Etusivu Juristi huomasi, että lisiä ei ollut maksettu oikein – huomattava summa saatiin soviteltua

• Lakikaveri
  • Palkka

Työntekijä pyysi Lakikaverilta apua puuttuvan palkkasumman kanssa, jolloin paljastui, että todellisuudessa työnantaja oli jättänyt maksamatta yli kymmenkertaisen summan. Tapaus saatiin sovittua nopeasti.

Mistä kyse?

Työnantaja oli jättänyt maksamatta osan työntekijänsä lopputilistä: viimeisessä palkkalaskelmassa ilmoitettu summa ei täsmännytkään tilille tulleeseen euromäärään. Työntekijän tiedusteltua tästä työnantaja oli luvannut maksaa puuttuvat rahat, mutta mitään ei tapahtunut.

Miten ratkesi?

Työntekijä otti yhteyttä YTK Työelämän Lakikaveri-palveluun ja juristi otti asian selvitykseen. Hän perehtyi työntekijän työsopimukseen, tuntilistoihin ja palkkalaskelmiin, jolloin kävi ilmi, että palkkalaskelmat eivät ylipäätään olleet linjassa työsuhteeseen sovelletun työehtosopimuksen kanssa. Asiakirjat toimitettiin vielä tarkistettavaksi palkanlaskijapalveluun, jolloin paljastui, että maksamatta oli yli kymmenkertainen summa verrattuna alun perin puuttuneeseen lopputilin osaan. Juristi laati työnantajalle vaatimuskirjelmän puuttuvista lisistä koko työuran ajalta. Työnantaja ilmoitti olevansa eri mieltä – mutta haluavansa kuitenkin sopia asian. Molempia osapuolia tyydyttävä sovintosopimus saatiin tehtyä nopeasti.

Juristin kommentti:

”Työehtosopimuksissa on usein määräyksiä lisistä, joiden maksaminen ei ole työnantajalle vapaaehtoista niissä työsuhteissa, joihin työehtosopimusta sovelletaan. Tästä huolimatta niiden maksamatta jättäminen ei ole kovinkaan poikkeuksellista. Oman työsuhteen ehtojen sisällöstä kannattaa siis olla kartalla ja palkkalaskelmat tarkastaa kuukausittain, jotta jälkiselvittelyltä – tai pahimmiltaan useiden tuhansien eurojen tiedostamattomilta menetyksiltä – työsuhteen päätyttyä vältyttäisiin.”

Lakikaveri

Esimerkkitapaus

Esimerkit perustuvat Lakikaveri-palvelussa selvitettyihin oikeisiin tapauksiin. Tarinan julkaisuun on saatu jäsenen lupa tai sitä on muutettu siten, ettei jäsentä tai työnantajaa ole mahdollista tunnistaa.