Etusivu ”Ihminen, joka ei voi hyvin, ei tee hyvin”, kiteyttää ihmisoikeusaktiivi, transmies Dakota Robin työelämän haasteista

• Henkilötarina

Uudessa Avoin työlle -podcastissa Perttu Pölönen ja Dakota Robin keskustelevat työelämän monimuotoisuudesta ja entistä hyväksyvämmästä työkulttuurista, jossa jokainen voisi olla enemmän oma aito itsensä. Miten inklusiivisuutta vaalitaan? Miten luodaan tulevaisuuden työelämää, jossa erilaisuuden hyväksyminen, hyvinvointi ja turvallisuudentunne ovat normi – tai jopa menestystekijöitä?

Dakota Robin on ihmisoikeuskouluttaja, puhuja ja transmies, joka yhdistää ihmisiä ja tekee sen ennakkoluuloja ja rajoja rikkomalla. Saako työelämässä olla oma itsensä? Miten otetaan erilaiset ihmiset huomioon? Mitä asioita Dakota muuttaisi nykyisessä työelämässä? Näihin kysymyksiin pureudutaan Perttu Pölösen juontamassa Yleinen työttömyyskassa YTK:n ja YTK-Yhdistyksen Avoin työlle -podcastin neljännessä jaksossa.

Vitsit, mitä mestariteoksia meillä täällä olis, jos kaikki sais olla sellaisia kuin on.

Dakota toivoo työelämään enemmän puhetta moninaisuudesta, mutta ylipäätään hyväksyvämmästä ja avoimemmasta työkulttuurista, jossa kaikkien olisi turvallista ja hyvä olla. ”Kaikki me tietenkin mietitään joskus, että mitä noi muut musta ajattelee tai mukaudutaan johonkin ulkopuolelta tulevaan malliin”, hän pohtii. Se ei kuitenkaan palvele itsemme kehittämistä, työssä menestymistä eikä hyvinvointia.

Ihminen joka ei voi hyvin, ei tee hyvin

Dakotan mielestä riittämättömyyden ja erilaisuuden hyväksyminen sekä niiden kanssa toimeen tuleminen saa ihmiset loistamaan ja tekemään parhaansa omilla luontaisilla piirteillään, luovuudellaan ja vahvuuksillaan. Se on ikään kuin vastalääkettä riittämättömyyden ja turvattomuuden tunteille. Sitä kautta voi löytää oman identiteettinsä ja lisää itsevarmuutta ihan kaikilla elämän osa-alueilla, myös työssä.

Miten työelämässä voisi olla enemmän oma itsensä?

”Oon saanut puhujakeikoiltani palautetta, että tää on ihan yhteiskunnallinen haaste: Miten työelämässä voisi olla enemmän oma itsensä”, kertoo Dakota. ”Ja niinhän se on, ei monimuotoisuus enää ole vain kilpailuetu, vaan pikemminkin välttämättömyys”, täydentää Perttu.

”Inklusiivisuus on noussut mainstream-puheeseen viime vuosina, ja se on nykyään edellytys työyhteisöjen menestykselle ja hyvinvoinnille. Ilman eri lailla ajattelevia ja asioita näkeviä ihmisiä työn tulokset jäävät puutteellisiksi”, Perttu tiivistää.

Vaiheikas tausta valmensi nykyiseen työhön

Dakotan historia on värikäs, eikä niin ruusuinen. Hän on kasvanut monissa eri rooleissa ensin tyttönä, sitten naisena, muunsukupuolisena ja transsukupuolisena. Dakota on nähnyt ja kokenut monenlaista – onnellista lapsuutta, mutta myös törmäyksiä perinteisiin normeihin sekä huonoihin ympyröihin ajauduttua nuorten syrjäytymistä ja rikollisuutta, päihteiden käyttöä, syömishäiriön ja itsetuhoisuutta.

Tie on ollut pitkä ja eri rooleissa on pitänyt kipuilla aikansa ja miettiä mennäkö ”yhdestä vankilasta toiseen” ennen kuin on uskaltanut edetä. Vaikeimmissa paikoissa oma äiti, vertaistuki ja oikean tiedon lähteille löytäminen auttoivat selviämään eteenpäin.

Työ monimuotoisuuden puolestapuhujana

”Nykyisessä duunissani jaan tietoa ja luon muutosta sen kautta. Ja muutostahan tarvitaan just siellä eniten, mistä puuttuu ymmärrystä ja tietoa, siellä on monesti myös pelkoa ja häpeää. Pelko tuntematonta kohtaan kuuluu ihmisluontoon”, Dakota kertoo työstään monimuotoisuuden puolestapuhujana. ”Mun duuni on siis antaa terminologiaa, ohjeita yleisten mokien välttämiseen ja työkaluja oppia yhteyden luomista erilaisuuden keskellä.”

Ainut tapa oppia on olla avoimesti tietämätön

”Ihmisille pitää antaa tilaa olla tietämätön – kenenkään näkemyksiä ei muuteta aiheuttamalla pelon tai häpeän tunteita. Ainut tapa oppia on olla aika tietämätön”, sanoo Dakota.

Joskus työ ihmisoikeuksien ja monimuotoisuuden puolestapuhujan saattaa vaikuttaa jopa ”susilauman” eteen hyppäämiseltä. Monissa kohtaamisissa saattaa kuitenkin löytyä niitä kaikkein yllättävimpiä samaistumisen tunteita ja tilanteita, joissa lopulta kumpikin osapuoli oppii jotain ja reflektoi sitä omaan elämäänsä.

”Ehkä tulevaisuudessa työ ei ole vain työpaikka, lokaatio, jossa suoritamme päivittäiset askareemme, vaan mahdollisuus, jossa voimme olla oma itsemme ilmaisemalla ja toteuttamalla itseämme ja niin tehdä tästä maailmasta hiukan parempi meille kaikille?”, Perttu ennustaa.

Kuuntele Dakotan ja Perttu Pölösen keskustelu kokonaisuudessaan Avoin työlle -podcastista!

KUUNTELE JAKSO TÄSTÄ!

Avoin työlle – eli mitä?

Avoin työlle –podcast on ääni uuden ajan työlle. Perttu Pölösen ja eri alojen, uudenlaisia töitä tekevien vieraiden kanssa nostamme esiin uusia ajatuksia työstä ja työttömyydestä, modernista työelämästä ja työnteon tavoista sekä tulevaisuuden taidoista.

Podcast on kuunneltavissa Spotifyssa ja Applessa.

Tuotanto: Mellakka Management

Sinua voisi kiinnostaa myös:

Perttu Pölösen juontama Avoin työlle -podcast avaa äänen uuden ajan työlle

Avoin työlle, osa 1: ”Kun haluan lomailla, mun täytyy olla työtön.”

Avoin työlle, osa 2: Maailman mielenkiintoisin työ

Avoin työlle, osa 3: Menneisyyttään ei pidä hävetä, sanoo koodaava maanviljelijä