkedinin avulla. Verkostot ja vaikutukset olivat tehneet tehtävänsä ja Mirvaan otettiin heti yhteyttä. Ensimmäinen työtarjous ei kuitenkaan tuntunut omalta, mutta koska elettiin jo kriisiaikaa ja korona vei ihmisiltä töitä, tuntui töistä kieltäytyminen vieraalta ajatukselta.

Mirva päätti kuitenkin kertoa myös Linkedin-yhteisölle tilanteestaan ja kirjoitti työnhakupostauksen. YTK-Yhdistyksessä linkkaripostaus huomattiin heti ja he tarjosivat töitä. Osapuolet eivät olleet toisilleen entuudestaan tuntemattomia, koska Mirva oli aiemmin tehnyt pitkän jakson Monsterin palveluksessa ja silloin tehnyt yhteistyötä YTK-Yhdistyksen kanssa erilaisissa tapahtumissa. Yksi näistä oli ollut rekry-klubi, Monsterin ja YTK-Yhdistyksen yhteisbrändäys. Tunteet olivat puolin ja toisin kunnossa, joten Mirva päätti vastata myöntävästi.

”Linkedinissä tärkeää on verkosto”, Mirva sanoo. Sieltä myös löytää sopivat asiantuntijat aina tarpeen vaatiessa. Eli kun palvelua käyttää aktiivisesti on mahdollista kehittyä työelämässä ylipäätään.

Mikä tosiaan olisikaan yhtä varteenotettava palvelu ja verkostoitumismahdollisuus? Päätyipä Mirva jo vuosia sitten erääseen rekryprosessiin, joka huipentui työhaastatteluun Genevessä.

”Se oli melkoisen jännittävä matka, enkä ollut vielä kuullut vastaavasta mahdollisuudesta Linkedinin avulla”, Mirva muistelee tuolloista reissuaan.

Mirvalle Linkedin on alusta, jossa voi viestiä omaan tapaansa.

”Itse en ole sellainen, että postailisin joka päivä. Mutta usein kuitenkin. Haluan, että ajatukseni muotoutuu rauhassa, ja että sanomisellani olisi jollekin merkitystä ja apua.”

Mirva ja Tanja molemmat kokevat, että vertaistuen saaminen on tärkeää. Linkedinissä voi myös pyytää reilusti apua. Varsinkin sosiaaliselle tyypille palvelu on erityisen hyvä. Henkilökohtaisuuksiakin Mirva voisi periaatteessa postata, jos ne jotenkin liittyvät työhön ja työnhakuun, mutta muuten hän pitäytyisi ehkä enemmän asialinjalla. Se ei kuitenkaan tarkoita kasvottomuutta.

”Olen toisaalta avannut omaa persoonaani ja jakanut tuntemuksiani, ei vain ammatillisia asioita. Onhan ihminen kokonaisuus, enkä usko että ihmisellä on selkeää rajaa työ- ja kotiminässä”, Mirva selvittää.

Työnhakijoita hän haluaa muistuttaa siitä, että Linkedin ei ole vain työnhakua varten: pitää olla kiinnostunut muista ihmisistä ja olla sosiaalinen. Ihmiset, joiden kanssa ollaan vuorovaikutuksessa, on verkosto, joka on auttamassa silloin kun sen aika tulee.

YTK Työelämä tarjoaa jäsenilleen työelämään liittyvää lisäturvaa ja palveluita. Meiltä saat turvaa ja tukea yksilölliselle työurallesi alasta riippumatta.

Not yet a member?