nainen valitsee kahvikuppia linjastolla

Ennakoivan urasuunnittelun valmennus toi oivalluksia osaamisen hyödyntämisestä uudella tavalla

”Valmennus sai aikaan käänteen ajatustavassani ja oivalsin, että hyödynnettäviä taitoja on tulevaisuudessa paljon muitakin kuin aiemman koulutukseni tai työhistoriani tuoma konkreettinen näyttö. Kaiken, mitä elämässä tekee, voi ottaa työssäkin käyttöön.”, kertoo jäsenemme Tanja, joka osallistui Tuleva Suunta -valmennukseen. Lue lisää Tanjan kokemuksista ja tule mukaan seuraavaan valmennukseen!

Miten valmennukset ovat auttaneet jäseniämme työnhaussa, työelämän käänteissä ja uralla etenemisessä? Mitä hyötyä jäsenet ovat valmennuksista saaneet? Keväällä ensimmäistä kertaa työnhakupainotuksella järjestetty Tuleva Suunta -valmennus sai huippupalautteet ja seuraava valmennus järjestetään marraskuussa yhteistyökumppanimme Renesansin kanssa. Saimme tilaisuuden kuulla jäsenemme Tanja Nevamäen oivalluksista sekä oppimisesta kevään valmennuksessa.

Tanja on työskennellyt ravintola-alalla reilut 20 vuotta, josta noin puolet esimiestehtävissä erityyppisissä työpaikoissa. Koronan myötä työt vähenivät ja hänet lomautettiin osa-aikaisesti, jolloin hän koki oikean hetken tulleen ja päätti lähteä edistämään jo joitain vuosia mielessä muhineita alanvaihtosuunnitelmiaan.

Koronalomautus antoi kipinän kouluttautua lisää

Viime syksynä Tanja haki Humanistisen ammattikorkeakoulun työyhteisökehittäjän opintoihin ja yllätyksekseen pääsi aloittamaan opiskelut heti tammikuussa monimuoto-opintoina töiden ohella. Keväällä hänet lomautettiin kokonaan, joten Tanja päätti opiskella lisäksi henkilöstöjohtamisen perusopintoja Jyväskylän avoimessa yliopistossa, mikä täydensi hyvin amk-opintoja. Syksyllä 2021 alkoi reilun puolen vuoden opintovapaa.

Hän on tyytyväinen tilanteeseensa, kun sai hyödynnettyä lomautusajan monellakin tavalla. Keväällä Tanja osallistui ensimmäiseen Tuleva Suunta -valmennukseen, jonka hän löysi hieman sattumalta YTK:n uutiskirjeestä.

Lomautus ei ollut vain huono asia

"Tavoitteeni on vaihtaa kokonaan suuntaa työelämässä, joten onnekseni moni asia loksahtanut kohdalleen, eikä lomautus ollut vain huono asia, vaan osui tietyllä tavalla oikeaan kohtaan, kun olin odottanut ”sitä oikeaa hetkeä” opiskella ja etsiä uutta suuntaa", Tanja kertoo.

Yhdistyksen jäsenetujen monipuolisuus yllätti

Tanja ei ollut ennen huomannut, mitä kaikkea YTK-Yhdistyksen laajaan palveluvalikoimaan kuuluukaan. Koulutusten ja jäsenetujen laajuus ja monipuolisuus yllätti, kun hän tutustui nettisivuilla ja OMA+ -palvelussa tarjontaan.

Muutos lähtee omasta motivaatiosta

"Oma halu muutokseen ja kaiken saatavilla olevan avun hyödyntäminen alanvaihtosuunnitelmiin oli myös se syy, miksi lähdin mukaan ennakoivan urasuunnittelun valmennukseen. Se osui sisältökuvauksen perusteella niin hyvin omaan tilanteeseen, vaikka muutos olikin jo itsellä käynnissä", Tanja toteaa.

"Minua kiinnostavat niin monet eri asiat, että halusin vielä hieman tarkentaa niitä mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja, mitä käytännössä voisin tulevaisuudessa tehdä. Osallistuin ensin Ennakoiva urasuunnittelu -webinaariin, joka herätti mielenkiinnon oman osaamisen ja tulevaisuuden kartoittamisesta. Valmennukseen osallistumalla pääsin sitten työstämään näitä lisää", hän jatkaa.

Valmennus sai aikaan käänteen ajatustavassa

Tanja oivalsi valmennuksen ansiosta, että työssä hyödynnettäviä arvokkaita taitoja ja osaamista on paljon muutakin kuin aiempi koulutus tai tutkinnot.

Valmennus toi Tanjalle myös lisää rohkeutta omaan tekemiseen ja työmarkkinoille lähestyä työnantajia eri tavalla, myös piilotyöpaikkojen haussa. Valmennuksen neljän kerran kokonaisuus oli Tanjan mielestä hyödyllinen, koska sopiva rytmi mahdollisti oppimisen pikkuhiljaa ja käytännölliset tehtävät sai omaan käyttöön. Kuitenkin oli hyvä, että aikaa oli varattu tehtäville jo valmennuksen aikana ja ne sai alulle, eikä kaikki jäänyt kotitehtäviksi.

Kaikki, mitä elämässä tekee, voi ottaa työssäkin käyttöön

"Kokonaisosaamistaan ei ehkä ole osannut korostaa ennen, tai on ajatellut, ettei kaikkea osaamista arvosteta niin paljon. Oman osaamisen tunnistaminen ja näkyväksi tekeminen ei ole ihan yksinkertaista, mutta valmennus auttoi tulevaisuuden työnkuvan luotaamisessa", Tanja pohtii.

"Materiaali oli loistavaa, suunniteltu ja palasteltu sopiviksi kokonaisuuksiksi ja aikataulutus piti. Varsinkin tulevaisuuskortit oli huikea tehtävä, olen niistä kertonut muillekin ja moni on todennut, että vau kun tällaisia löytyy valmiina vapaasti hyödynnettäväksi", Tanja suosittelee.

Tukea ja rohkaisua saa monin tavoin

Tanjan mielestä valmennuksessa oli positiivista myös, että se toi hienosti valmiin, ammattilaisten laajaan tutkimustyöhön pohjautuvan materiaalin kaikkien osallistujien tietoon. Aiheissa huomioitiin laajasti monenlaiset eri näkökulmat, eikä vain valmentajien omia tuotoksia. Materiaaleja ja lähdeaineistoja oli helppo laittaa itselle muistiin ja palata niihin vielä jälkikäteenkin, kun asioiden on antanut välillä muhia.

Aikaa keskusteluille ja kokemusten vaihdolle

"Paljonhan tietysti oli asiaa ja tiivis koulutuspaketti, joten reflektointi, pienryhmäkeskustelut ja vuorovaikutus ovat tärkeitä, jotta pääsee jakamaan kokemuksia ja oivalluksia", Tanja huomauttaa.

Tämän toiveen olemmekin jo huomioineet seuraavissa valmennuksissa, joissa ryhmäkeskusteluille otetaan vielä enemmän aikaa! Valmennuksissa Tanja koki myös chatin toimivaksi, minkä lisäksi säännölliset viikkokirjeet, jaettavat materiaalit ja verkostoituminen LinkedInissa motivoivat valmennuksen edetessä.

Ruusuja Tanja antaa valmentajille, alansa rautaisille ammattilaisille siitä, että kaikki osasivat huomioida kohderyhmän ja tukea positiivisella otteella, innostaen ja rohkaisten valmennuksessa osallistujia omien vahvuuksien etsimisessä.

Apuja löytyy

"Työttömyyteen ja lomautettuna olemiseen liittyy usein hankalia tilanteita ja tunteita, kuten häpeää, jota hälventää kyllä tieto siitä, että apukeinoja selviytymiseen löytyy, joku uskoo minuun ja tarjoaa minulle vaikka nyt tätä valmennusta - se tuki on tärkeintä", Tanja miettii.

Huimat edut suhteessa jäsenmaksuun

YTK-Yhdistyksen palvelut ja jäsenedut tuovat siis tuhansien eurojen edestä lisätukea ja -turvaa työelämän erilaisiin käännekohtiin ja muutostilanteisiin, myös työttömyyden tai lomautuksen aikana, mutta miksei myös kenelle tahansa itsensä kehittämisestä kiinnostuneelle.

Huippuetu pelkällä vuosimaksulla

"Valmennus on äärimmäisen hyvä jäsenetu, suorastaan huippu! Mietin, että vastaava olisi itse hankittuna kyllä todella arvokas ja nyt sen sai pelkällä 18 euron jäsenvuosimaksulla", ihmettelee Tanja.

Tanja Nevamäki

"Ota rohkeasti jäsenedut käyttöön, ne on tarkoitettu ihan kaikille, ei vain korkeakoulutetulle, vaan kuka tahansa voi niitä hyödyntää", Tanja rohkaisee.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös: