Etusivu Palkkatoiveet, kokemuslisät ja pekkaset – palkka-asiat aiheuttavat monille hämmennystä

Aiheet

• Palkka
  • Työnhaku
  • Työoikeus

Oletko sinä joskus kaivannut apua palkka-asioiden kanssa? Et ole yksin, sillä merkittävä osa YTK Työelämän jäsenistä on joskus ollut palkkaan liittyvien neuvojen tarpeessa, kertoo laaja jäsenkyselymme. Työpaikkailmoituksissa kysytyt palkkatoiveet mietityttävät usein, mutta moni pähkäilee myös oman palkkalaskelmansa kanssa: maksetaanko minulle se, mitä kuuluukin?

Vaikka palkka on työn tekemisen perusta, ei kyse ole mitenkään selkeästä asiasta. Tämä kävi ilmi jäsenkyselystämme, johon saimme melkein 6 000 vastausta. Reilusti yli puolet vastaajista (noin 58 %) oli joskus työuransa aikana kaivannut apua palkka-asioissa. Tunnettu pohdinnan paikka on useissa työpaikkailmoituksissa kysytty palkkatoive.

Moni kertoi miettivänsä myös, onko oma palkka linjassa alan yleisen tason kanssa ja saako samaa palkkaa kuin muut vastaavaa työtä tekevät. Apuja oli kaivattu myös palkankorotuksen pyytämiseen ja perustelemiseen.

Vaikka oma peruspalkka olisikin kunnossa, eivät alakohtaiset ja muuttuvat työehtosopimukset tee palkkalaskelman tulkitsemista helpoksi. Moni kyselyn vastaajista kaipasikin apua varmistuakseen siitä, minkälaisiin lisiin, bonuksiin ja loma-ajan palkkaratkaisuihin on oikeutettu ja onko ne maksettu oikein. Myös muun muassa työsuhde-edut, päivärahat sekä työaikapankkijärjestelmä pohdituttivat”, kertoo YTK Työelämä ry:n johtaja Ilona Kangas.

Ylipäätään palkkoihin liittyvät käsitteet pistivät monen pään pyörälle, eikä ihme: pekkaspäivä, lomaraha, lomakorvaus, hälytysraha, päivystysraha, yleiskorotus, meriittikorotus… keskittymistä käsitteisiin vaaditaan asiaan perehtyneemmiltäkin. Apua eri käsitteiden ymmärtämiseen kannattaa etsiä esimerkiksi kattavasta työsuhteen tietopankistamme.

Moni on jäänyt epäselvyyksien kanssa yksin

Moni vastaajista oli kaivannut apua myös siksi, ettei työnantaja ollut hoitanut velvoitettaan, vaan palkka oli tullut myöhässä tai kaikkia lisiä, lomakorvauksia tai bonuksia ei ollut maksettu ja vastaaja koki olevansa yksin asian kanssa. “Näissä asioissa Lakikaveri-palvelumme auttaa jo nyt”, muistuttaa Ilona Kangas.

“Tarvetta yleiselle palkka-avulle tuntuisi olevan, koska osa vastaajista kertoi, että oli jättänyt palkkaa koskevien epäselvyyksien ratkomisen sikseen pelätessään työpaikkansa puolesta tai koska asian selvittäminen tuntui liian vaivalloiselta. YTK Työelämän on tarkoitus kokeilla aiheeseen liittyvää neuvontapalvelua vielä tämän vuoden aikana, koska tarve on selvästi kova”, hän lisää.

Jäsenkyselyn vastausaika oli 18.-25.1.2023 ja siihen vastasi 5 664 YTK Työelämä ry:n jäsentä. Kyselyssä selvitettiin, minkälaista apua YTK Työelämä voisi antaa jäsenilleen palkkaan liittyen tulevaisuudessa. Jo nyt YTK Työelämän jäsenet saavat apua työsuhdeongelmissaan Lakikaveri-palvelusta.