Perjantaina 25.6. asiakaspalvelumme on keskikesän tunnelmissa ja suljettuna. Leppoisaa juhannusta!

Hittiammattien mystiikkaa puretaan kovaa vauhtia - Dokumenttisarjaa odotetaan innolla

Muutamia kuukausia kestänyt yhteistyö on jo tuonut esiin Ammattina esport -sivuston, josta löytyy artikkeleita ja videoita ammattipelaajan ja -striimaajan elämästä. Lisäksi avataan esimerkiksi ammattipelaajan asemaa työttömyysturvan saajana.

– Yhteistyö on lähtenyt käyntiin todella hyvin, ja olemme päässeet itsekin tekemään asioita, joista ei aiemmin ole ollut kokemusta. Uskon, että tämän myötä yhä useammalle avautuu, millaista työ on kulissien takana, Orava kommentoi nyt.

Dokumenttisarjan kuvauksissa sukelletaan pintaa syvemmälle

Yhteistyön yksi suurimmista osista on dokumenttisarja, jota on jo kevään aikana aloitettu kuvaamaan. Dokumenttisarja keskittyy KOVAn CS:GO-pelaaja Lauri “pietola” Hietalan ja striimaaja Teemu “Spamned” Rissasen elämään.

– Kun ensimmäistä kertaa kuulin tästä projektista, alkoi sukat pyöriä samantien jaloissa. Olin siis tosi innoissani, koska vihdoin pääsen kertomaan ja näyttämään, mitä mun arki ja elämä oikeasti on, hehkuttaa Rissanen.

Ammattipelaajan ja -striimaajan elämää seurataan yhteensä kuuden jakson ajan, joista kolme keskittyy Rissaseen, kolme Hietalaan. Ensimmäisissä jaksoissa tutustutaan siihen, millaisia ihmisiä nimien takaa löytyy, ja miten he ovat päätyneet tekemään unelmistaan ammatin. KOVAn CS:GO-joukkueessa alusta asti mukana ollut Hietala ei juuri tuo elämäänsä julki esimerkiksi sosiaalisessa elämässä, mutta dokumenttiprojektin myötä tutustutaan siihen, kuka löytyy Pietola-nimimerkin takaa.

– Aluksi on ehkä ollut vähän vaikeaa olla kameran edessä, mutta kun on tehty enemmän, niin tuntuu koko ajan luonnollisemmalta. Onhan se vähän jännittävää tietenkin avata enemmän omaa elämää muille ihmisille, mutta tuleepahan tämäkin tehtyä, Hietala kommentoi.

– Kuvauspäivät on toki olleet henkisesti raskaita, oon joutunut käymään läpi mun koko elämää ja ensimmäistä kertaa puhumaan siitä näin kattavasti ääneen. Kun asioita sanoo ääneen, ne tajuaa itsekin ihan eri tavalla, ja on tullut tosi paljon herkistymisiä ja ylpeyden tunnetta itsestä tämän dokumenttiprojektin myötä, Rissanen kuvailee kuvauspäiviä.

Dokumenttisarjan kuvaukset toteutetaan KOVAn omalla tiimillä, ja suurin vastuu on pitkään mukana olleella Niklas Vuorenmäellä. Tämä on Vuorenmäen suurin kuvausprojekti hänen urallaan, ja niin kuvattavat kuin yhteistyökumppani YTK-Yhdistyskin on ollut tyytyväinen siihen, mitä tähän mennessä on tehty.

– Ilman Nikkeä ei tällaista matskua musta oltais kuvattu, tai saatu edes irti, Rissanen hymähtää.

– Tämä yhteistyö on avannut omaakin ymmärrystä siitä, minkälaista tulevaisuuden työelämää nyt jo tehdään. Tästä tulee niin upea kokonaisuus ja odotan innolla päätösjakson sisäistä ensi-iltaa, jolloin kaikilla on popparit ja skumpat käsissä, hehkuttaa YTK-Yhdistyksen johtaja Ilona Kangas.