“Tulevaisuuden työelämä pakottaa meidät aloittelijoiksi”

Tulevaisuuden työelämä ja siihen liittyvät tunteet ja taidot olivat aiheena yhteistyössä Eduhousen kanssa järjestämässämme 4T Summit – Tunteet, taidot, työelämä, tulevaisuus -tapahtumassa. Tilaisuudessa puhuivat futuristi Perttu Pölönen, työelämän kehittäjä Niina Hinkkanen Filosofian Akatemiasta sekä tietokirjailija ja luova johtaja Henri “Henkka” Hyppönen. Lue lisää ja katso tallenne!

Perttu Pölönen

“Tulevaisuudessa meidät pakotetaan aloittelijoiksi. Oppijan rooliin palaaminen on todella tärkeää. Ei ole noloa myöntää, etten tiedä, vaan päinvastoin tulevaisuuden kannalta elinehto, että pystymme päivittämään itseämme uudestaan ja uudestaan”, sanoi futuristi Perttu Pölönen.

Niina Hinkkanen Filosofian Akatemia

Työelämän kehittäjä Niina Hinkkanen puhui puolestaan uteliaisuudesta ja psykologisesta turvallisuudesta oppimisen mahdollistajina. Hinkkanen huomautti, että nykypäivänä työelämässä ymmärretään uteliaisuuden olevan kaiken oppimisen taustavaikuttajana, kun sitä aiemmin saatettiin pitää jopa hävettävänä ominaisuutena.

Jaksaminen ja tunteet omasta keskinkertaisuudesta mietityttävät monia

Kaikille avoimeen ja maksuttomaan onlinetapahtumaan oli ilmoittautunut yli 3200 henkilöä.

“Tämä on selkeä osoitus siitä, että oma työ ja sen tulevaisuus herättää meissä monenlaisia ajatuksia. Näistä on tärkeää päästä keskustelemaan avoimesti”, sanoo digitaalisen oppimisen edelläkävijä Eduhousen toimitusjohtaja Jukka Vento.

​​​​​​​“Saattaa olla, että tapahtuman valtava osallistujamäärä teki epävirallisen ennätyksenkin verkkokoulutusten suosiossa”, hän iloitsee.​​​​​​​

Yleisöltä tulleissa ennakkokysymyksissä nousi vahvasti esille oma jaksaminen. Lisäksi pohdittiin, arvostavatko työnantajat enää lainkaan keskinkertaisuutta aikakaudella, jossa painotetaan huippuosaamista ja monella on kova suorittamisen tarve.

Onko kaikkien oltava koko ajan uteliaita tai tulevaisuusmyönteisiä, eikö aivan tavallinen elämä riitä? kysyi tapahtuman paneelikeskustelua juontanut YTK-Yhdistyksen johtaja Ilona Kangas.

“Keskinkertaisuus on osa oppimisprosessia. Emme voi automaattisesti osata jotakin, vaan lähdemme jostakin liikenteeseen. Kokeilemme ja testaamme erilaisia asioita usein aika keskinkertaisella tavalla tai menestyksellä. Sitä kautta syntyy huipputekemistä”, totesi Niina Hinkkanen.

YTK-Yhdistykselle on tärkeää pitää esillä keskustelua siitä, mitä tulevaisuuden työelämä merkitsee yksilön kannalta ja miten tulevaisuuteen voi varautua.

“Työskentelemme paljon sen eteen, että jokainen voisi kokea työelämän muutostilanteet mahdollisuuksina eikä lannistavina hetkinä”, sanoo Ilona Kangas.

Katso 4TSummit-tallenne!

Autamme onnistumaan työelämän käänteissä

Kaikille avoimen huipputapahtuman lisäksi tarjoamme jäsenillemme veloituksetta yhdessä Eduhousen kanssa laajan Työelämän verkkokoulutuskirjaston (arvo 147 €/kk).

Tutustu ja ota palvelu käyttöösi!

YTK-Yhdistyksen johtaja Ilona Kangas, [email protected], puh. 050 590 7853
Eduhousen toimitusjohtaja Jukka Vento, [email protected], puh.  050 084 5315