Etusivu Ammattina esport -dokumenttisarja rikkoo ennakkoluuloja ja avaa mystisen ammatin verhoa

Aiheet

• Henkilötarina

Mitä on esports? Ja ennen kaikkea, mitä se on ammattina? Voiko tämän päivän hömpötys olla huomisen menestys? Tästä otimme vuoden 2021 ajan selvää yhdessä Kova Esportsin kanssa.

Selvitystyön tuotokset raportoitiin 6-osaisen dokumenttisarjan muodossa. Dokumentissa pääsemme seuraamaan kulissien taakse, millaista työtä on ammattistriimaaminen ja kilpapelaaminen, minkälaiset ammattilaiset kätkeytyvät nimimerkkien Spamned ja Pietola taakse ja mitä he ja heidän läheisensä ajattelevat uudenlaisen, ennakkoluulojakin pursuavan ammatin ytimessä.

Kaikki jaksot on julkaistu, ja löydät ne alta.

Katso kaikki jaksot

OSA 1. Teemu ”Spamned” Rissasen striimeissä raikuva nauru on jo legendaarista ja takuuvarmaa iloa seuraajilleen tuottavaa, mutta mitä tapahtuu, kun kamerat sammuvat? Miten koulukiusattu on päätynyt ammattiin, jossa pistää itsensä täysillä likoon ja alttiiksi somekiusaamiselle? Miten intohimosta tehdään ammatti ja mitä suosion jälkeen tapahtuu? Näihin kysymyksiin vastataan dokumenttisarjan ensimmäisessä jaksossa.

OSA 2. Myös sarjan toinen osa pureutuu siihen, mistä kaikki alkoi, mutta tällä kertaa kasvot esportsille antaa kilpapelaaja Lauri ”Pietola” Hietala. Lauria boostaa eteenpäin kirkas visio, tavoitteet ja halu onnistua aina vain paremmin. Mutta boostilla on hintansa. Jatkuva kilpajuoksu muita karkuun ja pakko ylittää itsensä joka päivä pistää jaksamisen koetukselle – vaikka tekeekin työtä, josta tykkää.

OSA 3. Mitä kilpapelaajan ammatti pitää sisällään? Pelaamista illasta aamuun pizzan ja energiajuomien voimalla? Räiskintäpelejä pelaavia sekopäitä? Ehei. Lauri avaa mystistä ammattia ja kertoo kaikki ne syyt, miksi esports-ammattilainen voi olla ylpeä siitä, mitä tekee. Ja miksi jokaisen tulisi varautua tulevaisuuteen myös plan B:llä.

OSA 4. Takaisin Teemuun ja ammattistriimaajan ja sisällöntuottajan ammattiin. Striimaus on karkeasti videon ja äänen välittämistä eteenpäin. Tätä pohjaa hyödyntäen Teemu sanoo tehneensä omalla huumorintajullaan ja naurullaan itselleen työn. Jotta striimaamisesta voi tehdä ammatin, se vaatii paljon yleisöä, mikä taas tarkoittaa laajaa tunnettuutta ja osan yksityisyyden menettämisestä. Ja silti homma on yksinäistä. Mikä siis hommassa on se juju, joka saa kaiken sen  julkisuuden, ennakkoluulojen, kiireen ja yksinäisyyden seasta antamaan työlle kaikkensa – ja silti olemaan maailman paras isi?

OSA 5. Mitä kaikkea rahan eteen voi ja pitää tehdä? Mitä on vaikuttajamarkkinointi? Teemun viimeisessä jaksossa katsotaan tarkemmin, miten töitä tehdään yhteistyökumppanien kanssa. Miten sisällöistä saadaan molempia osapuolia hyödyttävää ja tuloksia aikaansaavaa? Mikä on sisällöntuottajan vastuu omille seuraajilleen? Miten yhteistyökumppanuudet syntyvät?

OSA 6. Laurin viimeisessä jaksossa odottaa pommi. Kilpapelaaja-ammatin karu puoli näyttää, ettei asiat aina mene niin kuin halutaan. Loppuuko ura tähän? Mitä tauko ja pysähtyminen opettaa? Mitä seuraavaksi? 24-vuotias Lauri on isojen kysymysten äärellä – kaikki esportsin eri mahdollisuudet edessään.

Elävöitä tekstiä

käyttämällä erilaisia elementtejä tekstin seassa

Lue myös -elementtiin voit suodattaa tietyn kategorian ja/tai aihepiirin juttuja. Jätä yllä oleva viiva/erottaja näkyviin.

Lue myös: