Kuvataidekasvattaja, kuvittaja Ilpo Rybatzki vieraana YTK:n Avoin työlle -podcastissa

Paluu tulevaisuuteen – osa 6: Avoin työlle ja taiteelle

Miten tuntemattomaan voi valmistautua ja millaisia taitoja tulemme tarvitsemaan tulevaisuuden työelämässä? Kuvataidekasvattaja, kuvittaja Ilpo Rybatzki ja juontaja-futuristi Perttu Pölönen sukeltavat Avoin työlle -podcastin kuudennessa jaksossa taiteen ja tulevaisuuskasvatuksen tarjoamiin mahdollisuuksiin.

”Tulevaisuus tapahtuu tässä ja koko ajan”, kiteyttää kuvataidekasvattaja Ilpo Rybatzki olennaisimman tulevaisuuskasvatuksesta Avoin työlle -podcastissa. Taustalla on tulevaisuustutkimuksen kolme sääntöä:

  1. tulevaisuutta ei voi ennustaa
  2. tulevaisuus ei ole ennalta määrätty
  3. tulevaisuuden suuntaan voi vaikuttaa

”Tämä on myös aika lohdullista. Tulevaisuus on siis valintoja, joita teemme tänään”, jatkaa Pölönen.

Mutta miten vanhemmat osaisivat ohjata lapsia ja tulevia sukupolvia näkemään tulevaisuuden työelämässä monenlaisia mahdollisuuksia ja sellaisiakin ammatteja, joita ei vielä ole edes olemassa?

Rybatzkin mukaan tulevaisuustaidot tarvitsevat huomiota, koska tulevaisuus itse asiassa ei ole jossain vasta ”tulossa”, vaan kaikki ajat - mennyt, nykyhetki ja tuleva - ovat läsnä meille koko ajan.

Tulevaisuuskasvatus voi lisätä toimijuutta antamalla työkaluja, joilla jokainen voi rakentaa omalta osaltaan ekologisesti ja eettisesti kestävämpää maailmaa. Samalla se myös avaa horisonttia ja muistuttaa mittakaavasta ja siitä, että toisaalta on myös ilmiöitä, kuten ilmastonmuutos, jotka vaativat isompia rakenteellisia muutoksia eikä niitä voi suoraan sysätä yksilön harteille.​​​​​​​

”Olennaista on päästää irti ennakko-oletuksista tulevaisuuden suhteen, jotta löydämme ja näemme mahdollisuudet laajemmin. Se vahvistaa toivoa ja minusta on moneksi -ajattelua”, Rybatzki pohtii. Kasvaessamme tarvitsemme identiteettiin joustavuutta ja maailman muuttumisen myötä valmiuksia löytää itsestämme asiat, jotka kantavat.

Kaikki kasvatus on tulevaisuusorientoitunutta

Kasvatuksen tavoitteena ei siis ole vain kehittää taitoja ja kykyjä, vaan tarjota sellaisia työkaluja, joilla ihminen pystyy itse luomaan oppimista. Esimerkiksi taidekasvatuksessa kehitetään monitasoista ajattelua erityisesti tulevaisuuden vaihtoehtoisten skenaarioiden parissa. Tällöin merkityksellisyys syntyy siitä, mikä on oma tapa ilmaista ja toteuttaa itseä ja miten se asetetaan ympäristön ja tulevaisuuden vaatimuksiin.

Lisää mahdollisuuksia ja valintoja

”Kun löytää oman tapansa olla tässä maailmassa, ilmaista itseään ja tulla ymmärretyksi, se lisää mahdollisuuksia ja valintoja”, Rybatzki sanoo.

Hänen mukaansa tulevaisuustaidoissa korostuvat kyvyt skannata horisonttia, nähdä muutosvoimia, ajatella kriittisesti, sietää epävarmuutta ja nähdä tulevaisuus eri mahdollisuuksina. Entä mitä tehdä, jos monien eri mahdollisuuksien määrä ahdistaa ja kokee vaikeuksia valita?

”Kannattaa hyväksyä, että elämä on elinikäistä oppimista, eli ei tarvitse olla valmis tai edes tiedossa, mitä musta tulee isona, vaan ajatusta voi kehittää läpi elämän”, Rybatzki rohkaisee.

”Voisi vaikka suhtautua omaan elämään ja työhön tarinana, jossa on eri juonenkäänteitä”, ehdottaa Pölönen.

Voidaan siis sanoa, että tulevaisuuskasvatus on onnistunut, kun koulusta lähtee optimistisia, toiveikkaita ihmisiä, jotka käärineet hihat ja joilla on eväitä toimijuuteen. Vahvistamalla tällaista positiivista toimijuutta myös työelämässä luodaan kestävämpää ja inhimillisempää tulevaisuuden työtä, jossa muiden huomioiminen ja omat tarpeet ovat tasapainossa.

Kuuntele Ilpon ja Perttu Pölösen koko keskustelu Avoin työlle -podcastista!

Avoin työlle – eli mitä?

Avoin työlle –podcast on ääni uuden ajan työlle. Perttu Pölösen ja eri alojen, uudenlaisia töitä tekevien vieraiden kanssa nostamme esiin uusia ajatuksia työstä ja työttömyydestä, modernista työelämästä ja työnteon tavoista sekä tulevaisuuden taidoista.

Podcast on kuunneltavissa Spotifyssa ja Applessa.

Tuotanto: Mellakka Management​​​​​​​


Sinua voisi kiinnostaa myös:

Linkki kyselyyn