Yogaia mielen- ja kehonhuoltotunnit verkossa - nainen venyttelee kännykän kanssa

Lomalla tai töissä – Katso rentoutumisvinkkimme!

Mökkipuuhat, metsäkylpy, meditaatio, jooga, juoksu, kahvakuula… Miten sinä rentoudut? Jokaisella meillä on omat tapamme. Pienissä toistuvissa hyvän olon ja palautumisen hetkissä saattaa piillä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin salaisuus. Jos hektisessä arjessa nämä ovat päässeet unohtumaan, on kesällä mahdollisuus ottaa oma hyvinvointi ykkösasiaksi – lue lisää, miten!

Olemme eläneet jo pitkään poikkeuksellisia aikoja, joissa hyvinvointiamme ja kestävyyttämme on koeteltu monin eri tavoin työssä ja vapaalla. Keväällä jäsenemme vastasivat etätyökyselyyn, jonka tuloksien mukaan etätyökokemukset ovat olleet kovin kahtiajakoisia ja erityisesti nuorten ja esihenkilöiden jaksamisessa on ollut haasteita.

Kesä on toivottavasti tuonut lisää lepoa, rauhaa ja vastapainoa meitä monia pitkään kuormittaneelle korona-arjelle. Tuntuuko silti, että kaipaat vielä käytännöllisiä vinkkejä palautumiseen, rauhoittumiseen tai parempiin uniin? Kokosimme sinulle tähän muutamia hyväksi havaittuja keinoja ja jäsenetuja, joilla voit parantaa hyvinvointiasi omatoimisesti harjoitellen. Kokeile omaan tahtiin ja tyyliin! Kesällä harjoiteltuja hyvinvointirutiineja on helpompi jatkaa myös takaisin arjen pyörteisiin palatessa.

Pieni askel kerrallaan

Oman hyvinvoinnin parantaminen voi joskus vaikuttaa haastavalta, mutta pienillä muutoksilla on monesti iso vaikutus. Älä siis odota hetkeä, jolloin sinulla on energiaa ja motivaatiota isoon muutokseen. Tärkeintä on, että aloitat itsellesi sopivalla tavalla ja tahdilla - silloin jatkaminen on helpompaa!

  • Aloita pienestä ja itsellesi sopivasta rentoutumis-, liikunta- tai mietiskelyhetkestä. Mikä tuntuu sopivalle juuri sinulle, juuri nyt? Pienistä puroista syntyy suuri virta ja voit huomata motivaatiosi kasvavan. 
  • Pyri lisäämään päivääsi tai viikkoosi pienikin hetki säännöllisesti. Esimerkiksi jooga, meditointi tai tietoinen läsnäolo irrottavat mielesi tehokkaasti arjen kiireistä. 
  • Yhdistä harjoituksesi osaksi muita rutiinejasi. Toteuttaminen helpottuu ja muistat sen paremmin, kun liität hyvinvointihetkesi muiden rutiinien yhteyteen, vaikkapa tauolle, aamu- tai iltatoimiin. 
  • Ole itsellesi armollinen, pienelläkin muutoksella voi olla suuri vaikutus, eikä kaikkea tarvitse tehdä heti.

Varaa siis aikaa päivittäin edes lyhyelle rentoutumishetkelle, lempeille venyttelyille tai meditaatiolle. Kokeile avuksi jäsenetuihisi kuuluvan Yogaia-palvelun monipuolisia mielen- ja kehonhuoltoharjoituksia! 

Yogaia logo

Yogaia jäsenetusi -50 % (norm. 89,94 €) 

Yogaian mielen- ja kehonhuoltotunnit ovat siellä missä sinäkin – joustavasti verkossa, suomeksi ja englanniksi. Yogaian avulla luot rutiinia kokonaisvaltaisen hyvinvointisi ja kuntosi parantamiseen. Yogaiasta löydät sopivan treenin niin rauhalliseen kuin kovaankin harjoitteluun. 

Esimerkki rentoutumisharjoituksesta

Syvärentoutus (20 min) harjoitus auttaa stressiin, rauhoittaa hermostoa ja syventää läsnäoloa. Harjoitus sopii erinomaisesti fyysisen harjoituksen päätteeksi, tai illalla ennen nukkumaanmenoa.

Esimerkki lihaskuntotreenistä

Kahvakuula & kehonpaino (45 min) harjoitus sinulle, joka haluat kehittää voimaa ja kestävyyttä. Tunti on yhdistelmä kahvakuula- ja kehonpainoharjoittelua. Harjoituksen aikana opetellaan oikeaa tekniikkaa.

Harjoittelu parantaa hyvinvointia

Kyselyssä* 95% Yogaian käyttäjistä raportoi harjoitusten vaikuttaneen positiivisesti päivittäiseen kehon ja mielen hyvinvointiin: 

  • 80%:lla energia lisääntynyt ja mieliala kohentunut 

  • 60%:lla unen laatu ja palautuminen parantuneet

*Yogaian hyvinvointikysely 5-6/2019 / N=1146

Lähde ulos liikkumaan

Luonnossa liikkumisella on monia positiivisia vaikutuksia hyvinvointiimme. Lähdimmekin ensimmäisten joukossa mukaan lanseeraamaan uutta, tänä keväänä perustettua suomalaista liikuntapalvelua: Sportive vie sinut ohjattuihin treeneihin tuttujen lajien ääreen kesän parhaalle kuntosalille - ulos! 

Sportive tarjoaa kymmeniä audiotreenejä erityisesti matalan kynnyksen ulkolajeihin kuten kävelyyn, pyöräilyyn ja juoksuun. Tämän uusimman jäsenetusi avulla saat ulkona luonnossa liikkumiseen vaihtelua ja uudenlaista virtaa.

Rekisteröidy Sportive-palveluun ja saat audiotreenit käyttöösi maksutta vuoden 2021 loppuun saakka!

Mielenrauhaa mindfulnessista

Tietoinen läsnäolo auttaa rentoutumaan, rauhoittumaan sekä parantamaan keskittymiskykyä, unta ja tunteidenkäsittelyä. Voit harjoitella mindfulnessia oikeastaan missä ja milloin vain, vaikka kotiaskareiden lomassa, lasten kanssa tai ottaa ihan oman harjoitteluhetken. Jäsenetuihisi kuuluu maksuton Mindfulness-kurssi, jota voit hyödyntää joustavasti ja helposti verkossa juuri silloin kun sinulle parhaiten sopii.

Lunasta Mindfulness-verkkokurssi veloituksetta OMA+-palvelusta!

Toivottavasti nämä vinkit vievät sinua kohti hyvää oloa! Kokonaisvaltainen hyvinvointi auttaa onnistumaan myös työelämän käänteissä. Kun voimme hyvin, jaksamme paremmin, niin työssä kuin vapaalla.


Emmi Keskiaho viestintäsuunnittelija YTK-Yhdistys

Emmi Keskiaho, viestintäsuunnittelija

Tärkein tehtävä työssäni on viestiä ja välittää. Se tarkoittaa käytännössä viestinnän ja palveluidemme suunnittelua, toteuttamista, kehittämistä ja näin jäsentemme tukemista. Kokemukseni viestinnän ja hyvinvoinnin parista sekä kiinnostukseni ihmislähtöiseen toimintaan antavat eväitä viedä eteenpäin sinua ja meitä yhdessä. Tavoitteeni on auttaa sinua suunnistamaan muuttuvassa työelämässä kohti vahvuuksiasi ja itsellesi merkityksellisiä polkuja. Laitathan YTK-Yhdistyksen blogin seurantaan, niin pysyt kartalla #työelämänkäänteissä!

Näistä puhutaan

Takaisin

Linkki kyselyyn