“Millon sä oot alkanut katsoo autourheilua?”

Myös sim racing -kisoissa olosuhteet kuten lämpötila, radan pinta ja valon määrä muuttuvat vuorokaudenaikojen mukaan, ja autoihin tehdään säätöjä aivan kuten perinteisessä moottoriurheilussakin. Autoja säädettäessä käytetään oikeita työkaluja ja autoista saatu data analysoidaan kuten perinteisillä kilparadoilla. Fysiikan lakeja simulaatio ei täysin pysty vastaamaan, mutta lähellä siinäkin jo ollaan.

Suomalainen esports-organisaatio KOVA Esports julkisti viime kesänä oman sim racing -tiiminsä. Vaikka kilpailuissa yleensä ajetaan myös omia tiimikavereita vastaan, on se siitä huolimatta joukkuelaji. KOVAn tiimiin kuuluu viisi kuskia: Pekka Tuomainen, Tuomas Tähtelä, Valtteri Alander, Antti Ahola sekä myöhemmin joukkoon liittynyt Matti Sipilä. Kuskien lisäksi tiimissä työskentelee toki muitakin. Käytännön tehtävistä, kuten autojen maaleista sekä sosiaalisen median päivittämisestä vastaa Iku Merikalla. Tiimi valmistautuu kisoihin yhdessä ja parhaat säädöt autoihin löytyvät yhteisen tekemisen kautta.

Yksilökilpailujen lisäksi sim racing -kuskit ajavat tiimikilpailuja, jotka voivat kestää jopa 24 tuntia. Näissä kisoissa kaikki kuskit ajavat samalla autolla, mutta kuski vaihtuu välissä. Tämä vaatii hieman erilaista valmistautumista kuin yksilökilpailut, sillä auton pitää sopia jokaiselle kuskille - se tarkoittaa, ettei se ole kenellekään täydellinen. Paras tilanne onkin silloin, kun auto toimii jokaiselle kuskille yhtä hyvin tai yhtä huonosti.

Ajosimulaatiopelit kasvattivat suosiotaan viime vuonna

Yksi suosituimmista ajosimulaatioista on iRacing, jonka kautta ajetaan lähes kaikki suurimmat kilpailut, kuten Porsche Tag Heuer Esports Supercup, joka on käytännössä sim racingin MM-sarja. KOVAn kuskeista sarjaa ajaa viime vuonna Suomen mestaruuden voittanut Tuomas Tähtelä sekä tiimin kapteeni Pekka Tuomainen. 

Viime vuonna iRacing rikkoi Yhdysvalloissa ennätyksiä, kun koronapandemian vuoksi perinteinen moottoriurheilu jäi tauolle, ja tilanne paikattiin näyttämällä eNASCARin iRacing -sarjaa FOXilla ja sen sisarkanavilla. Kyseisistä lähetyksistä tulikin kaikkien aikojen suosituin e-urheilutapahtuma Yhdysvalloissa, sillä yli 900 000 katsojaa seurasi lähetystä. Viime vuonna iRacing-palvelun käyttömäärä kasvoi huhtikuuhun mennessä 50 prosentilla, ja aktiivisia käyttäjiä oli vuoden 2020 heinäkuuhun mennessä jo 160 000.

Huipulla ajavien laitteisto maksaa 8 000 - 16 000 euroa

Jos vielä pohditaan sim racingin realistisuutta, lisää todellisuuden tuntua tuo se, että monet perinteisen moottoriurheilun radoilta tutut nimet, kuten esimerkiksi Lando Norris ja Max Verstappen ajavat kilpaa myös sim racingin puolella. Käytetty laitteisto tuo myös todellisuutta kisoihin: Sim racing -kuskit istuvat penkeillä, jotka näyttävät ja tuntuvat kilpa-auton penkeiltä. Lisäksi ratti ja polkimet ovat kiinteästi kiinni rungossa eli rigissä. Sim racingin huipulla kisaavien laitteisto voi maksaa jopa 16 000 euroa, joten lienee sanomattakin selvää, ettei maailman kärjessä ajeta pelkillä ratti ja polkimet -yhdistelmällä. 

Myös KOVAn kuskit tavoittelevat maailman huippua. Kuskien ja organisaation yhteisenä tavoitteena on pystyä ajamaan sillä tasolla, että kuskit voivat täysipäiväisesti keskittyä ajamiseen. Tällä hetkellä KOVAn tiimissä ajavat kuskit opiskelevat tai käyvät töissä pelaamisen ohella. KOVAlla kuskien kanssa ollaan lähdetty tekemään yhteistyötä useamman vuoden suunnitelmalla ja kasvua ammattilaiseksi suunnitellaan yhdessä pelaajien kanssa. 

Yhä useampi kumppani on myös innostunut iRacingista, sillä kuten normaalissakin moottoriurheilussa, myös iRacingissa autot maalataan ja kumppanit näkyvät kisalähetyksissä, joita näytetään suorana mm. Porschen ja BMW:n omilta kanavilta.

Toki jo tässä vaiheessa Porsche Tag Heuer Esports Supercupissa kilpaillaan huomattavista rahapalkinnoista ja jokaisen kilpailun menestyksestä maksetaan bonuksia. Sim racing on tullut jäädäkseen ja yhä useampi iso autovalmistaja on siirtänyt myös rahallisia panostuksiaan sim racingiin perinteisestä autourheilusta. Mukaan kilparadoille on myös lähtenyt normaalista autourheilusta tuttuja talleja kuten Red Bullin tehdastalli, joka maksaa kuukausipalkkaa huippukuljettajilleen.


Lue myös: Niin mikä ihmeen esports?

Sim racing kuskeja

Linkki kyselyyn