Spamnedin striimi on aina show - työ on järjestelmällistä ja aikataulutettua

Rissaselta löytyy kahdet paperit ammattikoulusta: ICT-asentajan sekä sähkö- ja automaatioasentajan tutkinnot. Kumpiakaan hommia hän ei ole tehnyt päivääkään, mutta työhistoria on värikäs: Rissanen on nähty niin kalatehtaalla kuin kaupassakin.

Ennen kuin Rissanen alkoi tienata striimaamisellaan, hänen lähipiirinsä suhtautui siihen vähän skeptisesti. Alkuun perheenjäsenet kommentoivat videoita satunnaisesti, mutta nykyään tuki on 100-prosenttista.

– Alkuaikoina mutsi linkkaili mulle jotain sähköasentajan hommia, vaikka olisin just sanonut, että hommat etenee. Nykyään perheenjäsenet ovat katsomassa lähes joka liveä, miten vain omilta kiireiltään ehtivät, Rissanen kuvailee.

Striimaamisen ja isyyden yhdistäminen vaatii tarkkaa aikataulutusta

Samana vuonna, kun Rissasen ura lähti nousuun, hän erosi lapsensa äidistä. Nykyään “Mini-Spämi” on isällään joka toinen viikko, ja ne viikot ovat isommalle Spämille todella tärkeitä.

– Kun poitsu on täällä, niin olen hänen kanssaan. En edes käy koneella, vaan teen hommat silloin kun hän on nukkumassa, Rissanen kertoo.

Vaikka Rissanen striimaa usein päivisin, voi monelta unohtua, että työnkuvaan kuuluu paljon muutakin kuin koneelle istuminen ja kameran päälle laittaminen. Niillä viikoilla, kun Mini-Spämi on läsnä, päivä alkaa viimeistään 6.30. Aamut kuluvat kuten monissa muissakin lapsiperheissä: Aamutoimien jälkeen lapsi menee hoitoon, ja sen jälkeen Rissanen aloittaa omat hommansa.

– Liven aloitan usein siinä 11 tienoilla, se kestää noin kolme tuntia. Sen jälkeen katselen muita työhommia, kuten editoin videoita tai olen palavereissa, Rissanen kertoo päivän kulustaan.

Iltapäivällä Mini-Spämi palaa hoidosta, ja sen jälkeen on tiedossa taas isä-poika-aikaa. Lapsen nukkumisajan jälkeen Rissanen jatkaa töitään – tai menee pelaamaan: Nyt keväällä iltoihin mahtuu esimerkiksi Kanaliigaotteluita, joita Rissanen pelaa yhdessä KOVA Esportsin taustaorganisaation kanssa.

– Sitten kun Mini-Spämi ei ole mulla, niin heti vaihtopäivänä nukun niin paljon kun nukuttaa. Univelkaa on yleensä kertynyt, Rissanen hymähtää.

Työpäivät saattavat venyä, vaikka Rissanen pyrkiikin aikatauluttamaan lähes kaiken tekemisensä. Se on myös asia, mikä välillä harmittaa.

– On ehkä rankinta, kun joku frendi kysyy, että voitaisiinko vaikka kahvitella, ja se pitää suunnitella todella tarkkaan. Monilla muilla striimaajilla se voi olla sitä, että he striimaavat sen 7 tuntia ja nukkuvat 12, mutta mulla se on tosi aikataulutettua – eikä se muuten onnistuisi.

Live on aina show

Rissasen striimit kestävät yleensä muutaman tunnin, harvemmin sitä pidempään. Hän haluaa, että sisältö pysyy juuri sellaisena kuin hän haluaa: Showna, jossa hänellä ja katsojilla on hauskaa.

– Haluan, että mun livet on vähän niinkuin Salkkarit: Porukka tulee sinne joka ilta katsomaan ja pelaamaan. Annan siihen parin tunnin liveen kaikkeni, enkä usko, että jaksaisin pidempään. Pidemmässä livessä olisi varmaan vähemmän naurua ja sekoilua, Rissanen pohtii.

Vaikka striimeissä naurua ja vitsejä – ja välillä myös kiroilua – riittää, on Rissanen arkielämässä rauhallisempi. Spamned ja Teemu ovat tavallaan eri henkilöitä, mutta ei hänen käytöksensä suuresti eroa, olipa sitten kamera päällä tai ei.

– Kun joku näkee mut kaupassa livenä ekaa kertaa ja tulee juttelemaan, ilme on odottava. Ne odottaa, että tulee vaan pelkkää vitsiä liukuhihnalta, kun onhan mulla sellainen hupiukon maine. Sit ku oon siinä mandariineja valikoimassa, en ole tuottamassa sisältöä, ja se voi yllättää joitain, Rissanen kertoo.

Striimeissä ei tulla näkemään lasta tai tulista ruokaa

Striimien lisäksi Rissasen muu sisältö on täynnä naurua ja hauskoja kohtia, ja hän on avoin elämästään. Kovin monesta hommasta hän ei kieltäydy, ja onkin esimerkiksi KOVA Esportsin striimaajana päässyt yöksi metsään eväinään muun muassa etanoita sekä syönyt livessä järjettömiä määriä pullaa ja lakuja. On kuitenkin kaksi asiaa, joita hän ei tee: Toinen liittyy perheeseen, toinen syömiseen.

– Yksittäinen suurin asia koskee Mini-Spämiä. Kerron kyllä hänen meiningistään jos joku kysyy, mutta esimerkiksi nimeä tai tunnistettavaa kuvaa ei ole missään. Mä kunnioitan häntä niin paljon, enkä halua, että mun ura vaikuttaa hänen elämäänsä mitenkään missään vaiheessa, Rissanen summaa.

– Toinen asia on tulinen ruoka. Kerran tein YouTubeen Habanero-haasteen, ja silloin päätin, että mitään tulista en vedä. Saisi olla todella spessua ja sen arvoista, että jotain tulista tunkisin suuhuni.

Lue myös, miten Spamnedin ura alkoi >>>