Eliaksen tie somepostauksista KOVAn markkinointivastuuseen

Kun Elias Litmanen näki, että KOVAan haettiin työntekijää pyörittämään sosiaalista mediaa, hän päätti hakea heti ja löysi työpaikan, jossa viihtyy.

–  Tunsin Kalle Pirisen ja Tom Kaskisen jo etukäteen, ja olin päässyt seuraamaan sivusta sitä meininkiä. Aina jossain tuli vastaan KOVA Esports ja mietin itsekseni, että siistiä hommaa, Litmanen kuvailee.

Alussa Litmaselle näytettiin, kuinka pelipostauksia tehdään ja mitä sosiaaliseen mediaan laitetaan. Hänelle annettiin myös vapaat kädet kehittää sisältöä, ja nyt, vuotta myöhemmin, tehtävät ovat laajentuneet ja vastuuta on tullut enemmän.

–  Aika paljon on hommat selkiytyneet. Aloitin silloin kohtuullisen pienesti, kun mut palkattiin tekemään pelipostauksia. Ilmeisesti tein ihan hyvää jälkeä, kun nyt on enemmän vastuuta esimerkiksi markkinoinnin puolella, hän kertoo.

Värikäs työhistoria – esports tuntuu omalta alalta

Työpäivinä Litmanen tarkistaa päivän ja viikon tehtävät järjestelmästä, josta näkee, mitä kenelläkin on työn alla. Lisäksi hän on mukana asiakaspalavereissa, ja pitää tiiviisti yhteyttä työkavereiden kanssa, suunnittelee tulevaa ja varmistaa, että uutta sisältöä tulee eri kanaviin.

Samaan aikaan töiden kanssa Litmanen suorittaa liiketalouden ammattikorkeakoulututkintoa Jyväskylän Ammattikorkeakoulun Tiimiakatemiassa. Tarkoituksena on valmistua joulukuussa.

–  Aloitin opinnot kolme vuotta sitten. Tiimiakatemiassa on tullut kaikenlaisia yrittäjähommia tehtyä, hyvin on ollut laidasta laitaan kaikkea, mutta mikään ei oikein tuntunut omalta hommalta. Nyt KOVAn kautta oma polku on löytynyt, Litmanen kuvailee.

KOVAssa Litmanen tiedetään monitoimimieheksi. Olipa kyseessä sitten Facebook mainonta tai työkaverin muutto, Litmanen on valmis auttamaan. Monipuolinen osaaminen on tulosta värikkäästä työhistoriasta.

–  On tullut tehtyä vähän kaikenlaisia tähän pieneen ikään. Armeijassa sain ammattipätevyyden kuljettajana toimimiseen, eli suoritin kuorma-autokortin. En heti sen jälkeen saanut niitä töitä, joten olin kesän armeijan jälkeen sukulaisen maatilalla töissä tekemässä hyvin arkisia maatilahommia, Litmanen listaa.

–  Sen kesän jälkeen aloin aktiivisesti etsimään töitä, ja eräänä maanantaina sain yhden kuljetusfirman toimitusjohtajan kiinni, ja keskiviikkona sitten aloitin ne työt. Siellä olin melkein kaksi vuotta, osittain myös opintojen ohella, ja tein myös järkkärin töitä. Siinä varmaan ne työt, mistä rahaa on tullut.

Työt KOVAssa eroavat paljon Litmasen aiemmista töistä. Pelit ovat kuitenkin aina kuuluneet hänen elämäänsä, ja sen myötä on tullut hieman seurattua myös e-urheilua.

–  Mä luulin tietäväni jotain alasta, mutta myöhemmin tajusin, että enhän mä tiennyt oikeastaan mitään. Nyt tiedän vähän enemmän, Litmanen nauraa.

Työ e-urheilun parissa tuntuu näin vuoden mukana olon jälkeen entistä enemmän omalta. Yksi suuri syy siihen on se, että ala on uusi, ja hakee vielä uomiaan, eikä periaatteessa ole vielä mitään raameja, joiden puitteissa asiat pitäisi tehdä.

–  On mahdollisuus kokeilla ja kehittää uutta. Se on ollut itselleni sellainen siisti ero verrattuna aiempiin töihin, että pääsee tekemään uutta ja olemaan tosi siisteissä projekteissa mukana ja päässyt kehittämään tätä koko skeneä, Litmanen kuvailee.

Oppiminen kokeilemisen kautta - eikä se lopu ikinä

Työ KOVAssa on opettanut paljon, ja Litmanen on suhtautunut avoimin mielin kaikkeen uuteen. Työssä vaaditaan eri sosiaalisen median alustojen sekä tietysti organisaation kohdeyleisön tuntemista. Lisäksi, työnkuvan laajettua, Litmanen on opetellut esimerkiksi Facebook Business Managerin ja Google Adsin käyttöä.

–  Mä tietysti tarvin työssäni tietämystä näistä eri somealustoista, siitä miten ne toimii ja mitä niihin kannattaa laittaa. Markkinoinnin puolella esimerkiksi Facebook Business Manager on aika mielenkiintoinen alusta, samaan aikaan laaja ja todella rajattu. Oppiminen ei näissä kyllä ikinä lopu, Litmanen kertoo.

Oppiminen on tapahtunut kokeilemisen kautta. Alussa hänelle näytettiin perusteet, ja sen jälkeen oma mielenkiinto on ajanut opettelemaan enemmän esimerkiksi YouTuben ja eri keskustelufoorumeiden kautta.

–  Oikeastaan olen lähtenyt vain kokeilemaan ja katsomaan, että mikä toimii ja mikä ei, Litmanen summaa.

Litmanen korostaa sitä, että konkreettisen osaamisen lisäksi häntä itseään työssä on auttanut oma-aloitteisuus ja uskallus kokeilla uutta. Hän nauttii uuden oppimisesta, ja pitää mahdollisena, että nykyisen koulun jälkeen hän jatkaa opiskelua – ei tosin heti.

–  Tällä hetkellä tuntuu siltä, että oon oikealla alalla. Haluan olla mukana KOVAn kehityksessä ja nähdä, mihin homma menee. Oman uran kohdalla tavoitteena on kehitys siihen, että somehommat jäävät vähän sivuun ja keskittyisin enemmän markkinoinnin ohjaamiseen ja johtamiseen, Litmanen pohtii.

Litmanen haluaa korostaa sitä, että jos haluaa töihin alalle, ei ole pakko olla heti ammattilainen siinä, mitä haluaa tehdä. Hän itse on siitä elävä esimerkki. Hänen oman oppimisen halunsa lisäksi urakehityksessä ovat auttaneet mahtavat työkaverit.

–  Mahtavat duunikaverit lisää sitä työn merkittävyyttä. On huippua, että on päässyt työpaikkaan missä viihtyy ja haluaa olla, ja missä pääsee oppimaan paljon uutta, hän summaa.

***

YTK-Yhdistys tarjoaa tuhansien eurojen arvoisia jäsenetuja työuran eri vaiheisiin, kuten kouluttautumiseen, työnhakuun sekä vakuutuksia ja työsuhdeneuvontaa, vain 18 euron vuosijäsenmaksulla. Tarjolla on esimerkiksi itsensä kehittämiseen Eduhousen tuhansia verkkokursseja erilaisista työelämätaidoista aina Excelin käytöstä liikejuridiikkaan, kielikursseihin, johtamiseen ja ajanhallintaan.

Lue myös:

Lauri “Cyanide” Happonen toimii siltana organisaation ja pelaajien välillä

Spamnedin striimi on aina show - työ on järjestelmällistä ja aikataulutettua

Koronan iskiessä Matti Orava hyppäsi suurista korporaatioista KOVAan