Artikkelit

Sim racing kuski ja laitteistoa

“Millon sä oot alkanut katsoo autourheilua?”

Esports on muutakin kuin räiskintäpelejä ja e-sporttaajien joukossa on monenlaisia ammatteja ja työnkuvia. Yksi suurta huomiota varsinkin rapakon toisella puolella kerännyt e-urheilulaji on sim racing eli simulaattorilla ajettava realistinen kilpa-ajopeli, jossa autot käyttäytyvät samoin kuin oikeassa elämässä. Erityisesti koronapandemian aikana ajosimulaatioiden suosio kasvoi perinteisen moottoriurheilun jäädessä tauolle.

Suppaava kissa

Suppaileva kissa eli esports työttömyysturvassa

Harvemmin sitä näkee kissaa keikkumassa SUP-laudalla. Ehkä yhtä harvoin sitä näkee e-urheilijaa työttömyysturvassa. Kysehän ei ole siitä, että sellainen olisi mahdotonta, vaan siitä, että sellainen ei (vielä) ole ihan tavanomaista. Maailma kuitenkin muuttuu ja kaikkea kivaa tulee lisää. Kissoja on jo paljon, mutta jatkossa näemme varmasti myös enemmän SUP-lautoja ja e-urheilijoita, jolloin törmäämme myös kaikkiin näiden yhdistelmiin useammin kuin kissa sanoo naks.

Spamned striimaajan työssä

Spamnedin striimi on aina show - työ on järjestelmällistä ja aikataulutettua

Teemu “Spamned” Rissasen elämä on pitkälti aikataulutettua: aikaa tulee löytyä töille, lapselle ja tyttöystävälle. Aikataulut ovat välttämättömiä ja helpottavat elämää, vaikka välillä harmittaa, että esimerkiksi ystävien näkeminen tulee suunnitella todella tarkkaan.

Mikäli seuraa Spamnedia somessa, tietää, että hän ilmoittaa striimaavansa sanomalla jotain tyyliin “Meitsi on lives”. Striimaamista Rissanen on tehnyt vuodesta 2018 saakka, ja alun parin kuukauden tauon jälkeen on totuttu siihen, että hänet nähdään livessä vähintään joka viikko.

– Mulla on alusta asti ollut aikataulut, joista seuraajat näkee, mitkä livet on tietyllä viikolla, Rissanen kuvailee.

Lauri

Lauri “pietola” Hietalan tavoitteet ovat korkealla - näin CS:GO-pelaaja työllistää itsensä

Noin kymmenen vuotta sitten kilpapelaajan ura oli urahaave, joka nosti monien vanhempien niskakarvat pystyyn, mikäli siitä vihjailtiin. Yleinen asenne oli, että liika videopelien pelaaminen tekee ihmisistä laiskoja ja väkivaltapelien pelaajat saavat peleistä vaikutteita omaan elämäänsä.

Nyt asia on kuitenkin toisin. Esimerkiksi pelkästään Suomesta löytyy useita oppilaitoksia, joissa voit opiskella e-urheilua - joko kilpapelaamista, tai sitten alaan liittyvää liiketoimintaa. Ala on kasvanut, ja nykyään monet tienaavat elantonsa pelaamalla. Yksi heistä on Lauri “pietola” Hietala.

Lauri

Lauri “pietola” Hietala aloitti uransa kilpapelaajana 13 vuotiaana - “Olisin halunnut kuulla, että on ok jännittää”

Lauri “pietola” Hietala on pelannut täysipäiväisesti ammatikseen vuodesta 2019. Sen aikana hän on oppinut paljon siitä, mitä on olla kilpapelaaja. Monet sanovat kilpapelaamisen olevan raskasta, ja Hietala myöntää, että ajoittain se on sitä, mutta useimmiten se johtuu hänen itse itselleen asettamista tavoitteista.

– Kun itse on kunnianhimoinen ja tuloksia ei tule, se on raskasta ja rankkaa. Mä en normaalissa päivätyössä kokenut yhtään paineita, mutta nyt mietin periaatteessa 24/7 miten mä olen tänään parempi kuin eilen, Hietala kuvailee.

Teemu

Teemu “Spamned” Rissanen aloitti striimaamalla englanniksi - nyt sekoilee servulla suomeksi

Striimaaminen ja striimaajat ovat nousseet suuren yleisön tietoisuuteen viime vuosina, ja tuoreimman Pelaajabarometrin mukaan yhä useampi suomalainen seuraa esimerkiksi kilpapelistriimejä. Kun vuonna 2018 striimejä ainakin joskus katseli 15,3 % suomalaisista, vuonna 2020 vastaava lukema oli noussut 19,6 %:iin. (Pelaajabarometri 2020).

Kilpapelistriimien lisäksi eri palvelut ovat täynnä sisällöntuottajia, jotka viihdyttävät katsojiaan esimerkiksi pelaamalla eri pelejä. Teemu “Spamned” Rissanen on yksi heistä. Striimaus alkoi hassuttelusta, nykyään Rissanen elättää sillä itsensä.

E-urheilijat pelaamassa

Niin mikä ihmeen esports?

Esports, E-Sports, e-urheilu, kilpapelaaminen…. Elektronista urheilua kutsutaan monilla nimillä, mutta yleisimmät - ja Suomen elektronisen urheilun liiton SEUL ry:n suosittelemat - kirjoitusasut Suomessa ovat e-urheilu ja kilpapelaaminen.

E-urheilu on kilpailullista pelaamista joko tietokoneella, konsolilla tai mobiililaitteella. Ammattitasolla pelaajille järjestetään paljon liigoja ja turnauksia, joissa palkintopotit voivat nousta huimiin summiin - esimerkiksi vuonna 2019 eri kilpapeliturnausten yhteenlaskettu kokonaispalkintosumma on ylittänyt 200 miljoonan dollarin rajan.

Videot