Suppaileva kissa eli esports työttömyysturvassa

Voiko e-urheilijan laittaa työttömyysturvalle?

Kuvittelisin, että jos kissan laittaa SUP-laudalle, se saattaa alkuun hieman luimistellen vastaanottaa uuden olemisen tapansa. Ensin pitää tunnustella. Sen jälkeen voi vasta tottua ja rentoutua. Mutta mitä tapahtuu, jos e-urheilijan laittaa työttömyysturvalle?

Kun pohdin tätä, huomaan itsekin joppasen luimistelevani. Kysymys pitää nimittäin sisällään filosofisemman kysymyksen siitä, mikä e-urheilija ylipäätään on. Filosofia on useimmiten harmitonta, eikä tässäkään epäillä henkilön olemassaoloa, mutta e-urheilija on selkeästi jotain, mikä pitää määritellä. Kunnon työttömyysturvassa pitää aina selvittää, onko henkilö palkansaaja vai yrittäjä. Toisekseen e-urheilijassa on epäilyttävää se urheilija, jolla on tiettyä sisältöä työttömyysturvalaissa.

Määrittelykysymys

Palkansaajaa ei ole laissa määritelty. Yrittäjä puolestaan on henkilö, joka ”tekee ansiotyötä olematta työ- tai virkasuhteessa.” Mutta mitä se tarkoittaa? Voimme ehkä lähteä liikkeelle poissulkemalla. Henkilö, joka pelaa omaksi huvikseen, eikä saa pelaamisesta tuloja, ei täytä työttömyysturvan edellytyksiä ja ehtoja eikä siten ole työttömyysturvan piirissä pelaamisen kautta. Pelkkä pelaaminen ei kuitenkaan sinänsä estä työttömyysetuuksien maksamista, joten siinä sitä sitten ollaan; pelaaja työttömyysturvalla!

Jos aikoo pelaamalla päästä työttömyyspäivärahan eli perus- tai ansiopäivärahan piiriin, silloin vaaditaan hieman enemmän. Otetaan nyt siis henkilö, joka pelaa omaksi ja muiden huviksi ja saa siitä tuloa. Jos työ tehdään työsuhteessa ja siitä maksetaan vähintään minimitason palkkaa ja palkasta on lakisääteiset sivukulut hoidettu, on pelaaja työttömyyspäivärahan piirissä siinä missä muutkin palkansaajat. Tällaisessa tapauksessa ensimmäinen peliliike on heti liittyä palkansaajan työttömyyskassaan kuten YTK:hon.

Jos työsuhdetta ei ole, on pelaajamme yrittäjä. Tähän kastiin kuuluvat myös kevytrittäjät. Yrittäjillä työttömyyspäivärahan edellytykset ovat tiukempia ja jos haluaa ansioturvaa, pitää muistaa liittyä yrittäjäkassaan ja valita siellä sitten sopiva vakuutustaso.

Kääk, tämän jälkeen on vielä erilaisia vuokrafirmoja ja freelancereitä, mutta kaikissa on pohjimmiltaan kyse siitä, pelaako pelaaja palkansaajana vai yrittäjänä (tässä on myös piilotaso, jolla on pelottava nimi: ”oma työ”, mutta sillä pelottelu ei ole kohteliasta, joten ei siitä sen enempää). Mutta ei huolta! Enimmäkseen kaikki menee hyvin ja jos on epävarma, voi esimerkiksi ottaa yhteyttä YTK:hon ja kysyä neuvoa.

Kevyt kantaa ja kiva rapsutella

Työttömyysturva on joka tapauksessa kuin hyvä SUP-lauta. Se on kevyt kantaa mukana ja se vie virta- ja suvantopaikkojen yli. Jos on uusi asian äärellä, alkuun voi jännittää, mutta aina se siitä iloksi muuttuu. Sitä en enää tiedä, miten kissat tähän liittyy, mutta onhan ne söpöjä. Ja itsenäisiä! Pitävät itsestään huolta. Pidä sinäkin ja liity kassaan!

Kirjoittaja: Petja Eklund, erityisasiantuntija, YTK