Artikkelit

Marraskuun kilpailukierroksen voittajat

Reaktionopeuspelissä 100 pisteeseen päässeiden pelaajien kesken arvottiin jälleen marraskuussa GoGift-lahjakortteja. 100 euron arvoisen lahjakortin voitti Miikka Rovaniemeltä ja 25 euron lahjakortit lähtivät Nicklakselle Turkuun, Hennalle Laitilaan, Sannalle Ylöjärvelle ja Anttolle Helsinkiin. Isosti onnea voittajille!

Teemu

Striimeissä näkyy naurava ja hullutteleva Spamned - dokumenttiprojektissa paljastuu vakavampi Teemu

Vaikka striimaajat ja sisällöntuottajat jakavat osia elämästään aktiivisesti erilaisilla alustoilla, harvemmin katsojat pääsevät tutustumaan sisällöntuottajan arkeen ja elämään syvällisesti. Teemu “Spamned” Rissanen on luonut itselleen uraa naurullaan ja iloisella luonteellaan, ja hän tietää, että vuosien aikana hänelle on kehittynyt eräänlainen pellen ja hupiveikon maine. Nyt Rissasesta on kuitenkin julkaistu kolmiosainen dokumenttisarja, joka paljastaa myös Rissasen vakavamman puolen.

Lauri

Dokumenttiprojekti päättyi Pietolan taukoon - päätös jatkosta tapahtuu vuoden loppuun mennessä

Vaikka pelaajat kertovat yhä enemmän itsestään haastatteluissa ja sosiaalisessa mediassa, harvan elämään pääsee tutustumaan yhtä tarkasti kuin Lauri “pietola” Hietalan elämään KOVAn ja YTK-Yhdistyksen dokumenttisarjassa.

Reaktiopelin lokakuun kierroksen voittajat

Vuoden 2021 aikana arvomme kuukausittain 100 € ja 25 € arvoisia lahjakortteja kaikkien reaktiopelissä minuutin aikana yli 100 pistettä saaneiden ja yhteystietonsa jättäneiden kesken. Lokakuun voittajat on nyt arvottu!

Tällä kertaa 100 euron arvoisen GoGift-lahjakortin voitti Aatu Saarijärveltä, ja 25 euron arvoiset lahjakortit lähtivät Airille Laitilaan, Sannille Tampereelle, Sisulle Mäntyharjulle ja Juusolle Jyväskylään. Onnea kaikille voittajille!

Syyskuun kilpailukierroksen voittajat

Reaktionopeuspelissä 100 pisteeseen päässeiden pelaajien kesken arvottiin jälleen syyskuussa GoGift-lahjakortteja. 100 euron arvoisen lahjakortin voitti Petri Laitilasta ja 25 euron lahjakortit lähtivät Marjolle Ouluun, Juusolle Alajärvelle, Hennalle Laitilaan ja Kirsille Orimattilaan. Isosti onnea voittajille!

Elias Litmanen

Eliaksen tie somepostauksista KOVAn markkinointivastuuseen

Elias Litmanen aloitti työt vain noin vuosi sitten postaamalla peleistä someen, nykyään hän vastaa KOVA Esportsin markkinoinnista. Lue miksi, miten ja mitä kaikkea esportsin sisältöjen ja markkinoinnin parissa tehdään!

Matti Orava

Ammattina Esport: Koronan iskiessä Matti Orava hyppäsi suurista korporaatioista KOVAan

Ammattipelaajista puhutaan jo kohtuullisen paljon, mutta jokaisen menestyvän organisaation ja pelaajan takana ovat henkilöt, jotka pyörittävät arkea, tuottavat sisältöä, hankkivat yhteistyökumppaneita ja varmistavat pelaajille hyvät olot. Ammattina Esport -pitää sisällään siis paljon muutakin työtä kuin pelaamista ja striimausta.

Reaktionopeuspelin elokuun kierroksen voittajat

Reaktionopeuspelissä 100 pisteeseen päässeiden pelaajien kesken arvottiin taas elokuussa GoGift-lahjakortteja. 100 euron arvoisen lahjakortin voitti Sanni Tampereelta ja 25 euron lahjakortit lähtivät Juholle Ouluun, Alexille Naantaliin, Antille Kangasalle ja Matiakselle Vantaalle. Onnittelut voittajille!

Esportspelaajia

Heinäkuun kilpailukierroksen voittajat

Reaktiopelin läpäisseiden ja heinäkuun aikana arvontaan osallistuneiden kesken arvottiin jälleen Gogift-lahjakortteja. 100 euron arvoisen lahjakortin voitti Mikael Helsingistä ja 25 euron lahjakortit lähtivät Thomakselle Forssaan, Mikolle Äänekoskelle, Helille Lempäälään sekä Miikalle Harjavaltaan. Onnittelut voittajille! Lahjakortit lähtevät matkaan viikolla 32.

Esportspelaajia

Reaktionopeuspelin arvonnan voittajat ja uusi kilpailukierros - Osallistu sinäkin!

KOVA X YTK Reaktionopeuspelin ensimmäisen kierroksen voittajat on arvottu! 200 euron arvoisen Gogift-lahjakortin voitti Annika Ylivieskalta ja 25 euron arvoiset lahjakortit lähtivät Sebastianille Poriin sekä Markolle, Timolle ja Christinelle Helsinkiin. Onnittelut kaikille voittajille - teille on ilmoitettu voitosta sähköpostitse.

Esportspelaajan isä kannustaa

Penkkiurheilun tietävät kaikki, mutta kuinka voi harrastaa penkki-e-urheilua?

Suomalaiset rakastavat seurata urheilua ja kannustaa suosikkijoukkueitaan, tapahtuipa se sitten paikan päällä tai television välityksellä. Rakkaus urheilua kohtaan näkyy esimerkiksi siinä, että koronapandemian aikaan televisiossa esitettiin uusintoja vanhoista urheilukilpailuista, kun urheilutapahtumia ei voitu järjestää.

Lauri Happonen

Lauri “Cyanide” Happonen piti tauon ennen palaamistaan e-urheilun pariin - nyt toimii siltana organisaation ja pelaajien välillä

Ammattipelaajan ura voi alkaa hyvin nuorena: esimerkiksi jo silloin, kun hän ensimmäistä kertaa oppii käyttämään tietokonetta. Esimerkiksi Guinnessin ennätyskirjan ennätystä nuorimpana ammattilaispelaajana pitää hallussaan Victor “Lil Poison” De Leon III, joka osallistui ensimmäiseen Halo -pelin turnaukseen neljävuotiaana ja solmi pelaajasopimuksen kuusivuotiaana. Pro-pelaajan peliurat yleensä myös päättyvät paljon aikaisemmin, kuin esimerkiksi muilla urheilijoilla: siinä missä perinteisen urheilun ammattilaiset eläköityvät lähempänä neljääkymmentä ikävuotta, ammattilaispelaajat jättävät kilpailulliset pelikentät taakseen Clutch Pointsin artikkelin mukaan keskimäärin 25-vuotiaina.

Teemu

Hittiammattien mystiikkaa puretaan kovaa vauhtia - Dokumenttisarjaa odotetaan innolla

Maaliskuun alussa KOVA Esports ja YTK-Yhdistys julkaisivat yhteistyönsä, jonka tavoitteena on purkaa ammattipelaajan ja striimaajan ammatteihin liittyvää mystiikkaa. Tällöin KOVAn kumppanuuspäällikkö Matti Orava totesi, että tarvitaan lisää keskustelua siitä, millaista työtä ja ammatteja ala luo.

– Ammattimaiseen pelaamiseen ja striimaamiseen liitetään usein tarpeetonta mystiikkaa. Uskon, että voimme Suomessa näyttää tietä alan käytännöille etenkin vastuullisuuden näkökulmasta, Orava kertoi.

Esportspelaajat discovalojen loisteessa

Ammattipelaajan reaktioaika on keskivertopelaajaa huomattavasti lyhyempi

Pelaaminen on vauhdikasta toimintaa, jossa tilanteet vaihtuvat nopeasti ja pelaajien reaktioiden on oltava kunnossa. Olipa sitten kyseessä yksin- tai moninpeli, menestykseen vaaditaan nopeaa reaktiokykyä.

Keskivertopelaajan reaktionopeus on 300-500 millisekunnin välillä, kun taas ammattilaispelaajilta on kellotettu 100-250 millisekunnin reaktioaikoja. Ammattilaispelaajilla reaktioaika on siis selkeästi nopeampi, mutta reaktionopeus ei ole vain geeneissä: Mikäli haluat parantaa pelisuoritustasi, on siihen muutamia vinkkejä.

Sim racing kuski ja laitteistoa

“Millon sä oot alkanut katsoo autourheilua?”

Esports on muutakin kuin räiskintäpelejä ja e-sporttaajien joukossa on monenlaisia ammatteja ja työnkuvia. Yksi suurta huomiota varsinkin rapakon toisella puolella kerännyt e-urheilulaji on sim racing eli simulaattorilla ajettava realistinen kilpa-ajopeli, jossa autot käyttäytyvät samoin kuin oikeassa elämässä. Erityisesti koronapandemian aikana ajosimulaatioiden suosio kasvoi perinteisen moottoriurheilun jäädessä tauolle.

Suppaava kissa

Suppaileva kissa eli esports työttömyysturvassa

Harvemmin sitä näkee kissaa keikkumassa SUP-laudalla. Ehkä yhtä harvoin sitä näkee e-urheilijaa työttömyysturvassa. Kysehän ei ole siitä, että sellainen olisi mahdotonta, vaan siitä, että sellainen ei (vielä) ole ihan tavanomaista. Maailma kuitenkin muuttuu ja kaikkea kivaa tulee lisää. Kissoja on jo paljon, mutta jatkossa näemme varmasti myös enemmän SUP-lautoja ja e-urheilijoita, jolloin törmäämme myös kaikkiin näiden yhdistelmiin useammin kuin kissa sanoo naks.

Lauri

Lauri “pietola” Hietala aloitti uransa kilpapelaajana 13 vuotiaana - “Olisin halunnut kuulla, että on ok jännittää”

Lauri “pietola” Hietala on pelannut täysipäiväisesti ammatikseen vuodesta 2019. Sen aikana hän on oppinut paljon siitä, mitä on olla kilpapelaaja. Monet sanovat kilpapelaamisen olevan raskasta, ja Hietala myöntää, että ajoittain se on sitä, mutta useimmiten se johtuu hänen itse itselleen asettamista tavoitteista.

– Kun itse on kunnianhimoinen ja tuloksia ei tule, se on raskasta ja rankkaa. Mä en normaalissa päivätyössä kokenut yhtään paineita, mutta nyt mietin periaatteessa 24/7 miten mä olen tänään parempi kuin eilen, Hietala kuvailee.

Lauri

Lauri “pietola” Hietalan tavoitteet ovat korkealla - näin CS:GO-pelaaja työllistää itsensä

Noin kymmenen vuotta sitten kilpapelaajan ura oli urahaave, joka nosti monien vanhempien niskakarvat pystyyn, mikäli siitä vihjailtiin. Yleinen asenne oli, että liika videopelien pelaaminen tekee ihmisistä laiskoja ja väkivaltapelien pelaajat saavat peleistä vaikutteita omaan elämäänsä.

Nyt asia on kuitenkin toisin. Esimerkiksi pelkästään Suomesta löytyy useita oppilaitoksia, joissa voit opiskella e-urheilua - joko kilpapelaamista, tai sitten alaan liittyvää liiketoimintaa. Ala on kasvanut, ja nykyään monet tienaavat elantonsa pelaamalla. Yksi heistä on Lauri “pietola” Hietala.

Spamned striimaajan työssä

Spamnedin striimi on aina show - työ on järjestelmällistä ja aikataulutettua

Teemu “Spamned” Rissasen elämä on pitkälti aikataulutettua: aikaa tulee löytyä töille, lapselle ja tyttöystävälle. Aikataulut ovat välttämättömiä ja helpottavat elämää, vaikka välillä harmittaa, että esimerkiksi ystävien näkeminen tulee suunnitella todella tarkkaan.

Mikäli seuraa Spamnedia somessa, tietää, että hän ilmoittaa striimaavansa sanomalla jotain tyyliin “Meitsi on lives”. Striimaamista Rissanen on tehnyt vuodesta 2018 saakka, ja alun parin kuukauden tauon jälkeen on totuttu siihen, että hänet nähdään livessä vähintään joka viikko.

– Mulla on alusta asti ollut aikataulut, joista seuraajat näkee, mitkä livet on tietyllä viikolla, Rissanen kuvailee.

Teemu

Teemu “Spamned” Rissanen aloitti striimaamalla englanniksi - nyt sekoilee servulla suomeksi

Striimaaminen ja striimaajat ovat nousseet suuren yleisön tietoisuuteen viime vuosina, ja tuoreimman Pelaajabarometrin mukaan yhä useampi suomalainen seuraa esimerkiksi kilpapelistriimejä. Kun vuonna 2018 striimejä ainakin joskus katseli 15,3 % suomalaisista, vuonna 2020 vastaava lukema oli noussut 19,6 %:iin. (Pelaajabarometri 2020).

Kilpapelistriimien lisäksi eri palvelut ovat täynnä sisällöntuottajia, jotka viihdyttävät katsojiaan esimerkiksi pelaamalla eri pelejä. Teemu “Spamned” Rissanen on yksi heistä. Striimaus alkoi hassuttelusta, nykyään Rissanen elättää sillä itsensä.

E-urheilijat pelaamassa

Niin mikä ihmeen esports?

Esports, E-Sports, e-urheilu, kilpapelaaminen…. Elektronista urheilua kutsutaan monilla nimillä, mutta yleisimmät - ja Suomen elektronisen urheilun liiton SEUL ry:n suosittelemat - kirjoitusasut Suomessa ovat e-urheilu ja kilpapelaaminen.

E-urheilu on kilpailullista pelaamista joko tietokoneella, konsolilla tai mobiililaitteella. Ammattitasolla pelaajille järjestetään paljon liigoja ja turnauksia, joissa palkintopotit voivat nousta huimiin summiin - esimerkiksi vuonna 2019 eri kilpapeliturnausten yhteenlaskettu kokonaispalkintosumma on ylittänyt 200 miljoonan dollarin rajan.

Videot